דבר מכל מה שעבר במהלך שירותו הצבאי לא הכין את תא"ל אופק בוכריס לימים האחרונים, אולי הגורליים בחייו. זה שבועיים הוא מנהל מלחמה על שמו הטוב ועל הקריירה שבנה. מי שנחשב לאחד הקצינים המשובחים של צה"ל, איש צנוע וערכי, אדם שהצליח לחבר בין דתיות לחילוניות ושידע לדבר עם אנשים בגובה העיניים ולכבד את כל מי שישב מולו, נחשד במעשי אונס, במעשה סדום ובמעשים מגונים בשתי חיילות ששירתו בפיקודו. 



אחרי שעבר השבוע בדיקת פוליגרף במשרדי מצ"ח, נחקר ביום רביעי האחרון בוכריס בפעם השלישית במשרדי מצ"ח. גם הפעם החקירה ארכה שעות, גם הפעם הוא הכחיש את החשדות העומדים נגדו. בינתיים נראה שזה לא עזר לו: אתמול בישר הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט כי החליט לבטל את הקידום שתוכנן לבוכריס לתפקיד ראש חטיבת המבצעים, וכי הוא משעה אותו מכל תפקיד למשך 30 יום נוספים, בתקווה כי עד אז תגיע החקירה לסיומה. 
"בימים הקרובים יתכנס המטכ"ל לדיון שיבוצים וימונה רח"ט חדש", אמר גורם צבאי בכיר. "הרמטכ"ל מגבה את רשויות החוק בצבא, ולאופק יש זכויות רבות, אולם לצד זה צריך להגיע לחקר האמת ולהבין מה היה שם". 
 

"מטבע הדברים חקירה מסוג זה אורכת זמן", אומר אחד מפרקליטיו של בוכריס, אל"מ אשר הלפרין, הסנגור הצבאי הראשי. "על רקע זה נוצר קושי בהמתנה לאיוש רח"ט המבצעים, תפקיד מרכזי ורגיש. קיימת חשיבות מכרעת למיצוי החקירה לצורך בירור האמת. תא"ל בוכריס משוכנע שהחקירה תסתיים בניקוי מוחלט של שמו, כך שיוכל לחזור בהקדם לחייו ולעשייתו הצבאית החשובה".
 
עם פרוץ הפרשה ניכר היה שענן אופטימי מרחף מעל ראשו של בוכריס, ייתכן שזה בזכות התמיכה הנרחבת שלה זכה. למעשה לא זכורה פרשייה כה שנויה במחלוקת, שבה נאשם במעשים כה חמורים זוכה לתמיכה נרחבת מאנשים שעבדו לצדו וכן מהציבור הציוני־דתי, המאמין לחלוטין בחפותו. 

עבר בדיקת פוליגרף במצ"ח, תא"ל בוכריס. צילום: אלי דסה
עבר בדיקת פוליגרף במצ"ח, תא"ל בוכריס. צילום: אלי דסה

 
בתחילת השבוע התקיימה הפגנה ראשונה מסוגה בצומת הכניסה לעיר נהריה, שאליה הגיעו עשרות אנשים שהביעו תמיכה בקצין הבכיר, המתגורר באחד המצפים בגליל. גם ח"כים בחרו לעמוד לצדו, בהם ח"כ מירב בן־ארי, שכתבה פוסט תומך במי שהיה סמג"ד בתקופת שירותה כקצינת חינוך בגולני. "מה יקרה אם בעוד שנה־שנתיים המתלוננות תחזורנה בהן מתלונתן ואפילו תאמרנה שכל הסיפור מצוץ מן האצבע?" שאל־תהה הח"כ לשעבר משה פייגלין בפוסט שפרסם השבוע. "עד אז בוכריס ומשפחתו יעברו גיהינום, כולנו נפסיד את הטוב שבמפקדים... ומי שגרם לכל זה יישאר חסין מכל תביעה", הוסיף.

"לא היו דברים מעולם"

התמיכה הגורפת בבוכריס מגיעה בעיקר מהקהילה הציונית־דתית. הציבור שהתפלל בעבורו כשנפצע אנושות והעריץ אותו כשקיבל צל"ש, תומך בו באופן כמעט בלתי מסויג. "אני מאמין לו לחלוטין", אומר חננאל דוראני, ראש מועצת קדומים, שהיה סגנו של בוכריס כשזה היה מח"ט חטיבה 9. "היו לי שעות איתו גם בלשכה וגם בשדה. הוא דמות מופת בעיני. בעל מידות, צנוע, מתנהג בכבוד לכולם, לחיילים, חיילות, מפקדים ומפקדות. אני מאמין לו שלא היו דברים מעולם". 
 
כשהתפוצצה הפרשה שוחח דוראני בטלפון עם בוכריס. "אמרתי לו שאני מעריך אותו ומחזק אותו, ומקווה שיחזיק מעמד בתקופה הקשה הזאת, עד שהאמת תצא לאור", הוא מספר.
 
במצפה נטופה, היישוב הקהילתי־דתי בגליל התחתון שבו מתגורר בוכריס עם משפחתו, שמרו השבוע על קשר שתיקה מחויך. ביישוב הצעיר, שהוקם בשנת 1981 ושמר על צביונו הדתי כמעט ב־100%, כולם מדברים ומחייכים, עד שצמד המילים "אופק בוכריס" עולה לדיון; או אז התושבים מפנים את הגב ומגלים עוינות מוחצנת. "אנחנו לא מדברים עליו, נותנים לו את השקט כדי שיעבור את המכשול הזה, וזה רק עוד מכשול ולא משהו שבאמת יעצור את האיש הזה", אומר אחד התושבים שביקש לא להזדהות.
 
מסרון שהתקבל ממזכיר היישוב רק חיזק את קשר השתיקה: אין היענות להענקת ראיונות מצד חברי המזכירות והתושבים ביישוב. בשלב הזה הם קיבלו החלטה לחזק את ידיו בתוך הבית ולא בתקשורת, ומגלים משמעת ברזל בעניין.  
 
היחיד שהסכים לדבר הוא רב היישוב, אלי אלטשולר. לדבריו, "אנחנו בקהילה מכירים היטב את אופק ואת משפחתו. החשדות שפורסמו רחוקים מרחק אינסופי מאופק שאנחנו מכירים. אופק איש צנוע ופשוט, נטול פוזות, שלא נותן לדרגתו ולמעמדו לבלבל אותו. הכוחנות, האלימות והשתלטנות הן ההפך המוחלט ממנו. אני באופן אישי חש אמון מוחלט ומלא באופק, שאני מכירו היטב. כמובן שרשויות החוק צריכות לבצע את תפקידן, לחקור ולהגיע אל האמת, ואני מתפלל שחפותו של אופק תצא לאור בהקדם".
 
"מתפפללת שחפותו תצא לאור" תא"ל בוכריס. צילום: פלאש 90
"מתפפללת שחפותו תצא לאור" תא"ל בוכריס. צילום: פלאש 90

 
גם ראש המועצה האזורית גולן, אלי מלכה, מייחל לסיומה של הפרשה. "כשהתחלתי לעבוד עם אופק ראיתי מנהיג ערכי, איכותי, ענייני, שמסתכל בעיניים על המשימה ולא על דברים אחרים. ביחד בנינו פה את ההיערכות לשעת חירום, ויצרנו ממשקים משותפים בין המועצה לצבא. עבדתי עם הרבה מפקדים, ואצלו אפשר היה לראות שמדובר באיכות משובחת. אני מקווה שהעננה הזאת תחלוף". 
 
אחד ממקורביו של בוכריס סיפר לנו על תחושותיו של הנאשם. "אופק עובר את אחת החוויות הקשות שעבר בחייו. היו רגעים שהוא יצא מחדרי חקירות וראינו עליו את הטלטלה העצומה שחווה שם. הוא סיפר על האשמות חמורות שהוא יודע שהחוקרים הטיחו בו רק כדי לבחון את התגובות שלו. דברים איומים שאין סיכוי שהם מתחברים עם מי שהוא, עם תפיסת עולמו, החינוך שהוא קיבל והערכים שהעביר לאלפי הפקודים שלו במשך השנים. הוא לא דמיין לעצמו שיצטרך להתמודד עם דבר כזה.
 
"אחד מרגעי השבר שלנו, בסביבה הקרובה שלו, היה כשהבנו שעם כל מה שהוא עובר, אופק מסתכל גם על הצד השני ומנסה להבין מה קרה שם. מה מביא פקודה שלו להאשים אותו בהאשמות כל כך חמורות. אין עונש כבד יותר ממה שהוא קיבל בטרם נחקר".

האמת של מכונת האמת 

אבל לא רק את מקורביו הפרשה מסעירה, גם את צה"ל כולו. "אם ההאשמות יתבררו כנכונות, זו תהיה רעידת אדמה מהגדולות שחווה צה"ל בנושא הטרדות מיניות", מסביר קצין בכיר. "זאת תהיה פרשה שההדים שלה בצבא יהיו רבים יותר מאשר האופן שבו פרשת משה קצב טלטלה את בית הנשיא ואת המדינה כולה. אם יתברר שקצין בכיר, מפקד חטיבה, אנס את הפקידה שלו - זה יהיה שבר עמוק ואולי בלתי ניתן לאיחוי בצבא. אני מאחל קודם כל למתלוננת שזה לא נכון, אחר כך לאופק, לצה"ל, למדינה ולחברה הישראלית שיום אחד נתעורר בבוקר ונגלה שלא היו דברים מעולם".
 
אחת הדרכים שבהן אפשר לגלות אם אכן היו דברים מעולם היא בדיקת פוליגרף. מהצבא נמסר שתוצאות הבדיקות שעבר בוכריס עדיין לא התקבלו, אבל בכל מקרה סוגיית הפוליגרף מורכבת בהיבט המשפטי שלה. "הפוליגרף אינו כלי קביל במשפט הפלילי ועל כן אינני מבין על מה המהומה", מסביר השופט בדימוס שלי טימן. "אני שמח שהחקירה נותרה בתוך מצ"ח, מכיוון שהם מלכתחילה מחפשים אמצעים מדעיים כדי לאמת גרסה כזו או אחרת. 
 
"לפני הגשת כתב אישום יש לנסות למצוא פרטים אובייקטיביים ככל הניתן. ככל שיהיו יותר ממצאים עובדתיים, כך ייעשה הצדק. אני סומך יותר על העדויות המדעיות, מכיוון שתמיד יכול להסתתר מניע או השפעה של מישהו. חבל לי על כל קצין מצוין שנאלץ לפרוש, אך מקווה שהצדק האמיתי ייעשה. אולם אם זו תהיה רק עדות שלו כנגד עדות שלה, מצבו קשה מראש - מכיוון שהנטייה בארץ היא להאמין קודם כל למתלוננת".
 
עו"ד בכיר בתחום הפלילי טוען שמצ"ח כלל לא היו צריכים להזמין את בוכריס לפוליגרף. "זה לא רלוונטי לפרשה. הוא כנראה קיבל יחס מיוחד או שהחוקרים סבורים שמארג הראיות מספיק איתן והם זקוקים לאישוש", אמר העורך דין והוסיף: "בתיק של עבירות מין אני תמיד שואל שאלה אחת: למה שמישהי תעליל עליך? אם יש תשובה, אפשר לצאת מהתיק. אם אין לך פתרון טוב, לא תצא מהתיק. צריך לזכור שמדובר במתלוננת שהייתה חיילת מצטיינת, שתפקדה כיאות, ששלחה מיוזמתה מכתב לבוכריס במהלך הטיפול הפסיכולוגי שעברה. אלא אם כן היא מטורפת, וסביר להניח שהיא לא, אין סיבה שמישהו יחשוד שמדובר בתלונה שקרית".
 
אומנם בוכריס נמצא דובר אמת בבדיקה פרטית שהזמין, אבל הפרקליטות לא תיקח את התוצאה הזאת בחשבון. "רק בדיקה משטרתית משנה את התמונה", אומר אלון ארז, עו"ד המתמחה במשפט הפלילי והצבאי. "הפרשייה הנוכחית יוצאת דופן, משום שמתלוננות כמעט אף פעם לא נדרשות להיבדק בפוליגרף. האם מישהי יכולה לדבוק בגרסתה גם אם אינה מתיישבת עם המציאות? קשה להאמין, בוודאי במקרים של אירועים טראומתיים מסוג זה". 
 
האם יכול להיווצר מצב שבו בדיקת הפוליגרף מעלה ששני הצדדים דוברי אמת? שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, אמנון סטרשנוב, טוען כי בהחלט יכולה להתקבל תוצאה כזו. "כשהייתי פרקליט צבאי ראשי, חיילת התלוננה נגד קצין בדרגת סגן על קיום יחסים שלא בהסכמה", הוא מספר. "הסגן טען כי היחסים ביניהם היו בהסכמה ושניהם נמצאו דוברי אמת בפוליגרף. בסופה של חקירה לא העמידו אותו לדין. הסיפור בפרשת בוכריס מעט שונה, כי הוא טוען שלא היו יחסים כלל, כך שאין שטחים אפורים. מה יקרה אם שניהם יימצאו דוברי אמת? בכל מקרה מכונת האמת לא יכולה לשמש כראיה מספקת במשפט הפלילי".
 
גם אליק רון, ניצב בדימוס במשטרת ישראל, לא מתרגש מתוצאות הפוליגרף העתידיות. "מדובר בכלי חשוב, אך לא כזה שניתן להסתמך עליו כראיה חותכת", הוא אומר. "כשאין מספיק ראיות מוצקות וכשתוצאות הפוליגרף של שני הצדדים מצביעות על תוצאות אמת, אין מנוס אלא להעמיק בחקירה", אמר.
להפוך מתלוננת לנאשמת 
 
הפרשה הגיעה, כמובן, גם לרשתות החברתיות, שם הוקם עמוד פייסבוק הנושא את השם "תומכים בתא"ל אופק בוכריס", ובו חברים למעלה מ־6,000 גולשים. בנוסף, פורסמה עצומה שעליה חתמו למעלה מ־11 אלף איש. "ב־2001 אופק היה מג"ד 51 כשאני הייתי אשת קבע ששירתה בשלישות", אומרת אדווה עזר, מנהלת עמוד התמיכה של בוכריס בפייסבוק. "כשאנשי קבע נכנסים לתפקיד, הם מוזמנים לשיחת מג"ד, ואופק פתח את השיחה שלנו בנושא ההטרדות המיניות. הוא הבהיר לי שאם ארגיש אפילו טיפה מאוימת בגדוד, שקודם כל אפנה אליו ושהדלת שלו תהיה פתוחה בפני תמיד". 
 
עזר, ששירתה עם בוכריס בזמן מבצע חומת מגן, שבו הוא נפצע קשה, זועמת על האופן שבו מכפישים את מפקדה הנערץ. "לא ייתכן שייעשה משפט שדה לגיבור ישראל, בלי לתת לו הזדמנות להוכיח את חפותו. כל עוד לא היה עימות וכל עוד לא הוגש כתב אישום - אסור לשפוט אותו".
 
בפיקודו של בוכריס ולצדו שירתו עשרות קציני מטה, מאות מפקדים ואלפי פקודים וגם נהגים אישיים שישבו ליד ההגה וליוו אותו בשעות ארוכות של נסיעות, בעודו עורך שיחות עבודה עם אלופים ושיחות אישיות עם האישה והילדים. בימים האחרונים מחפשים החוקרים אחר מישהו מהם שראה, שמע או ידע על המעשים המיוחסים לו. כרגע, כך לפחות נטען, ללא הצלחה.
 
"בחיים לא שמעתי אפילו לא רמיזה שמעידה על הדברים האיומים שאומרים שהוא עשה", מספר אחד מנהגיו לשעבר. "אני מוכן לשים את הראש שלי שאין שום דבר בסיפור הזה. את המתלוננת אני לא מכיר, אבל אני מכיר רל"שיות, פקידות, נהגים ועד עובדי רס"ר שהיו איתי בצבא בתקופה שהייתי נהג שלו. זה לא אופק. אופק הוא מפקד כמו אבא". 
 
במרוצת הימים שחלפו מאז התפוצצות הפרשה, לא נשמע קולם של בכירי חטיבת גולני, שבה שירת בוכריס. ביום רביעי האחרון, על רקע גלי התמיכה בקצין הבכיר, החליטו קצינים בכירים לחזק את ידיה של המתלוננת. "אנחנו מאמינים לך", כתבו ושברו לראשונה את השתיקה.
 
בימים הקרובים שוב ייכנס לחדר החקירות של המשטרה הצבאית הקצין שסומן כזה שיהיה הרמטכ"ל הראשון חובש הכיפה. הוא יעשה זאת, כאמור, לאחר שהרמטכ"ל ביטל את הקידום שלו לתפקיד ראש חטיבת המבצעים, וכשברקע עדיין מהדהדים דבריו של שר הביטחון משה יעלון, שהתייחס בעקיפין לפרשה ביום האישה הבינלאומי. "עלינו להוסיף להיאבק באופן חסר פשרות ובכל דרך - גם חוקית וגם חינוכית - באלימות נגד נשים על סוגיה השונים, ובניסיונות להפוך מתלוננת לנאשמת באמצעות השחרתה", אמר יעלון. 
 
מול בוכריס יישב קצין חוקר בדרגת סא"ל שלא יעשה לו הנחות, ויותר מכך - מולו תשב א', מי שהייתה ראש לשכתו. בחקירתה סיפקה המתלוננת גרסאות מדויקות על אותם אירועים שבהם לכאורה אנס אותה הקצין הבכיר, הרס את נשמתה ושלח אותה לשנים של טיפול פסיכולוגי. בוכריס יצטרך להגיב על הדברים, לסתור את התאריכים וגם - ואולי בעיקר - להסביר לחוקר כיצד ישנו פער כל כך גדול בין ההאשמות הקשות להכחשות הגורפות.