חודש פברואר הסתיים, זו השנה השלישית ברציפות, בבצורת חמורה בצפון הארץ, כך מדווחת הבוקר (חמישי) רשות המים. "חששנו מתרחיש של שנה שלישית של משקעים מועטים ואף נערכנו בעוד מועד וצמצמנו את השאיבה מהכנרת. אך עם סיכום חודשי החורף העיקריים מוצאים עצמם גם אנשי מקצוע ותיקים מופתעים", אומר דובר הרשות.



בשנת 2014 נמדדו באזור הכנרת כמויות המשקעים הנמוכות ביותר בהיסטוריה המדודה, תופעה שנחשבה וקוטלגה כנדירה. "רק חלפו שנתיים וכבר אנו מוצאים עצמנו במצב דומה כאשר כמויות המשקעים שירדו עד כה באזור נמוכות מ-50% ביחס לממוצע הרב שנתי", אמר הדובר.



ברשות המים מדגישים כי גם אם במהלך חודש מרץ ירדו עוד משקעים, הם לא צפויים לשנות הרבה למאזני המים הלאומיים, זאת היות והשרבים התכופים שפוקדים אותנו לאחרונה מייבשים את הקרקע כאילו היינו בקיץ.



גם מבט בפרספקטיבה ארוכה יותר מגלה תמונה מדאיגה: בעשור האחרון כולו רק בשנתיים-שלוש היו כמויות משקעים ממוצעות וכל שאר השנים היו שחונות.



מחקר חדש של נאס"א שפורסם השבוע העלה כי מיעוט המשקעים במזרח התיכון הוא החמור באלף האחרון. מדעני סוכנות החלל האמריקאית, בחנו טבעות בגזעי עצים באזור ומצאו  כי הבצורת הנוכחית, שהחלה ב-1998, הקשה ביות מאז המאה-12



הבצורת הנוכחית באזור יבשה יותר בשיעור של 50% מהתקופות היבשות ביותר ב-500 השנים האחרונות, ובשיעור של 20-10% מהבצורות הקשות ביותר של 900 השנים האחרונות. עוד נמצא כי תנאי בצורת נוטים להופיע בכל מזרח אגן הים התיכון באותה העת, אולם התנאים בצפון הים התיכון – יוון, איטליה, צרפת וספרד – נטו להיות הפוכים מאלה שבחופי צפון אפריקה.



בן קוק, ממובילי המחקר של נאס"א, אמר כי ניתן לראות את ההשפעה של בני האדם ושינויי האקלים על אירועי בצורת שונים.