השופטים יכריעו: פרקליטות המדינה הודיעה היום (ראשון) לבית המשפט העליון כי אין בכוונתה לעגן בחקיקה את החלק במתווה הגז שמבטיח לחברות יציבות רגולטורית. כעת אמורים השופטים להחליט אם למרות עמדת המדינה, השוללת בפועל את ההצעה שהוגשה להם, הם יאשרו את מתווה הגז או שמא ידרשו להכניס בו שינויים נוספים.



הפרקליטות הביאה שלושה נימוקים לעמדת המדינה: ראשית, ההחלטה בנושא היא בסמכות הממשלה, שהחלטתה היא הבטחה מנהלית. לדברי הפרקליטות, "בעשרים השנים האחרונות ניתנו הבטחות מנהליות שונות בתחומי משק וכלכלה, שהבטיחו יציבות רגולטורית משמעותית, למשך שנים ארוכות מאדג, שהיקפן הכלכלי גדול מאד - מבלי שעוגנו בחקיקה ראשית".



שנית, הכנסת אישרה את המתווה, כולל פרק היציבות, כבר חודש ספטמבר, והתמיכה של הכנסת מחזקת עד מאד את הלגיטימיות הדמוקרטית של החלטת הממשלה".



ולבסוף, המדינה טוענת כי חקיקה ראשית של פרק היציבות עלולה, בסבירות גבוהה, לסכל את המתווה כולו, משום שאין מדובר בחוק שניתן לחוקק בזמן קצר.



עוד טוענת המדינה, כי גם אם בית המשפט יקבע כי ללא עיגון בחקיקה לא ניתן לתת הבטחה מנהלית בדבר יציבות רגולטורית, קביעה שלדעת המדינה אין לה מקום, ראוי שדפסיקה כזאת תינתן רק כלפי סוגיות עתידיות ולא לגבי מתווה הגז.



שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הבהיר בסוף השבוע כי אין אפשרות מעשית להעביר הצעה זו בתהליך חקיקה בכנסת, בעיקר "בגלל נסיבות פוליטיות". הפרקליטות תדגיש כי בעבר כבר היו מקרים שבהם הובטח סעיף יציבות לחברות הפועלות בישראל אך לא בחקיקה אלא בהבנות למספר שנים.



יצויין כי החלטת השופטים צפויה להתקבל היום, אם כי היא עלולה להידחות בכמה ימים. שטייניץ אמור לטוס בשבוע הבא לכנס אנרגיה בינלאומי בטקסס אולם אם סוגיית מתווה הגז לא תיפתר עד אז, ככל הנראה הוא ייאלץ להישאר בישראל.