פרשת הקשרים של בנק הפועלים מול הרשות הפלסטינית הולכת ומסתבכת. החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, מסתייגת מהאפשרות שהועלתה למתן "פטור מלא מאחריות" לבנק הפועלים בכל הנוגע לתוצאות אפשריות של המשך קשריו מול הרשות הפלסטינית בכלל והבנקים הקורספונדנטים בפרט.


ל"מעריב־השבוע" נודע כי עבאדי בויאנג'ו הביעה הסתייגותה במהלך ישיבה שקיימה בנושא עם מנכ"ל האוצר שי באב"ד, האחראי על ריכוז הטיפול בפרשה.



תמצית הפרשה: כפי שנחשף ב"מעריב־סופהשבוע", באב"ד נפגש בשבוע שעבר עם מנכ"ל הבנק ציון קינן ועו"ד פיני רובין, ובמהלך הפגישה הביעו הבנקאים חשש שמא המימון במתכונתו הנוכחי יחשוף את הבנק לתביעות אזרחיות ופליליות בארץ ובחו"ל. החשש הובע בעקבות הוראת דירקטוריון הבנק לבדוק מחדש את חשיפת הבנק לסיכון זה, "ואם צריך, אז לנתק את הקשר עם הפלסטינים".



יצוין כי את התביעות עלולים להגיש גורמים שנפגעו מפעילות טרור או לחלופין מגורמים רשמיים, שעלולים לטעון כי בנק הפועלים עבר שלא ביודעין על חוקי איסור הלבנת הון. לפיכך הבנק דרש - כתנאי להמשך שמירת הקשרים עם הרשות - פטור גורף מאחריות.



בעקבות כך נערכה כאמור פגישה בין החשבת למנכ"ל משרד האוצר, ובמהלכה טענה החשבת הכללית כי אין באפשרות המדינה לתת פטור מאחריות פלילית על עבירות איסור הלבנות הון. לדבריה, הדבר עלול לפגוע במעמדה הבינלאומי של המדינה ולאורך זמן גם עלול להביא להורדת דירוג האשראי. עבאדי בויאנג'ו הוסיפה כי אין אפשרות מעשית לתת ערבות כספית או עבור ביטוח ללא הגבלת סכום, ובכל מקרה אין באפשרות המדינה להשפיע על החלטותיהם של מדינות זרות.



בהתאם לזאת עבאדי בויאנג'ו דורשת כי את האחריות במקרה זה תיקח הרשות הפלסטינית, שתבצע בעצמה את הבדיקות הנחוצות, ולא תיתן ידה לעבירות איסור הלבנת הון. שר האוצר משה כחלון, שממתין לתוצאות הטיפול של באב"ד בעניין, מעוניין למצוא "פתרון דחוף לבעיה". כך או כך כחלון דורש כי הקשרים הקורספונדנטיים בין הבנקים הישראליים לרשות הפלסטינית יימשכו כרגיל. השר מודע לרגישות המצב ומבין שאין זמן רב לקבלת ההחלטה. כחלון מקווה כי החלטה תתקבל עד למועד פרסום הדוחות הכספיים השנתיים של הבנק ב־29 בפברואר.



לא רק שר האוצר מודאג. גם נגידת בנק ישראל קרנית פלוג מודעת לבעיה החמורה שנוצרה. למרות זאת, בשלב זה פלוג לא הורתה לבנק לעצור את שיתוף הפעולה עם הפלסטינים אלא העדיפה להותיר את האחריות לפתרון הבעיה על כתפי האוצר.



גם במערכת הפוליטית הביעו דאגה בשל ההתפתחויות האחרונות. סגן יו"ר הכנסת וחבר ועדת הכספים, אורן חזן, טען כי בכוונתו להעלות את הפרשה לדיון בוועדת הכספים: "אין מדובר בסתם חשש אלא במידע מבוסס שעלול להצביע חלילה בעקיפין על כך שהבנקים הישראליים מסייעים בעקיפין ולא ביודעין לפעילות טרור וחבלה. חייבים לבדוק את הפרשה הזאת לעומק".



מקורות באוצר אישרו בימים האחרונים כי אכן "מדובר בבעיה סבוכה, ולנוכח חשיבותה העצומה, בכוונת השר לפתור אותה כבר בימים הקרובים". תגובת בנק הפועלים לא התקבלה.