הורים בגני ילדים רבים ברחבי הארץ זועמים בעקבות תופעה מדאיגה: מדווחים מקרים רבים שבהם הסייעת השנייה מפוטרת לאלתר - ברגע שמתברר שבגן יש פחות מ־30 ילדים.



משרד החינוך, משרד האוצר והמרכז לשלטון מקומי יצאו בהכרזה כי בשנת הלימודים הנוכחית תתווסף סייעת שנייה לגנים לילדים בני 3־4. הרפורמה שהוחלט עליה קבעה כי הגדלת התקציב לגנים בכ־400 מיליון שקל תאפשר העסקת סייעת שנייה בגן – בתנאי שלומדים בו לפחות 30 ילדים. אולם כעת מתברר שהמעסיקים נצמדים לחוק היבש, ובגנים רבים מתלוננים שברגע שמסיבה כלשהי יורד מספר הילדים בגן מתחת ל־30 מפטרים מיד את הסייעת השנייה.



ל"מעריב־השבוע" הגיעו פניות מתל אביב, מבאר שבע, מגבעתיים, מפתח תקווה ומקדימה בעקבות פיטורי הסייעות. בגן מצילה בפתח תקווה ההורים אף השביתו את הגן פעמיים בתגובה לפיטורי הסייעת השנייה בגן שבו 29 ילדים.



"ביום שני שעבר באמצע יום הלימודים התקשרו לסייעת השנייה הקבועה שלנו מהיום הראשון ללימודים והודיעו לה שמכיוון שיש 29 ילדים ולא 30 עליה לעזוב את הגן. ככה, מהיום למחר", סיפרה ל"מעריב־השבוע" ענבל שטקל, חברת ועד ההורים בגן. "איפה נשמע שבאמצע יום לימודים עושים דבר כזה לאיש חינוך? אנו דורשים שיחזירו אותה לעבודה לאלתר. אם צריך אנו ההורים נשלם את שכרה עד תום שנת הלימודים".



ואילו אב לפעוטה מגן הרדוף בגבעתיים סיפר ל"המקומון" בסוף השבוע: "התחלנו את השנה עם 30 ילדים . אולם במהלכה עברו שני ילדים לגנים פרטיים, ולפתע מצאנו עצמנו עם פחות ילדים מהסף שקבע משרד החינוך. כעת ניאלץ להסתדר עם סייעת אחת בלבד, כאשר מדובר בילדים בני 3 שאינם עצמאיים וצריכים ליווי לשירותים".



"הסייעות השניות חוששות מאוד שיפוטרו עקב עזיבה פתאומית של ילדים", אומרת גילי אלון, נציגת סייעות הגנים וסייעת בגן לילדי טרום טרום חובה בבאר שבע. "לפחות פעם בשבוע פונות אלי סייעות מכל הארץ שנותרו ללא עבודה באמצע השנה".



ישראל אליסף, יו"ר ועד הגנים בפורום ועדי ההורים היישוביים, אומר: "פונים אלינו הורים מכל הארץ שמדווחים על הפסקת עבודה של הסייעת השנייה ברגע שמספר הילדים בגן יורד מתחת ל־30. לא ייתכן להשאיר 28 או 29 ילדים עם צוות כל כך מצומצם. אנו דורשים לשנות את הרפורמה, כך שבכל גן שיש בו עשרה ילדים בני 3 - תתווסף סייעת שנייה".



ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) הגיש בקשה לדיון מהיר בעניין בוועדת החינוך בכנסת. ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "משרד החינוך הוא שקבע את התקן לקבלת הסייעת השנייה. אם יחליט המשרד לשנות את התקן, נפעל בהתאם". ואילו ממשרד החינוך נמסר כי "בגנים לילדים בני 3־4 נוספה השנה סייעת שנייה במשרה מלאה, בתנאי שיש בגן 30 ילדים ויותר. מדובר בבשורה חסרת תקדים לילדי הגיל הרך"