למרות עונש ההרחקה הכבד שהוטל על חברי הכנסת בל"ד בעקבות פגישתם עם משפחות מחבלים שבניהם נהרגו בגל הטרור הנוכחי, פעילים בבל"ד פתחו בקמפיין אינטרנטי להחזרת גופות המחבלים, המוחזקות כבר כמה חודשים בידי ישראל. לדבריהם, "זה אך טבעי לנהל קמפיין הומניטרי כזה. אנו משלמים מחיר פוליטי כבד על פעילות הומניטרית צודקת. נמשיך לפעול בכל הזירות עד החזרת הגופות והבאתם לקבורה בישראל".
 
 

#שחררו_הגופות

Posted by ‎במת בל"ד‎ on Monday, February 8, 2016


בקמפיין המתנהל בעברית, בערבית ובאנגלית, בין השאר בדף הפייסבוק הנקרא "במת בל"ד", מופיעה הספרה ארבע והכיתוב "ארבעה חודשים והגופות עדיין מוחזקות". חברי הכנסת של בל"ד הצהירו אתמול (שני) כי בכוונתם להמשיך בקמפיין להשבת הגופות. בתוך כך, מצפים בסיעה לקבל את הנוסח המלא של ועדת האתיקה לגבי עונשי ההרחקה של חברי הכנסת זחאלקה, זועבי וגטאס בטרם יוחלט על צעדי התגובה שלהם. כל עוד לא הונחה החלטת ועדת האתיקה על שולחן הכנסת - עונש ההשעיה לא נכנס לתוקף.


 

דקת דומיה


כזכור, ועדת האתיקה של הכנסת החליטה אתמול להשעות את חברי הכנסת חנין זועבי ובאסל גטאס לארבעה חודשים ממליאת הכנסת. ח"כ ג'מאל זחאלקה יושעה גם הוא לחודשיים. שלושת חברי הכנסת של תנועת בל"ד, נפגשו בשבוע שעבר עם משפחות המחבלים שגופותיהם מוחזקות בישראל וטרם הובאו לקבורה, ועמדו דקת דומיה לזכרם.

ראשי בל"ד בוועידה בנצרת. צילום: יח"צ
ראשי בל"ד בוועידה בנצרת. צילום: יח"צ


ההחלטה הגיעה לאחר שעות של דיונים ב-450 הקובלנות שהוגשו נגד השלושה, בין היתר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. 
 
מוקדם יותר אתמול, התרחש עימות במליאת הכנסת במהלך ההצבעות על הצעות אי האמון של סיעות האופוזיציה. ראש הממשלה נתניהו עלה לנאום והתייחס בדבריו לפרשה שהסעירה את המדינה. "יש גבול, יש דבר כזה שנקרא כבוד לאומי. האם חברי פרלמנט בריטים היו עומדים דום לג'ון הג'יהאדיסט? או חברי קונגרס אמריקאים היו עומדים דום לרוצחים מקליפורניה? יש גבול. הם לא היו מקבלים את זה ואנחנו לא נקבל את זה. נפעל נגד זה", אמר. 
 
זחאלקה, שישב מאחוריו במליאה, קרא לו לאחר שירד מהבמה: "אתה פשיסט ומסית. אתה האחראי להסתה. חוצפן".
 

קווים אדומים

 
כנהוג, אחרי ראש הממשלה, גם ליו"ר האופוזיציה הגיעה רשות לנאום, וח"כ יצחק הרצוג אמר: "גם אני וגם רבים מחבריי סולדים ומסתייגים ממה שעשו חברי בל"ד. ח"כ זחאלקה האשים את מפלגתי בבניית מדינת ישראל והגן על עמידת הדום של חבריו. הם חצו קווים אדומים. אבל יש להיזהר בין זה לבין הפרת כללי היסוד של הכנסת, שיהיו מדרון חלקלק. הרי עוד בשל התנהגות לא ראויה יעיפו מפה ח"כים. צריך לשמור על כללי המשחק ההוגנים ולשמור על המעטפת, כי גם ככה יש לכנסת וגם למערכת המשפטית די והותר כלים לטפל בתופעה הזאת.
 
חברי תנועת בל״ד ברשימה המשותפת הגיבו לדברי נתניהו: "יש גבול להחזקת גופות קפואות ואי הבאתם לקבורה. בניגוד לדברי נתניהו, מדינה שמחזיקה במשך ארבעה חודשים בגופות כדי לענות משפחות נפשית, אין לה 'כבוד לאומי'. אין עוד מדינה בעולם שיש לה בית כלא לגופות, שחרר את הגופות, כי יש גבול!".