מאות עובדי מפעל "סודה סטרים" בנגב נפרדו היום (שני) מ-74 עובדי החברה הפלסטינים, באות פרידה שבמסגרתו התאספו ציבורית בצורת הסימן "שלום", שעוצב במקור בבריטניה בשנות ה-50 כסימן לפירוק ההתחמשות הגרעינית ומזוהה עם תנועת המחאה של שנות ה-60. הסיבה לפיטורים היא שמעבר מפעל סודה סטרים לנגב דרש אישורים מתאימים להעסקתם, שלטענת החברה לא התקבלו עד היום. הנהלת החברה התייאשה מפניות לרשויות, ובמהלך מאבקה בחודשים האחרונים אף ניסתה חזיתות אחרות, בדמות לחץ בינלאומי באמצעות סרטון שהופץ ברשתות החברתיות. רק לפני כשבוע החברה דיווחה על עלייה בהיקף המכירות ב-6.1% וברווח של 11.5 מיליון שקל הרבעון.

עובדי המפעל עצרו את העבודה בשעה 14:00 בצהריים, ונעמדו זה לצד זה תוך שהם יוצרים את הסימן המוכר ממבט על. מנכ"ל החברה, דניאל בירנבאום, מסר: "סודה סטרים מניחה בגאווה דגל כחול לבן במיליוני מטבחים ב-45 שווקים ברחבי העולם. 74 עובדינו הפלסטינים הם חלק מאי של דו קיום ואחווה. נמשיך להיות תעשייה גלובלית גאה".

 

"לא מומחית"

 
כזכור, בחודש מרץ 2014 סקרלט ג'והנסון הגנה על תפקידה כפרזנטורית של החברה בראיון לעיתון הבריטי "טלגרף". ג'והנסון ציינה כי "אני לא מומחית לגבי ההיסטוריה של הקונפליקט (הישראלי-פלסטיני), ואף פעם לא התיימרתי להיות", אולם הוסיפה כי אמונתה בערכי החברה גוברת על המחלוקת אודות אחד ממפעליה, שהיה אז ממוקם מעבר לקו הירוק. 

סקרלט ג'והנסון, פרשה משגרירות אוקספם. צילום: רויטרס
סקרלט ג'והנסון, פרשה משגרירות אוקספם. צילום: רויטרס
 
תפקידה של ג'והנסון אילץ את השחקנית ההוליוודית לפנות באופן רשמי את מקומה מתפקיד שגרירת קונפדרציית ארגוני זכויות האדם אוקספם, וזאת על רקע פעילותה לשעבר של חברת סודה סטרים במעלה אדומים. "זו חברה שאני מאמינה בה וחושבת שיש לה את היכולת לבצע שינוי סביבתי ענק. דניאל בירנבאום אמר פעמים רבות שהוא ירש את המפעל המדובר, ואינו רוצה לסגור אותו ולפטר את עובדיו, שרבים מהם פלסטינים", אמרה אז ג'והנסון.