ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת קיימה הבוקר (שני) דיון בממצאי המחקר האפידמיולוגי בעניין זיהום האוויר במפרץ חיפה. בדיון השתתפו, יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם, השר להגנת הסביבה אבי גבאי, שר הבריאות יעקב ליצמן, ח"כ מיקי רוזנטנל, נציגים של עיריות חיפה והקריות ונציגי ארגוני סביבה.



ראש צוות המחקר, פרופסור בוריס פורטנוב מאוניברסיטת חיפה, הסביר על הממצאים הראשונים של המחקר בתום שנה: "התחלנו את המחקר בחודש מרץ בשנת 2015 והוא אמור להימשך חמש שנים". הוא הוסיף כי איגוד ערים חיפה הזמין את המחקר שבו משתתפים 20 חוקרים. פרופסור פורטנוב התבקש למסור נתונים מדוייקים על המחקר והוא אמר: "עוד לא סיימנו את הדוח, אני מעדיף לא לתת מספרים כי הם עוד לא מדויקים, זה לא שאני רוצה להסתיר".



"לא מצאנו שבחיפה יש עודף תחלואה חוץ מבסרטן שהיה עודף קל. באזור מפרץ חיפה ראינו שישנם מספר מוקדי תחלואה עם ריכוז חולי סרטן גבוה מהממוצע. אנחנו לא יודעים אם מוקדים דומים נמצאים באזורים אחרים בארץ. אנחנו כן משווים אבל לא עושים אותו ניתוח פרטני שאנחנו עושים בחיפה בשאר הארץ", אמר ראש צוות המחקר. יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם שאל על ההבדלים בין חיפה לשאר הארץ ופרופסור פורטנוב הדגיש שצוות המחקר מתמקד בחיפה.



ח"כ רויטל סויד שאלה האם יש ערך מדעי למחקר כשהוא רק בתחילתו ופרופסור פורטנוב אמר כי "כמה שנמשיך יותר לחקור, ככה המחקר יהיה תקף יותר, במיוחד כשמדברים על מחלות כמו סרטן. המטרה שלנו היא לדעת האם בשנה הבאה נמצא מקומות אחרים עם תחלואה גבוהה, למרות שלדעתי זה לא יכול לקרות". פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור: "רק בשנת 2013 הוכר שזיהום אוויר גורם לסרטן, בשנת 2007 לא יכולתי לבוא לציבור ולהגיד שהתחלואה קשורה לזיהום".



"צריך לבדוק מי הדליף את המחקר"


השר ליצמן אמר במהלך הדיון כי "לא כל אדם שמוציא מחקר מפרסמים אותו. המשרדים להגנת הסביבה והבריאות צריכים לבדוק אותו. המחקר הודלף, במקום לצאת בחודש מרץ הוא יצא בסוף חודש ינואר, צריך לבדוק מי הדליף". עוד הוא אמר: "כל אחד גלגל את האחריות, אני לא מפחד, יש לי חסינות. אני לא אסתיר שום מידע ולא אהסס לעשות שום דבר כדי לסגור אם צריך לסגור משהו". 



"כל מה שהמחקר עשה זה חומר גלם שעוד לא נגמר. אני מכבד את המחקר אך צריך להמשיך לבדוק אותו. אני לא מטאטא שום דבר מתחת לשטיח, אני רוצה להגיד את כל האמת ולא מפחד להגיד את האמת. אנחנו נגיד את כל הנתונים האמיתיים ולא את חומרי הגלם", אמר השר ליצמן.



כזכור, לפני כשבוע פורסמו ממצאי הביניים של המחקר שחשף את הסכנות מזיהום האוויר במפרץ חיפה. לפי הנתונים, ייתכן וקיים קשר בין הקרבה לבתי הזיקוק והמפעלים בעיר, לתחלואה יוצאת הדופן. במחקר שנערך על ידי אוניברסיטת חיפה ובהובלת נציגים ממשרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, הוצגו קרית חיים, קרית ביאליק ודרום מזרח קרית טבעון כמוקדים העיקריים לתחלואה. לפי החוקרים, הסבירות להימצאות סרטן הריאות ולימפומה באותם מוקדים, גבוהים עד פי חמישה מבשאר חלקי הארץ.



למדינת ישראל לא אכפת מחיפה, והיחס למחקר החדש רק מוכיח את זה



נתונים מטרידים נוספים שנחשפו הם שבאותם האזורים נולדו בשנים האחרונות פעוטות במשקל נמוך והיקפי ראש קטנים בכ-30% מביתר השכונות באזור חיפה. הפרסום התבסס על מחקר של אוניברסיטת חיפה שהוזמן על ידי משרדי הבריאות והגנת הסביבה ואמור להתפרסם רק בעוד חודשיים. הפרסום הרשמי של הדוח המלא אמור להיות מוצג בחודש מרץ השנה.



פרסום הנתונים עוררו סערה ציבורית רחבה. בדיון חירום שנערך במועצת העיר חיפה ביום שלישי האחרון בעקבות הנתונים, בו השתתפו ליצמן, גבאי ומנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה ישראל דצינגר, נשמעו קריאות גנאי של התושבים, שהניפו שלטים ומחו על הממצאים. במהלך נאומו של גבאי, דבריו נקטעו ע"י חבר מועצה שישב בקהל והציג איור ובו פצצת זמן מתקתקת, ואמר: "יש לך פה פצצה מתקתקת, אנחנו בדקה ה-99". 



דיון החירום בחיפה. צילום מסך