ארגוני הסביבה נגד משרד הבריאות בעקבות הזיהום בחיפה. בפרסום חריף שכתבו היום (חמישי) ראשי ארגון "אזרחים למען הסביבה" תקפו ראשי הארגון בחריפות את התנהלות משרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה. בפרסום נכתב כי: "התנהלות משרד הבריאות בשבועיים האחרונים בנוגע למחקר האפידמיולוגי בחיפה, והסערה הציבורית סביבו גרמו לנו לתהות האם עקרון הזהירות המונעת הוא זה שמנחה אתכם לכל אורך הדרך, או שמא מנגנוני אזהרות, שאינם קשורים בבריאות הם שמנחים את בכירי המשרד"  



ליאורה אמיתי מנכ"לית הארגון כותבת: "עקרון הזהירות המונעת מחייב את המשרד להגן קודם כל על הבריאות של תושבי המדינה ובמקרה הזה על התושבים שחיים כבר עשרות שנים מסביב לתעשייה הכי מזהמת במדינה - שהיא יותר מרבע התעשייה הישראלית הכבדה, וכולה מרוכזת במקום אחד המסכן באופן כה חמור עוברים, תינוקות ילדים, מבוגרים וקשישים". 
 
"הקשר בין זיהום ותחלואה, ובעיקר הפגיעה בעוברים וילדים, הוכח בכל העולם במאות מחקרים גדולים שהתפרסמו חלקם גם ע"י ארגון הבריאות העולמי. ב- 2014 אף הוגדר זיהום האוויר ע"י ארגון הבריאות העולמי כגורם מסרטן ודאי. עודף זיהום אוויר באזור חיפה, במיוחד מתעשייה, הוכח על ידי המשרד להגנת הסביבה. מנגד משרד הבריאות מוכיח פעם אחר פעם כי הוא פועל לטובת אינטרסים שאינם בריאות התינוקות, ילדי ותושבי מפרץ חיפה, אלא לטובת התדמית של העיר חיפה, ואינטרסים זרים אחרים. גם בשבועיים האחרונים הזעם של משרד הבריאות ממוקד בעיקר בהדלפת הנתונים ולא בעובדה שמאות אלפי טונות של חומרים מסוכנים לבריאות דולפים מדי שנה במפרץ לאוויר למים לקרקע ולים וגורמים לנזק רב לבריאות ולתחלואה גבוהה". נאמר בגילוי הדעת שפרסם הארגון.
 

הדרישה של הארגון ומנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה היא: "למנות את ליאורה אמיתי כנציגת ציבור, בוועדת ההיגוי שמלווה את המחקר.  לפרסם מסמך עמדה רשמי של משרד הבריאות, בנוגע לסוגיית מפרץ חיפה, ואשר יכיל את כל המידע שיודע עד היום למשרד הבריאות, מהארץ ומהעולם בעניין. להכין ולפרסם המלצות לתושבי האזור כיצד עליהם לנהוג באזורים המזוהמים בכדי להמעיט את החשיפה לזיהום תעשייתי ככל הניתן.

"בת"א יותר מזוהם מחיפה" 

שר הבריאות ליצמן שהשיב במהלך דיון במליאת הכנסת השבוע לדרישה להקים וועדת חקירה ממלכתית לבדיקת הזיהום במפרץ חיפה ואמר כי הוא מתנגד להקמת הוועדה והסביר: "אין סיבה להקים ועדה כזו, כל הנתונים פתוחים וגלויים". 


זיהום במפרץ חיפה. צילום: שי לוי, פלאש 90
זיהום במפרץ חיפה. צילום: שי לוי, פלאש 90


לדבריו, הדבר החמור בכל הפרשה הוא הדלפת מחקר בלתי גמור שלא עבר ביקורת של משרדי הבריאות ואיכות הסביבה: "זו הדלפה חמורה שעשתה מהומה על כלום. אי אפשר להדליף מחקר שלא עבר בדיקה שלנו ושל המשרד לאיכות הסביבה. זה חמור פי עשר לקחת נתונים בלי בדיקה, כשיש משרדים שממונים על כך ולא שואלים אותם. מה אתם רוצים, שיגידו לתושבי חיפה לעזוב את המקום?". 
 
ליצמן אמר שיש בירושלים מקום יותר מוזנח מחיפה: "כיכר השבת זה המקום הכי מוזנח, יותר מחיפה, יש שם כיכר קטנה עם שלושה צירים של אוטובוסים שעוברים עליה, זה מזוהם מאוד ואין לי פתרון, כי מה, אחתוך את הצירים ואחלק את העיר? הדרך לעצור זאת היא רק להוריד את זיהום האוטובוסים". 

ליצמן גם דחה את הדיווחים על כך שבחיפה התגלו תופעות של ראש קטן לתינוקות כתוצאה מהזיהום ואמר: "פרופסור גרוטו שאמון עליי בדק בכל טיפות החלב את ממוצע הראש והגיע למסקנה שגודל הראש בחיפה, בת"א וברעננה זהה". הוא האשים את האופוזיציה כי העלתה את הדרישה רק כדי לתקוף את הממשלה: "בת"א הזיהום לא יותר גרוע מחיפה. לפני שמוציאים מחקר צריך לבדוק". 
 
ליצמן אמר שמשרד הבריאות לוקח על עצמו לערוך מחקר מקיף על תופעת הזיהום בחיפה ואף יממן אותו: "לא חברות פרטיות שאני לא יודע מה האינטרס שלהם, אלא מחקר שלנו ושל המשרד לאיכות סביבה. אני מבטיח דבר אחד: אני לא הולך לטייח את זה ולא להסתיר שום דבר ולא לעבוד על אף אחד. אם המצב יהיה קשה, לא אחשוש מאף חברה גם אם אצטרך להוציא לה צו סגירה". 

לסיכום דבריו אמר שר הבריאות: "מצב הזיהום בחיפה קשה, צריך לתקן אותו. נעשה מה שצריך כדי לתקן". במהלך הדיון, הקואליציה התקשתה לגייס רוב כדי להפיל את הממשלה ולכן ליצמן עמד על הדוכן ודיבר על פרשת השבוע עד שגויס הרוב.