למעלה מ-12 שנים מנהלים אלפי המטפלים באומנויות בישראל מאבק סיזיפי על הסדרת מקצועם והערב (ראשון) הם צפויים לצאת להפגנה מול משרד הבריאות בירושלים. המחאה מתרחשת לאחר ששלוש הנהלות של משרד הבריאות לא נענו לדרישותיהם ולאחר שהוסדרו בחוק כל המקצועות הפרא-רפואיים. המפגינים צפויים לעטות מסכות פורים, בדרישה לשים סוף ללמה שהם מכנים "תוהו ובהו" שמקצועם סובל ממנו. "הסירו את המסכות מעל השרלטנות שהמקצוע שלנו נקלע אליו וחשפו בפני המטופלים, רבים מהם ילדים, מיהו מטפל מקצועי ומוכר ומי לא. פעם אחת ולתמיד", אומרים באגודת יה"ת, המאגדת את המטפלים האקדמאיים באומנויות. למעלה מ-5,000 מטפלים באומנויות שעברו את כל ההכשרות בתחום מועסקים בישראל בכל רחבי מערכות החינוך והבריאות. עליהם נוספו בשנים האחרונות עוד מאות מטפלים שעברו קורסים לא מוכרים ובכל זאת מועסקים. לדבריהם, אי ההסדרה של המקצוע יוצרת מציאות שבה פועלים מטפלים שרלטנים שאינם בעלי כל הכשרה מפוקחת בתחום, שמציגים עצמם כמטפלים לכל דבר ופוגעים כל יום באלפי מטופלים.



יו"ר יה"ת (יצירה, הבעה, תרפיה), עדנה לשם, אמרה למעריב אונליין: "זאת נקודת רתיחה מבחינתנו. החוק להסדרת שש המקצועות הפרא-רפואיים כבר כתוב מוכן, רק צריך לתקן אותו. חמישה מקצועות הוסדרו ורק אותנו מורחים שנים בממשלה ובכנסת. מאז 2004 אז הגשנו בג"ץ להסדרת המקצוע, הפסיק משרד הבריאות לתת תעודות הכרה למטפלים באומנויות ודרש את האקדמיזציה של התחום. אנחנו תמכנו בכך אבל מאז הממשלה לא יצרה שום נוהל חלופי מסודר להכרה במקצוע".



מטפלים באמנויות מסייעים לכל תלמיד וחולה היכן שהרפואה וההוראה הקונבנציונליות אינן מסוגלות לסייע לו לבדן. מדובר בעיקר בטיפול בהפרעות נפשיות ובמצוקה רגשית של ילדים, נוער ומבוגרים באמצעות תהליכי הבעה ויצירה בערוצי האומנות השונים. המעסיקה הגדולה ביותר של מטפלים בהבעה ויצירה היא מערכת החינוך, בעיקר לילדים ונוער בעלי צרכים מיוחדים. מכיוון שאין הסדרה למקצוע, גם אין תקנים מסודרים עבורו בבתי חולים ובבתי ספר. כך נאלצים מטפלים באמנויות להיות מועסקים על תקנים שמתפנים באופן אקראי של מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת ואחרים.



במערכת החינוך הם נקראים "מורים מטפלים" ועובדים בעיקר עם ילדים ובני נוער על הרצף האוטיסטי שתקשורת מילולית עמם כמעט אינה רלוונטית. אבל משרד הבריאות עוד מקשה על המטפלים שעומדים בכל הקריטריונים, את הכניסה לקורסי הכשרה שהוא מקיים בנושא,. זאת משום שהוא מאפשר אותה רק לפסיכולוגים ועובדים סוציאליים, אותם אנשים שלהם אין כל הכשרה בטיפול במוזיקה, בתנועה, דרמה או יצירה.




"נפנה לבג"ץ"



גם בג"ץ התרה לאחר הפסיקה ב-2004 במדינה להסדיר את המקצוע לטובת המטופלים ועדנה לשם מדגישה: "הורה שרוצה לסייע לילד שלו בטיפול באומנויות חשוף להמון שרלטנות. ישנם היום המוני קורסים שמבטיחים הכשרה של שנה או פחות ותעודה למי שיכול לקרוא לעצמו מטפל. לעומתנו, שעמדנו בכל דרישות משרד הבריאות לתואר ראשון ושני, הדרכה, פרקטיקום וסטאז' ועדיין לא קיבלנו יתרון והסדרה. למעשה כל מי שרוצה יכול להיות מועסק בתחום בבתי הספר או בבתי החולים. אנחנו עוסקים בדיני נפשות. בטיפול רגשי. האם אנחנו רוצים שהורים ומורים יסתמכו על אנשים שקיבלו הכשרות שאינן בפיקוח? שאינן מלאות?".



בארגון יה"ת מדגישים כי אין ברצונם לפגוע בפרנסתם של אחרים: "אנחנו רוצים להסדיר את המקצוע לדורות הבאים. לא לגזול פרנסה מאף אחד. אנחנו מוכנים להכיל את אותם 800 עד 1,000 מטפלים לא מוכשרים אבל דורשים ממשרד הבריאות לשים את הגבול מהיום ואילך. עד כה המו"מ עלה בתוהו. אם גם מחאה לא תסייע, נפנה שוב לבג"ץ".