הפוסט של ברקת פורסם, כאמור, על רקע מבחני המיצ"ב שייערכו החל מהשבוע הבא בבתי ספר ברחבי הארץ. אלא שברקת אינו הראשון שמעלה טענות נגד המבחן ובוודאי גם לא האחרון. מדוע, אם כן, ממשיכה מערכת החינוך בישראל לדבוק בבחינה השנויה במחלוקת, והאם ישנה אלטרנטיבה להכנה האינטנסיבית שנוקטים בתי ספר רבים לקראת הבחינה, שאינה אמורה לדרוש הכנה כלל?
“זו עבודה בעיניים", אומרת מורה אחרת. “לא מלמדים את הילדים אסטרטגיות למידה או התמודדות עם דברים קשים. אנחנו נמצאים בלחץ של זמן. נושפים בעורפנו. התחרות היא אדירה ועושים את הכל כדי שבשורה התחתונה יהיו הישגים טובים, ולא משנה מה הדרך. צריך להשיג הישגים ולעמוד בקצב מסוים ובדרישות הבלתי אפשריות. צריך לזכור שמדובר בכיתות גדולות, בלא מספיק שעות לימוד ובקיצוץ בתקנים".
“באיזשהו מקום גם למפקחים נוח עם הסוד הזה. כולם צריכים לתת את הראש אם משהו לא בסדר. אם יש למפקח מסוים בתי ספר שרף ההישגים שלהם במיצ"ב נמוך, הוא צריך לתת הסברים למנהל המחוז, להגיד מה הייתה עבודת השטח שלו. הכל נבדק. במקום לתקן, מטייחים. למה זה מפתיע במדינה שלנו? זה בכל מקום כך. גם המנהלים חושבים שזו לא הלמידה הנכונה, אבל תראי לי מנהלת שתהיה מוכנה להילחם על זה. אף מנהל לא ירצה לקחת את זה על עצמו, כי זה נתפס כהצלחה או ככישלון שלהם".
לצד הטענות נגד שיטת ההכנה למיצ"ב, התחושה בקרב רבים במערכת החינוך היא שהמבחן עצמו אינו מיותר. “בלי להתייחס לנושא ההתאמות שבתי ספר עושים או לא עושים כדי להגיע לתוצאות גבוהות, אי אפשר להתעלם מכך שהמיצ"ב הוא אחד הכלים היחידים הקיימים כיום המאפשרים לנו לראות את מצב החינוך בישראל באופן השוואתי", אומרת חנה דורסמן, מנכ"לית עמותת “חינוך לפסגות" לצמצום הפערים החברתיים על ידי יצירת שוויון הזדמנויות לילדים ונוער החיים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית. “לא סתם המיצ"בים מראים שנה אחר שנה שהאוכלוסיות המוחלשות בישראל, אלו שזוכות לפחות הזדמנויות, אלו שנמצאות בעשירונים התחתונים, הן גם אלו שנמצאות מאחור מבחינת ההישגים במיצ"בים".
“ועדיין, עד שייושם תקצוב דיפרנציאלי משמעותי ביותר בכל שלבי החינוך, וכבר היום אנחנו מתחילים לראות צעדים חשובים ליישום הנושא על ידי משרד החינוך ומשרדים אחרים, נמשיך לראות את אותן התוצאות ואותם הפערים. קיום המבחנים הללו הוא חלק מהתהליך לפתרון הסוגיה. בהחלט אפשר לקיים דיון באיזה אופן כדאי למדוד יכולות, באיזו תדירות, איך ניתן לפקח על המדידה וכו'. אבל אי אפשר לשלול את עצם המדידה".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: “מבחני המיצ"ב נועדו לספק תמונה מהימנה ותקפה של ההישגים הלימודיים ושל האקלים הבית ספרי. המבחנים בודקים את המידה שבה תלמידי בתי הספר רכשו ידע ומיומנויות. המטרה, בראש ובראשונה, היא לספק למנהל בית הספר תמונה אותנטית של המצב בבית ספרו. המשרד מתנגד להכנה למבחנים אלו, אשר חורגת משגרת הלימודים ומהלמידה השוטפת. כמו כן, חל איסור להרחיק תלמידים ממבחנים אלו. כל תלמידי בית הספר צריכים להשתתף במיצ"ב".