הודעתו של השחקן משה איבגי, על החלטתו להשעות את עצמו מהשתתפות בהצגות לנוכח הטענות על הטרדה מינית המופנות כלפיו, עוררה אתמול (חמישי) רגשות מעורבים בקרב המתלוננת נגדו במשטרה. בהודעה שפרסם איבגי אתמול בבוקר נכתב: “נוכח גל הפרסומים המטלטלים את חיי וגורמים למשפחתי כאב רב, החלטתי לקחת פסק זמן. אני שב ואומר כי לא פגעתי באף אדם - גבר או אישה. ככל שאדרש להתייחס לדברים, אעשה זאת במקומות המוסמכים לכך ובאופן מלא”.



עורכת דינה של המתלוננת במשטרה, ליאת באהר־כהן, הגיבה על הדברים. "מרשתי קראה את הודעתו של השחקן על נטילת פסק זמן מעולם המשחק. לדבריה, כמוהו, ראוי שגם בעלי תפקידים נוספים הקשורים לפרשה ייקחו אחריות על מחדלים חמורים בבירור תלונתה (בתיאטרון חיפה - א"ח) ויקבלו החלטה דומה".



המתלוננת מתכוונת לכל אנשי תיאטרון חיפה שלא טיפלו כראוי בתלונתה על מעשה מגונה שביצע בה איבגי לכאורה, לפני כשנתיים. "היא כועסת שזה לא קרה כבר לפני כשנתיים כשהגישה את התלונה להנהלת התיאטרון", אומרת פרקליטתה. "ייתכן שמקרים לא מעטים יכלו להימנע בדרך ואיבגי היה מקבל את ההחלטה כבר בסמוך לתלונתה אם רק הייתה מטופלת על פי דין וכראוי. בכל מקרה התחושה שלה אינה מושלמת, שכן היא מצפה שכל מי שבחן ועסק בתלונתה באותו זמן ובמהלך התקופה ייקח אחריות ויניח את המפתחות".



בימים אלו בוחנות המתלוננת ועו"ד באהר־כהן את המשך צעדיהן נגד מנהלי התיאטרון. לא מן הנמנע כי האישה תגיש תביעה אזרחית נגד "כל מי שהתרשל בטיפול בתלונתה", כלשון עורכת הדין. 



נזכיר כי השבוע התלוננה ביחידת להב 433 אותה אישה, עובדת תיאטרון חיפה. היא פירטה בפני החוקרים מעשים שביצע בה לטענתה, השחקן. לדבריה, מיד אחרי האירוע היא פירטה את שחוותה במכתב תלונה שהגישה להנהלת התיאטרון, אולם שם כשלו בטיפול לדבריה. מעבר לעובדה שסיימה את עבודתה באותה הפקה ועברה להפקה אחרת, לא נעשה דבר עם פנייתה.



מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, הגיבה אף היא על השתלשלות האירועים. "ההחלטה של איבגי - טוב שהתקבלה, וחבל שהדבר לא נעשה מוקדם יותר, מיד בעקבות פרסום רצף העדויות הקשות, ולפני המחזה המביש של מחיאות הכפיים לאחר הצגת הפרמיירה שלו".



עוד אמרה, כי "החלטה זו ממשיכה לסמן את המהפכה שמתרחשת עכשיו בחברה הישראלית שעיקרה חוסר סובלנות וחוסר הסכמה של נשים להמשיך ולספוג הטרדות מיניות, שעד כה נתפסו בקרב גברים מסוימים, כמו חלק מחבריו של איבגי, כדבר לגיטימי או נורמטיבי. עם זאת, החלטה זו לא פוטרת את תיאטרון חיפה מקיום בדק בית מעמיק לגבי התנהלותו של השחקן כלפי עובדות התיאטרון ומבדיקה מקיפה אם היו עוד נשים בתיאטרון אשר נפגעו על ידי השחקן. על תיאטרון חיפה לדאוג כעת גם לרענון הנוהל למניעת הטרדה מינית וליזום הכשרות לכל השחקנים כדי להבטיח שהתיאטרון כמקום עבודה יהיה בטוח ומוגן עבור עובדותיו”.



עו"ד עירית גזית, מנהלת מערך הסיוע המשפטי בויצו, בירכה על החלטתו של איבגי: "הוא הבין כי אין מקום לחכות להכרעה משפטית כדי להסיק מסקנות ולקחת אחריות ציבורית על המיוחס לו. הציבור למד לדרוש רף התנהלות ערכית גבוה מנבחריו, מדמויות ציבוריות וממובילי דעה – ואין ספק שהלחץ הציבורי והתקשורתי הזה נותנים את אותותיהם. אנו מקוות שזו תהיה נורמה שתוטמע גם במקרים שרחוקים מהעין הציבורית".



מתיאטרון חיפה נמסר אתמול כי "הערב התכנס דירקטוריון תיאטרון חיפה ושמע סקירה של היועץ המשפטי, עורך דין שלמה כרוב, על הסטטוס המשפטי. הדירקטוריון מצא שהנהלת התיאטרון פעלה כחוק. הדירקטריון מכבד את ההחלטה של השחקן משה איבגי והתיאטרון נערך להמשך ההצגות".



במקביל, השחקנית שרית וינו־אלעד אמרה בראיון לגלי צה"ל שהיא חוותה על בשרה ניסיונות דומים מצד משה איבגי לאלה שדווח עליהם בתקשורת וטענה לאלימות מילולית. "אני בן אדם שעוצר את זה בשלב הדיבור, אבל לא רק מצדו גם מרבים אחרים". וינו־אלעד ציינה שהיא ואיבגי עדיין מיודדים.