המאבק של תושבי חיפה כנגד המפעלים הכימיים בעיר ממשיך להוות את הכותרות הגדולות של השבוע. לצד הביקורות הגדולות שסופגים הגורמים האחראיים, מהשרים, דרך ראש העיר ועד למנהלי המחקר. לאחר ישיבת העיריה שהתקיימה אמש ביחד עם שר הבריאות, יעקב ליצמן והשר להגנת הסביבה, אבי גבאי, הרוחות בעיר לא נרגעות והתושבים, שבעי ההבטחות, מחכים לצעדים שיעשו הרשויות.



אחד מהאנשים שנמצאים תחת מגננה בתקופה האחרונה הוא השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, שמנסה להנמיך את הלהבות, ולהבהיר כי העניין נמצא תחת הטיפול של משרדו. בראיונות שהעניק הבוקר (שלישי) לכלי תקשורת שונים, ביניהם גל"צ ורשת ב', יצא גבאי במסר חד משמעי: יש זיהום, הוא בטיפול, אבל התגובה הציבורית מוגזמת.



"אין שבוע שאנחנו לא עוסקים בזה, עם ראש העיר, עם התושבים. חד משמעית כן, יש זיהום אויר בחיפה, יש בה את כל המפעלים הכימיים במדינה, 80 שנה שבונים שם. יש שם מחלות. הנחת העבודה היא שיש זיהום אויר. אנחנו בשמונת חודשים האחרונים עושים מה שלא עשו כאן הרבה שנים. אין משאיות כבדות, יש ניטור, אנחנו עושים עשרות בדיקות. 21 מפעלים חדשים צריכים להשתמש בטכנולוגיה הכי טובה בעולם כדי שיצליחו לעמוד בסטנדרט החדש, סגרנו מפעלים שלא עמדו בתקן. את כל זה עשינו.

"המחקר הזה הוא תוצאה של לארגן מחדש את המתחם, הם רצו להוסיף שטחי בניה וביקשו את המחקר הזה. הוא מלווה על ידי משרד הבריאות, העיריה, הגורמים המזהמים, בז"ן, עיריית חיפה, כולם. שאלנו שוב ושוב האם יש לו עצמאות, האם מפריעים לך. הוא אמר כן, יש לי עצמאות. קיבלנו החלטה שאנחנו לוקחים את המחקר הזה ונמשיך את המימון שלו. את המחקר הספציפי הזה. בלי קשר לזה, בהחלטת הממשלה, החלטנו לעשות מחקרים יותר נרחבים וההחלטה התייחסה לכך שאנחנו עושים זאת בעצמנו. היה ניסיון להתערב לו במחקר, אבל הוא דחה אותן".

 "האמירות על הנפט - אגדות עם" 

גבאי המשיך ואמר: "יש במפעלים עכשיו ציוד בעשרות מיליוני שקלים, שהם יכולים לזקק יותר, אבל הם לא עושים את זה, כי הם לא יכולים. אנחנו לא מרשים. אנחנו דורשים ירידה. לגבי נפט יש אגדות עם, יש 800 אלף ליטר בחיפה, שנמצאים במתחם ישן משנות ה-30. שנמצא על הבתים של רחוב דגניה, לא יכול להיות שאין שם חולים. צריך לפנות את המקום, למחות אותו ולבנות 400 אלף מהבית הקרוב. איך שלוקחים מיכלים כאלה של 800 ליטר, הופכים אותם ל-400 ליטרים במיכלים חדשים ובמרחק של 800 מטר וזה לא יעזור? זה מתמטי".
"אם הייתי תושב חיפה, גם אני לא הייתי מאמין לנו. אני מבין אותם לחלוטין. אני איתם בעניין. אני אומר שהנחת העבודה שלנו הוא חריג. אנחנו מעלים את  זה לתודעה הציבורית. לצד העשייה הרבה שלנו, זה הנושא מס' 1 שאנחנו עוסקים בו. יש כאלה שאמרו דברים על התוכניות, אנחנו יצרנו אילוצים, אבל הם לא מתקדמים עם הזמן ועם התוכניות שלהם. אנחנו יכולים לסגור מפעלים, אבל אנחנו שריפים. אנחנו קובעים לכל מפעל את הטכנולוגיה החדשה ביותר שיש. אנחנו לא נהרוס את כלכלת חיפה. להחליט עם כל הנתונים. אני לא נכנס לכך". 
"הטענה שכאילו עיריית חיפה מנסה להתערב להם במחקר, אלו שמועות שהגיעו לתקשורת. מבחינתו של החוקר היה ניסיון לומר לו איך לנהל את התהליך, ולא מה לכתוב בנתונים. לא תקין שאף אחד יתערב במחקר לא אני, לא שר הבריאות ולא אף אחד אחר".