יש הבדל בין השכול שלנו לשכול שלהם - כך טען אמש מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך, בנאום שנשא בכנס של משפחות שכולות שהתקיים באילת. "אי אפשר שלא לחוש את ההבדל בין השכול שאנו מלווים ופוגשים במבט שלכם לבין זה שאנו פוגשים בשנים האחרונות באינטנסיביות בעיני חלק משכנינו", ציין אלשיך, "לאורך השנים במסגרת תפקידי השונים, אני פוגש את משפחת השכול. מי שמשרתים במערכת הביטחון לאורך שנים נחשפים לשכול כמובן יותר ואוספים איתם לאורך השנים עוד משפחות שהנפש קשורה בהן".



"דומה שבעוד אנחנו בחרנו לקדש את החיים, לתת להם משמעות, להרים את נס התרומה של הקורבנות לחברה הישראלית, את המורשת שהם השאירו לנו לנצח -אויבינו בחרו לקדש את המוות", ציין עוד אלשיך והסביר: "המסר הסמוי שלהם הוא כי אין שרבם חשיבות לחייבם וכי בלחיצת כפתור, או שליפת סכין - אפשר לעבור לעולם טוב יותר ולהיפטר מהאתגרים של העולם הזה. זה בעיני אנטיתזה לערכים של החברה הישראלית".



אלשיך אמר את הדברים בתגובה מרומזת להתבטאותו של שדר גלי צה"ל רזי ברקאי, שערך השוואה בין השכול הישראלי לשכול הפלסטיני. במהלך ראיון עם השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, כאשר ברקאי התייחס לנושא החזרת גופות המחבלים הפלסטינים, הוא שאל את השר: "תאר לעצמך משפחות ישראליות ואנחנו מכירים לצערנו את המקרים האלה, צוק איתן למשל, שמחכות ומחכות עד שגופות היקירים שלהן יגיעו". ארדן השיב: "זו ההשוואה שאתה נותן לי?"



ברקאי הבהיר שכוונתו היא מבחינת ההרגשה של המשפחות ודבריו עוררו סערה ציבורית והביאו לפרסום התנצלות פומבית של מפקד גלי צה"ל, ירון דקל, על הדברים. לפני מינויו למפכ״ל המשטרה כיהן אלשיך לאורך עשרות שנים בתפקירים בכירים בשב״ב. בין היתר הוא שימש כראש מרחב יו"ש וירושלים בארגון וסגן ראש השב"כ.



רזי ברקאי. צילום: משה שי, פלאש 90
רזי ברקאי. צילום: משה שי, פלאש 90