העיתונאי דן מרגלית היה בעבר חברו הקרוב של אהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר. בשנים האחרונות הוא סיקר מקרוב את פרשותיו המשפטיות ומשפטיו השונים. הבוקר (שני), עת כניסתו של אולמרט לכלא, אמר מרגלית לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "גם עבורי זה יום עצוב. הוא אדם ברוך כישרונות, נבון ומלא חן. הייתי חבר שלו במשך 30 שנה עד שראיתי מה הוא עשה. זה באמת יום עצוב מאוד. אבל צריך לחשוב מה האלטרנטיבה. היה יותר עצוב אילו, למשל, שלטון החוק היה קורס ולא היה חושף את מה שהוא עשה. ואז האמון בשלטון החוק, בבתי המשפט ובפרקליטות היה קורס עוד יותר".

 

על הסרטון שפרסם אולמרט עם כניסתו לכלא אמר מרגלית: "ראיתי את הסרטון, אני מבין את מניעיו. אני חושב שהוא פתיחה לא נכונה לאהוד אולמרט מנקודת ראותו של הציבור, שמבחינתו המאבק כבר הוכרע. הוא צריך לגשת לזה בגישה אחרת שאומרת עשיתי מה שעשיתי, אני מתנצל, אני מתחרט, ואני רוצה לחזור בתשובה".
 

משעל ציין: "הוא מודה שעשה טעויות, אבל טוען שהן לא בעלות אופי פלילי". מרגלית השיב: "זו בדיוק הנקודה. מה זה עשיתי טעויות? יש פה עבירות פליליות חמורות שצפות בעיקר בסיפור שלו עם שולה זקן, וגם בלחישה על האוזן של עופר ברטל, הסנגור של שולה. אם הוא היה רוצה באמת לצאת ולהגיד 'שילמתי את חובי לחברה, אני רוצה לחזור, להיות כאחד האדם, אני רוצה להיות נקי', הוא היה צריך להגיד 'אני מצטער על מה שעשיתי'. אבל הוא לא. זכותו להכחיש".
 

נקודת התפנית

"איפה היתה נקודת התפנית שבה הוא מעד?" שאל משעל, ומרגלית השיב: "הוא גדל בתנאים מאוד צנועים, והיה לוחם אדיר בשחיתות. הרבה יותר מיוסי שריד ז"ל, שאיתו הוא הלך בקטע מסוים. הוא הלך על גנדי, על אברהם עופר ואחרים. אבל כשהגיע לארצות הברית, הוא פתאום נפתח לכמויות אדירות של כסף של מארחיו, זה פגע במשהו שהדליק אותו, ואז זה התחיל. זה לא קרה ביום, אלא בתהליך ארוך וממושך, וזה עצוב. אני חש עצב גם על מה שקרה ביחסים בינו וביני, אבל אין מה לעשות".
 
משעל אמר: "היתה תחושה שאתה רוקד על הדם", ומרגלית השיב: "זה מה שהוא רצה שיחשבו, וזה מה שחלק מחבריו חשבו. גם אני איבדתי בעניין הזה הרבה חברים שרצו להישאר איתו, כי הם חושבים שמעשיו בסדר, או שלא כל כך נוראים, בסדר, אני לא מקבל את זה ואני לא בוכה ולא מצטער. החלטתי לכתוב על הנושא הזה שורה ארוכה של מאמרים וכתבות וניהלתי את המאבק העיתונאי על פי כל כללי האתיקה, אז בין השאר הייתי שם, הלכתי לדיונים רבים בעניין אולמרט. מה שראיתי במהלך המשפט של השופט דוד רוזן, שהוא שופט מצוין, לא הייתי יכול לחוש ולא הייתי יכול להבין אם לא הייתי נוכח. אני חושב שנהגתי נכון. הדבר הזה היה חשוב לי. עשיתי קמפיין בעניין הזה. אני חושב שבעיתונות - קמפיין הוא דבר לגיטימי".
 
משעל שאל: "אתה חי בבית עם פסיכולוגית, מה היא היתה אומרת על כך שבעצם העיסוק שלך באולמרט היה אובססיבי? מרגלית השיב: "אתה אומר שהוא היה אובססיבי. אם תבדוק את העיסוק שלי, למשל, בפרשת גדר ההפרדה, תראה שהוא היה הרבה יותר עמוק. אלא ששם זה לא הרגיז אף אחד. גם על זה אפשר היה להגיד שזה היה אובססיבי. אני מאמין בקמפיינים לגיטימיים על פי כללי האתיקה בתקשורת".
 
ערך: אסף נבו