הטרור בגל הפיגועים הנוכחי משפיע על כולם. החשש של כל אחד מכך שהוא עלול להיות הבא בתור שינה אורחות חיים: אנשים זהירים יותר ודרוכים יותר. מי שיש ברשותו נשק, נושא אותו. הבחירה איפה לבלות ואיפה לקנות נגזרת גם משיקולי בטיחות, שהפך לפרמטר במשוואה.



את הממד הנוסף הזה מרגישים על בשרם בעלי עסקים הפועלים ביהודה ושומרון, בין היתר בגוש עציון. מאז תחילת גל הטרור התמקדו הפיגועים בצומת גוש עציון, וניסיונות הפיגוע באזור לא פסקו מאז. העסקים רשמו ירידה חדה ברווחים, ובזכות קמפיינים הקוראים לתושבי הגוש לערוך את קניותיהם דווקא באזורי המסחר הקרובים לבתיהם הנזקים הצטמצמו במקצת.



אחד הענפים שהתפתחו באזור בשנים האחרונות הוא תחום האירועים. בגוש עציון פועלים חמישה גני אירועים: האוהל בבית ספר שדה כפר עציון, מסעדת "גוונא", יקב גוש עציון, יער האיילים וחוות שדה הבר במזרח הגוש. הענף, שהיה בשפל חסר תקדים בחודשים האחרונים, מתחיל להתאושש, והזוגות חוזרים להתחתן בגוש עציון.



ירון רוזנטל, מנהל בית ספר שדה כפר עציון, תיאר את המגמה בפוסט שהעלה לרשת. "בקיץ האחרון יצאתי לרוץ באחד מהלילות החמים של חודש אוגוסט", כך כתב. "הדהים אותי שלאורך כל הדרך ליוותה אותי מוזיקה רועשת. באותו ערב התקיימו חתונות בארבעת גני האירועים שהוקמו בגוש עציון בשנים האחרונות... נזכרתי שעד לפני עשור תושבי גוש עציון חגגו את כל האירועים שלהם מחוץ לגוש, והנה היום מתקיימות ארבע חתונות במקביל, שחלקן בכלל של זוגות שלא גרים בגוש עציון. למרות שלכאורה יש תחרות בין ארבעה גני אירועים, שנמצאים במרחק של שלושה קילומטר זה מזה, יש פרגון אדיר וכולם שמחים על כל חתונה שנסגרת בגוש עציון, לא משנה באיזה גן. אז עכשיו, אחרי שעברנו תקופה לא פשוטה, מתחילה עונת אירועים חדשה, ואני מקווה ובטוח שרעש של חתונות ובר מצוות ימלא את האוויר הקר של לילות גוש עציון”.



"מתרגשים מאוד לראות לקוחות מירושלים ואפילו מהמרכז ומהדרום". אירוע במסעדת "גוונא". צילום: באדיבות מסעדת "גוונא"
"מתרגשים מאוד לראות לקוחות מירושלים ואפילו מהמרכז ומהדרום". אירוע במסעדת "גוונא". צילום: באדיבות מסעדת "גוונא"



הזדהות כלל ארצית


"לפני כמה חודשים התחתן כאן בני. אמא שלו היא חברת מפלגת העבודה, וחלק מהאורחים איימו שלא יגיעו. אבל מה, בני גר פה בשדה בר, וכאן הוא מרגיש הכי נכון להתחתן. בסוף הרוב הגיעו והיה יפה ושמח", מספר נחמן גוטמן, הבעלים של המסעדה וגן האירועים ביישוב הקטן שלמרגלות הר ההרודיון, במזרח גוש עציון.



המקום התחיל כמחלבת צאן, שמייצרת ומשווקת את הגבינות והיוגורטים שלה בכל רחבי הארץ. "בהתחלה בכלל לא חשבתי שכשאהיה גדול אנהל גן אירועים", טוען גוטמן. "אבל מהר מאוד הבנו את הפוטנציאל. המקום משכר חושים. רק עשר דקות מירושלים, רואים נוף מטורף של מדבר יהודה, ים המלח וכמובן ההרודיון. עברו כבר שלוש שנים מאז החתונה הראשונה, ואנחנו כל הזמן גדלים ומשתפרים".



באירועי החורף ניתן לארח בישיבה 150 איש בתוך המבנה, ובקיץ המספר הזה משלש את עצמו, בעזרת רחבה חדשה שנבנתה שם. בעל הבית מספר שבחודשים האחרונים הייתה ירידה משמעותית בהיקף העסקים, גם של באי בית הקפה, אבל בעיקר בתחום החתונות. אפילו המשפחה של גוטמן ביטלה שמחה שהייתה אמורה להתקיים במקום. "אולי זה היה החורף, אולי זה היה גל הטרור", הוא תוהה. "אבל עכשיו אני מרגיש התעוררות. יכול להיות שאנשים התרגלו ויכול להיות שהטרור קצת נרגע, אני לא יודע. סטטיסטית אין מה לפחד. מזרח גוש עציון עדיין בטוח הרבה יותר מתל אביב או מירושלים".


השיחה שלנו נקטעת כשלקוח מתקשר ואומר לגוטמן שהוא רוצה לבוא לסגור חתונה. בעל הבית ממליץ לו להגיע לפני החושך, כדי שיספיק לראות את הנוף. הוא כמעט ולא מפרסם את עצמו. קצת בפייסבוק, הרבה מפה לאוזן.



גם מסעדת "גוונא" היא שם דבר בגוש עציון. היא נפתחה לפני יותר מעשר שנים באתר משואות יצחק הישנה כבית תה. זקני סטלני האזור יוכלו לספר על מתיקות האווירה, המוזיקה החיה והאירוח הייחודי. גם כשהתפתחה המסעדה והפכה לפנינה קולינרית, היא שמרה על האופי הקסום שלה. אך גל הטרור הנוכחי גרם לסועדים רבים להדיר רגליהם מהמקום, והמסעדה יצאה לפגרה. בזמן הזה בן טל, אחד מבעלי המקום, הפנה את מרצו וזמנו להשקעה באירועים.



"בקיץ אנחנו עושים אירועים עד 500 איש ובחורף עד 200", הוא מספר. "המצב הביטחוני יצר האטה בהזמנות, והיה מאוד מורגש שההאטה הזאת לא נבעה מהמצב הביטחוני אלא מהאווירה הכבדה. זה דווקא דבר שריגש אותי, ההזדהות של הציבור הזה. כשיש פיגועים יותר קשה לו לצאת ולבלות".


אבל למרות המצב, היו ב"גוונא" כמה חתונות קטנות ובר מצוות, גם בחורף. "בקיץ הולך ומתחמם ואנשים מזמינים כאן חתונות כסוג של תמיכה בבתי עסק הפועלים במרחב המאתגר. אנחנו מתרגשים מאוד לראות לקוחות מירושלים ואפילו מהמרכז ומהדרום, ושמחים לארח שמחות וכנסים משאר חלקי הארץ. הפעילות שלנו ושל מקומות בגוש בכלל היא מדד לנורמליזציה, לתחושות של הציבור. עד כמה הציבור מרשה לעצמו לחגוג את שמחותיו בריש גלי", אומר טל.



בסוף האורחים מגיעים


מי שבוחר להתחתן ביער האיילים מוביל את אורחיו דרך יער אורנים צפוף לתוך מתחם מלא בבעלי קרניים שכבר התרגלו לאורחים בלבוש אלגנטי ובנעלי עקב. המיזם הוקם בתחילה כפארק תיירותי, עם קיר טיפוס, המון איילים והאומגה הכי ארוכה בארץ שעוברת מעל ואדי עמוק ועוצר נשימה. מתחם האירועים בקומפלקס הוא עניין די חדש.



"פתחנו בשנה שעברה מתחם אירועים, שבו דק של דונם וחצי שמתוכו יוצאים עצים, משהו מאוד מיוחד", מספר עמית לוי. "זה תפס בצורה מדהימה ואף אחד מאיתנו לא ציפה שבשנה הראשונה יהיה כאן כל כך מלא".



לאירועים ביער האיילים מגיעים זוגות מכל הארץ, רק אחוז קטן מהם מגיע מגוש עציון. המקום יכול לארח עד 800 איש, ובאופן מפתיע מישהו ניצל את המספר הזה וערך חתונה בהיקף הזה בקיץ האחרון. "בעונה הקודמת לא היו לנו ביטולים בכלל", מספרים ביער. "בעונה האחרונה היו מעט זוגות שמאוד אהבו את המקום, אבל חששו שהאורחים שלהם לא יגיעו בגלל המצב. אבל הרוב המוחלט קיימו. מה שבטוח, לחששות האלה אין בסיס, כי בסוף האורחים מגיעים. יש כאן גם חיסכון אדיר על כל המעצבות והקשקושים האלה, כי לטבע יש את האופי שלו ולא צריך להוסיף כלום".



רחלי פלנט מתכוונת להינשא בעוד כחודש באוהל האירועים של בית הספר שדה כפר עציון. "הארוס שלי ניתאי גר ברמת הגולן, אבל יש לנו המון אורחים מהגוש, אז החלטנו להתחתן כאן", היא מנמקת את ההחלטה. "זה מקום מהמם ששנינו אוהבים. כשהתארסנו, היו כמה אורחים שאמרו שהם לא יגיעו כי הם חוששים, אבל בסוף כולם הגיעו. לחתונה הזמנו 450 איש, ואף אחד לא הביע חשש".