"לא זכה לכבוד הראוי לו": מאות ליוו היום (שלישי) את הזמר גבי שושן ז"ל למנוחות, לאחר שזה שם קץ לחייו ביום שבת האחרון. שושן נטמן בבית העלמין ביהוד לא הרחק מהוריו. "לא היתה לו תמיכה וזה שבר אותו", סיפר בעצב אחיו דני, שתיאר את שושן כאדם ססגוני ומיוחד במינו. האח סיפר גם ששושן ביקש תמיכה באמצעות גיוס המונים באינטרנט על מנת להוציא תקליט, אך לא הגיע לסכום הנדרש: "אנשים לא תרמו לו, היה לו קשה ואנחנו השלמנו את הסכום", כך אמר האח דני. "גבי מאוד אהב את הבמה וניסיתי לשכנע אותו לפרוש, אבל הוא התעקש להופיע עד הרגע האחרון", סיכם האח.
 
שושן הלך לעולמו כשהוא בן 66. הוא נמצא ללא רוח חיים בביתו בחולון. להיטיו "16 מלאו לנער" ו"בראשית" הם עמוד תווך בפסקול הישראלי של שנות ה-70. שושן נולד בשנת 1950 במרוקו, ומוכר לקהל הישראלי מסרטים כמו "השוטר אזולאי" ו"קזבלן" שבהם השתתף, וכן מתפקידו במחזמר "שיער". הלווייתו של שושן הפכה למסע במנהרת הזמן, כשכוכבים משנות ה-70 נפגשו לאחר תקופה ארוכה ותחושותיהם היו קשות. אחד הרוקרים הוותיקים אמר: "יש שלמה ארצי ושלום חנוך, אבל יש גם הרבה אמנים ותיקים במצב קשה. מה שקרה לגבי הוא תמרור אזהרה". לאחר ששושן נטמן, שרה מעל קברו הזמרת מירי אלוני את השיר "לו תהיי" והעירה בעוקצנות: "אני לא רואה כאן נציג של משרד התרבות". 
הסופר והיוצר יוסי אלפי, שהכיר את שושן בשנות ה-70 עת היו בין מקימי הקומונה בגבעתיים, אמר בדברי הפרידה שלו משושן: "שנות ה-70 המוקדמות היו ימי התקווה שלך, וגם של תקווה גדולה בארץ ובעולם. דיברו על חופש אהבה ושוויון. היינו ילדי הפרחים, אבל הפרחים נפלו מאז. כולנו חושבים שהדשא של השכן ירוק יותר, אבל אצל גבי הוא העלה פיח", הוסיף אלפי וקרא לתמוך באמני ישראל. הוא סיכם: "גבי, היה מגיע לך הרבה יותר. בשנים האחרונות לא ראיתי אותך ולא ידעתי מה מצבך. כל מי שנמצא פה כעת מרגיש טיפה אשם".


גבי שושן. צילום: יח"צ
גבי שושן. צילום: יח"צ

 

"גבי, סליחה"


קובי אשרת סיפר שלפני כחודשיים שושן התקשר אליו וביקש שיתארח באולפן שבו הקליט את תקליטו החדש. "הוא היה בטוח שנפתחה הדרך בפניו שוב", אמר אשרת. "הוא הרגיש שכל העולם נפתח מחדש בפניו, אבל כשראה שזה לא קרה - זה שבר אותו. גם הבדידות שברה אותו". אשרת יצא בקריאה נרגשת למדינה לתמוך באמנים הוותיקים: "אוי לארץ שלא מכבדת את אמניה הוותיקים. אני חושש שגבי אינו האחרון". 
יו"ר אמ"י, יעקב מנדל, אמר: "אנחנו עוברים ימים קשים, אחרי שליווינו את יענקל'ה בן סירא ז"ל ואת ענת דולב ז"ל - אנחנו מלווים היום למנוחת עולמים את גבי שושן. אנחנו צריכים להיות מספיק אמיצים ולהגיד לך 'גבי, סליחה'. הסליחה היא לא רק שלנו, אלא גם של המדינה. לא יכול להיות שמדינה לא מכבדת את אמניה. אסור שינטשו את אמני המדינה". הוא סיפר עוד כי ארגון אמ"י ניסה לסייע בעבר לשושן בדיור ציבורי דרך משרד השיכון, ואמנם מולאו הטפסים אך "עד היום הוא מחכה", לדבריו.
עוזי פוקס, שהופיע רבות עם שושן, אמר: "עבדנו שנים ארוכות ביחד. גבי היה יוצר בראשו. הייתי מבקש משרת התרבות להרים את הכפפה. אלה שהיום יושבים בכנסת גדלו על ברכי המוזיקה של שנות ה-60 וה-70. אנחנו לא ראינו אז את הכסף, אלא את היצירה. שהמדינה תסייע לאמניה".
 

מירי אלוני שרה בהלווייתו של גבי שושן ז"ל. צילום: אבשלום ששוני
מירי אלוני שרה בהלווייתו של גבי שושן ז"ל. צילום: אבשלום ששוני


הזמר שלומי שבת אמר: "מבאס אותי שלא ידעתי על המצוקה הקשה של גבי. התוצאה היתה קטלנית. גבי שושן הוא זמר מאוד מוכשר. נעלבתי מעצמי כשראיתי קליפ של הופעה שלו לא מזמן מחתונה, ואת ההשפלה שעבר. הכתובת היתה על הקיר וכואב לי מאוד".
 
הזמר צביקה פיק אמר: "אין כאן מנגנון במדינה לסיוע לאמנים כמו שמסייעים לתאטראות ולתזמורות".
 
קרובת משפחה של גבי שושן, אתי סוויסה, זעמה: "איזה בן אדם גדול. איך לא עזרתם לו? הלב שלי נקרע. מי צריך ערוץ רדיו נוסטלגיה? שיתנו כסף. איך לא ידעתם להתארגן כולכם? כואב לי מאוד על מה שגבי עבר, אבל לא היתה לי אפשרות לסייע".
 
אריאל זילבר ספד לשושן: "אהבתי את הקול שלו. האם הוא תומך בהקמת תחנת נוסטלגיה? כן, כמה שיותר תחנות יותר טוב. בארצות הברית יש המון תחנות לכל סוגי המוזיקה. אלא שהיום יש לאמנים מלחמת קיום, יש הרבה תחרות ויח"צ וזה קשה. צריך לדעת לפרגן לכולם". 
 
אלי מגן סיפר: "התחושות מאוד קשות. איבדתי חבר מאוד קרוב. ההרגשה היא כמו לאבד אח".
 
המתופף של שושן בימי הזוהר שלו בשנות ה-70, מאיר ישראל, שהיה שותף לשיר "16 מלאו לנער", סיפר: "הכרנו דרך קובי אשרת, מאוד אהבתי להופיע לצדו. היינו בקשר מדי פעם ומאוד כואב לי על מה שקרה. יש דור צעיר שגם יגיע יום אחד לגיל מבוגר, תתחילו לדאוג לעצמכם".
 
דקות ארוכות לאחר סיום ההלוויה, נשארו בני המשפחה והחברים ליד הקבר הטרי ונזכרו בעצב בימים שלא ישובו עוד.
 
איתי שגב בהלווייתו של גבי שושן. צילום: אבשלום ששוני
איתי שגב בהלווייתו של גבי שושן. צילום: אבשלום ששוני


חברו של שושן, הזמר עוזי פוקס, שוחח עליו ביום ראשון עם ניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM". לדבריו, "הכרנו כשהייתי בן 19 וגבי בן 16. היינו חלק מקבוצת אמנים צעירים שחיה כמו בקומונה. הקמנו את להקת 'הכוכבים החדשים' וזכינו ב'פסטיבל הקצב' הראשון שנערך בארץ. אחר כך כל אחד פנה לדרכו, חיינו תקופות ארוכות בארצות הברית". 
 
"ב-2003 חזרנו להופיע יחד, הוא, אני ושרי, במופע משותף שרץ מעל ל-700 פעם, מעל ל-12 שנה. היינו כמעט יום יום יחד. לפני כשנה גבי החליט לעזוב בכדי לצאת עם האלבום שלו ולנסות את דרכו החדשה עם הופעות דרך האלבום הזה".

קובי אשרת בהלווייתו של גבי שושן. צילום: אבשלום ששוני
קובי אשרת בהלווייתו של גבי שושן. צילום: אבשלום ששוני


"בשנים האחרונות היו לו משברים, עליות וירידות", סיפר פוקס על שושן ז"ל. "לכל אחד יש את זה, יותר או פחות. כנראה שלא ראינו את זה מספיק. כנראה שהיתה הידרדרות מאוד מאוד קשה בשנה האחרונה, כשלא היינו ביחד. בשיחה שלי איתו לפני שלושה שבועות, כשדיברנו בטלפון, גם כן לא שמעתי את הדבר הזה, רק ידעתי שהוא מאוד רוצה להצליח עם האלבום ושאין מספיק השמעות".

אריאל זילבר בהלווייתו של גבי שושן. צילום: אבשלום ששוני
אריאל זילבר בהלווייתו של גבי שושן. צילום: אבשלום ששוני


משעל שאל האם שושן ז"ל לא זכה להכרה שהגיעה לו, ופוקס השיב: "מי כן זכה להכרה? מה זו הכרה? בצעירותנו, כשיצאנו עם הלהיטים הגדולים, אז היתה הכרה. היום יש דור צעיר, חדש. אנחנו יודעים ששמו אותנו קצת בשוליים, בפינה, את הדור המתבגר, דור הרוקנ'רול. שמים אותנו קצת יותר בצד ולפי דעתי זה לא נכון. כן צריכה להיות פינת נוסטלגיה לאנשים שהביאו להיטים כאלה ושמנסים כן להוציא דבר חדש וכן צריך לפרגן כמה שיותר. כי בסופו של דבר אתה מתפרנס מהדבר הזה שנקרא מוזיקה, וכל השמעה ברדיו או חשיפה במדיה, טלוויזיה, ככל ששומעים ורואים, אז זה עוד הופעה פה, עוד הופעה שם, עוד תמלוגים, וזה עוזר לאמן לשרוד בכבוד וזה עוזר לנו".
 

שושן נולד בקזבלנקה שבמרוקו, וב-1955 עלה לישראל. משפחתו התיישבה במעברת אופקים וב-1961 עברה למחנה ישראל, בסמוך ללוד. כבר בגיל צעיר נמשך שושן למוזיקת הפופ ובמיוחד לקליף ריצ'רד. הוא הצטרף ב-1965 ללהקת "הגולדפינגרז" יחד עם הזמר ניסים סרוסי. ב-1968 עבר שושן אל להקת "השוקולדה", איתה שר בפסקול הסרט "לופו" ובמחזמר "שיער", שהפך אותו לכוכב. לאחר שעזב את "השוקולדה", שיחק שושן בסרטים "השוטר אזולאי" ו"קזבלן", השתתף במחזמר "אני שאיש לא מכיר" והקליט כסולן את השירים "רגע שקט" ו"אני לא יודע". ב-1971 הצטרף ללהקת אחרית הימים, בה היה חבר עד להתפרקותה כעבור שנה.

עוזי פוקס מספיד את גבי שושן. צילום: אבשלום ששוני
עוזי פוקס מספיד את גבי שושן. צילום: אבשלום ששוני