מחקרים רפואיים מראים שזיהום האוויר בחיפה גורם למחלות קשות כמו סרטן ומחלות לב, וללידת תינוקות עם ראשים קטנים מהרגיל, האחרון הוא ממצא שכבר הספיקו להטיל בו ספק, כולל משרד הבריאות. בישיבת מועצת העיר כיכב אתמול (שלישי) יו"ר סיעת הירוקים בחיפה, אביהו האן, עם תרשים שהזכיר את תרשים הפצצה האיראנית שבו השתמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאומו בפני עצרת האו"ם.

ניסים משעל שמע מהאן ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" על אודות הדגמתו במועצת העיר: "השוויתי את הפצצה הגרעינית האיראנית לפצצה הכימית שאנחנו יושבים עליה פה בחיפה. המערכת מנסה עכשיו לצמצם את הנזקים של ההדלפה מתוך המחקר, אבל ראש צוות המחקר אמר שיש שלושה אזורים, 'נקודות חמות' בחיפה והקריות, שכונות מסוימות שקרובות למפעלים הפטרוכימיים, שם תחלואת הסרטן גבוהה, ראשי העוברים קטנים ונשים סובלות מסרטן. בדו"ח של פרופ' גרוטו שחקר מ-2001 עד 2011 הוכח חד משמעית כי ישנם 16% יותר סרטן בחיפה מהממוצע הארצי, 30% יותר מחלות לב, והילדים שלנו חולים ב-200% יותר באסטמה לילדים מכל שאר הארץ".

 


לשיחה הצטרף עורך המחקר, פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. לדבריו, "האוכלוסייה בחיפה חולה יותר במחלות מסוימות. בסרטן זה בולט למעלה מעשור שנים. הסרטן היום מלמד על חשיפה לזיהום אוויר בעבר, ואף אחד לא מתכחש שבעבר היה יותר זיהום אוויר. בנושא של היקפי ראש של ילדים, אני לא מטיל ספק בממצאי המחקר, אלא בפרשנות שניתנה לו בתקשורת. צריך לבדוק את זה יותר לעומק. יש הבדל לעומת המחלות האחרות, שאת זה ראינו בכמה דו"חות וכמה מחקרים, לא על פי ממצאים של מחקר אחד".

"תגיד לתושבים לברוח משם"

 
משעל השיב לו: "תגיד לתושבי חיפה לברוח משם, למה הם צריכים לגור שם? הם מתאבדים!". גרוטו ענה: "המחקר שלי מעיד על חשיפה לזיהום אוויר בעבר. סרטן מתפתח אחרי 10 או 15 שנה. כלומר, בעבר היה זיהום אוויר משמעותי בחיפה ואף אחד לא מתכחש לזה. אגב, גם בתל אביב יש ריבוי חולי סרטן בגלל זיהום האוויר, אבל באופן פחות משמעותי לעומת חיפה. כיום המשרד להגנת הסביבה צריך להגיד לתושבים מה החשיפה. אחרי המחקר שהצגנו במשרד הבריאות לפני כמה חודשים, בפעם הראשונה התקבלה החלטת ממשלה לפעול כדי לצמצם משמעותית את זיהום האוויר בחיפה. חייבים לעשות את זה. אם הדרך היחידה לעשות את זה היא להוציא משם את המפעלים - משרדי ממשלה אחרים אמורים לטפל בזה. תושבי חיפה צריכים להמשיך ללחוץ עליהם".
 

"יש הגירה שלילית מחיפה", ציין אביהו האן. "1,200 איש עוזבים כל שנה בארבע השנים האחרונות. נוטשים אותנו צעירים לערים אחרות והזיהום הוא אחת הסיבות המרכזיות. חיפה לא מספקת אזורים נקיים ואיכות חיים. ראש העיר, יונה יהב, התעלם מזה לחלוטין במשך 12 שנות כהונתו. הוא לא היה מוכן לשמוע על זה. יש כרגע שלוש תוכניות אימתניות של הרחבת בז"ן, על קרקעות הצפון והמפרץ, כדי להמשיך לזקק את הדלק במפרץ חיפה ואת זה חייבים לעצור".

ערך: אסף נבו