הבהלה שפרצה סביב מחקר הראשים הקטנים של התינוקות במפרץ חיפה אינה דבר חדש. שמועות עקשניות על בעיות תחלואה באזור חיפה מתרוצצות כבר שנים. החשש שזיהומים סביבתיים באזור גורמים לבעיות בריאות נמצא סביבנו תמיד. הגיע הזמן לשים את הדברים על השולחן: זו אינה בעיה חדשה, והיא מעולם לא טופלה ברמה המערכתית באופן רציני.

חה"כ יאיר לפיד, שיוצא עכשיו בהצהרות פופוליסטיות בנושא, קיצץ כמאתיים מיליון שקלים מתקציב המשרד להגנת הסביבה כשהיה שר האוצר. זו האמירה שלו לגבי סדר העדיפויות שהיה לו, והיעדר המוטיבציה לפעול בנושא. הפעולות של יאיר לפיד מייצגות היטב את הגישה של מדינת ישראל לאורך השנים. 
כיום, לאף אחד אין נתונים ברורים על היקף התופעה ועל הקשר הישיר בין תחלואה בחיפה לזיהום האוויר. לא ידוע אם קיים בכלל נזק בריאותי לתושבי חיפה, ואם כן – האם הוא נובע כתוצאה מזיהום סביבתי. 

גם המחקר החדש לא מבטא מגמה חדשה ביחסה של המדינה: הוא מתנהל בעצלתיים, בחוסר שקיפות משווע, ללא גב ממשלתי, וככל הנראה, ללא תמיכה כלכלית מספקת. ראשי משרדי הממשלה התעניינו במחקר, רק לאחר שהודלף לפריים- טיים, המצגת שלו עוררה אצל המומחים במשרד הבריאות אי נוחות והרמת גבה, לא בטוח שמהסיבות הענייניות – אולי זה פשוט בגלל מה שהממצאים אומרים על האופן שבו עשו את עבודתם במשך שנים.  
האחראי על בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, שצפה במצגת שכללה את עיקרי ממצאי המחקר הראשוניים, אמר ל"מעריב" שיש לו תהיות לגבי הדרך בה נוהל המחקר, וכי יש לו ספק לגביי רמת הדיוק והמהימנות שיש בכלים המדעיים ששומשו בו. גרוטו הדגיש שהוא דורש ממנהלי המחקר תיקון של דרך העבודה במחקר. 
איפה היית פרופסור גרוטו עד עכשיו? איפה היוזמה שלך לנהל מחקר בלתי תלוי מטעם משרד הבריאות לגבי הממצאים שם? איפה היה השר הפופולרי ליצמן כל השנים? אין לדעת אם מדובר פה בטיוח של משרד הבריאות, או בהערה רצינית של גרוטו. זאת מאחר שהמצגת לא הוצגה בפני הציבור הרחב, אלא בחדרי חדרים. 
התקשורת "זכתה" רק בצילום מאורגן של בכירים מול שולחן, בעוד הציבור נותר מאחורי מסך עשן,  ואינו יודע מהי האמת. המחקר, שעד כמה שידוע, ממומן בין היתר גם על ידי בעלי אינטרסים סותרים לאלה של בריאות הציבור, ימשיך להתנהל לו בעצלתיים בעוד ממשרד הבריאות מבטיחים לנו שתוך מספר שבועות או חודשים (!) נדע, אם בכלל, מה הממצאים.
בינתיים, רמת החרדה עולה, הציבור מבולבל, אמהות שיולדות תינוקות בחיפה אחוזות אימה שמא הן מביאות לעולם תינוק עם בעיות התפתחותיות קשות, חיפאים חוששים שהם שואפים לריאות אדי רעל - והשיירה עוברת. מדינת ישראל חייבת לומר: לא שמנו עד עכשיו מספיק תשומת לב למפרץ חיפה, ואנחנו משנים זאת. 
הכותבת היא כתבת הבריאות של "מעריב".