עשרות אלפי אנשים נרשמו ל״יום מעשים טובים״ שיתקיים היום בכל רחבי הארץ זו השנה העשירית. באירועים צפויים להשתתף יותר מ־1.3 מיליון ישראלים בכ־14 אלף פרויקטים של עשרות עמותות מכל מגזרי הפעילות החברתית. לקראת היום, שייסדה הקרן על שם תד אריסון וכבר הפך למסורת, משדכים בעמותות השונות את המתנדבים לפרויקטים שחלקם מתקיימים ביוזמת ישראלים טובים גם במהלך כל השנה, כמו פרויקט החיים האישי של מרדכי סוויסה. סוויסה גם מסייע ככל שהוא יכול למשפחות שאיבדו את ילדיהן.



סוויסה, גמלאי בן 79 של משטרת ישראל, היה בין יתר תפקידיו מודיע למשפחות שכולות על מות יקיריהן. לפני 22 שנה הוא חווה את הנורא מכל כשמשפחתו שלו איבדה את הבן אילן, שהיה בן 16 וחצי, בתאונת דרכים, נער מוכשר שלמד אדריכלות בבית הספר והיה זמר ונגן גיטרה מחונן. סוויסה הוא כבר שנים אחד המרצים המבוקשים בצה"ל, יש בסיסים הממתינים חודשים ארוכים עד שיתפנה, וכך בבתי הספר.



אחרי מות בנו הציע לו אחיו, קצין משטרה בעצמו, להרצות בפני צעירים על הטרגדיה שעברה המשפחה. מאז שמעו את הרצאותיו אלפי צעירים. הוא החל בהרצאות עוד כשהיה במדים ואחר כך כמתנדב בעמותת אור ירוק. כיום הוא מפעל זיכרון וחינוך של איש אחד. רק בשבועות האחרונים שמעו אותו מאות חיילים בבסיס חצור ומאות טייסים ואנשי צוות אוויר שהתקבצו להרצאתו בבסיס תל נוף.



"בהרצאות שלי אני מדבר שעה רק על אילן", הוא אומר. "אני מתאר איך המשטרה מגיעה לפנות בוקר לביתה של משפחה ומבעד לדלת נשמעת המילה 'משטרה' וברגע אחד מתהפך עליהם עולמם. איך אבא רץ לחדר בנו בתקווה שימצא אותו ישן שם - והוא איננו. המסר שלי לצעירים הוא אחד - אני לא אומר שלא לצאת לטייל או לבלות, אבל תמיד לקבוע שאחד שינהג יהיה יותר ערני. אני מתחנן בפניהם, שלא יגרמו להורים להיות ערים כל הלילה בציפייה שיחזרו".



ההרצאה קשה ולכן סוויסה מקיים אותה בבתי ספר רק מכיתות י'. "אני מספר על קולגה שלי במשטרת רחובות שגם איבד את בנו ואחרי כמה חודשים ירה בעצמו באקדחו", הוא אומר, "ועל משפחה אחרת שאיבדה בן, אמו התאבדה ביום השלושים והאבא מת מדום לב באותה שנה. ואני מבקש מהצעירים 'אל תביאו את ההורים למצבים האלה. תשמרו על החיים שלכם'".



התגובות שמרדכי מקבל רבות ומרגשות. החל בקצינת הדרכה בבה"ד 1 שפרשה במהלך הדברים למשרדה והתנצלה בפניו משום שלדבריה הייתה נסערת וחייבת להתקשר לביתה ולבדוק לשלום ילדיה, וכלה בחייל שבעקבות ההרצאה מכר אופנוע כבד שקנה ובתמורה קיבל ממפקדו, שגם היה נוכח בה, אישור להיכנס לבסיס עם רכבו. הוא עצמו מודה שההרצאות הן תרפיה גם עבורו, אבל מדגיש: "הזמן לא משכיח את הכאב ואין נחמה".



מרדכי מבקר ומסייע למשפחות שכולות של חללי צה"ל ותאונות דרכים ככל יכולתו: "תחוסו על ההורים שלכם. לא כולם יכולים לעמוד כמוני. החיים נגמרים כשאתה אומר לקברן 'זה הבן שלי אילן'. אין מחיר נורא מזה, מלומר על קבר ילדך 'יתגדל ויתקדש שמיה רבא".



אילן סוויסה ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה



###




מודיעין חברתי


בבית הספר להכשרות באגף המודיעין מקפידים לקיים פעולת התנדבות אחת לפחות בכל מסלול, מתוך אמונה כי תרומה לקהילה הינה חלק מההתפתחות האישית של חיילי וקציני האגף. ביום ראשון יצאו 25 חניכי קורס ביחידה 8200 למעון של בעלי מוגבלות שכלית. החיילים והדיירים יצרו יחד מסיכות ורעשנים לרגל הפורים וארזו משלוחי מנות. מפקדת הקורס, סגן ש': "קיבלו אותנו בזרועות פתוחות ואני יודעת שנחזור לשם בעתיד".



חייל מודיעין בהתנדבות. צילום: דובר צה"ל



###



גישה



אבלן גייסין לומדת בכיתה ד' בבית הספר טבנקין בבת ים. אמה היא נכה המתניידת בכיסא גלגלים. בשבת האחרונה החליטה גייסין לעשות מעשה למען אמה ולמען אנשים עם מוגבלויות בעיר, והתיישבה לכתוב מכתב בכתב ידה לראש העירייה, יוסי בכר. "ברצוני להציע הצעות לשיפור הגישה לנכים שיסייעו להם לנוע ביתר קלות", כתבה, "אשמח אם תתקנו את המדרכות ברחבי העיר כך שיהיה אפשר להתנייד בהן בצורה חלקה. אני מוצאת ליקויים בעיקר ברחובות שבסביבות ביתי. יש צורך לשפר את הגישה לנכים גם בכניסה לחנויות ובבתי חולים". בכר נעתר לבקשתה, נפגש עמה ועם סמנכ״ל התכנון בעירייה והבטיח להנגיש לנכים את כל הרחובות שציינה במכתבה.



אבלן גייסין עם ראש עיריית בת ים וסמנכ"ל התכנון. צילום: עיריית בת ים



###



יומן אירועים


אנשים פרטיים, קבוצות, ארגונים וחברות עסקיות יקיימו במהלך כל היום פעילויות למען הזולת: שיפוץ וצביעה של מוסדות רווחה, ניקוי חופים, ימי כיף לאוכלוסיות מיוחדות, טיפוח גינות קהילתיות, אימוץ בעלי חיים ועוד פעילויות רבות ומגוונות. בשעות אחר הצהריים והערב יתקיימו במרכזי הערים אירועי הפנינג לכל המשפחה, שבמסגרתם יוכל הציבור הרחב לעשות מעשה טוב.



רפי אלול, יו"ר עמותת רוח טובה, מייסודה של קרן אריסון, אומר לקראת האירועים: "יום מעשים טובים הוא רק סמל ומשמש זרז לתחילתה של פעילות התנדבותית שנמשכת כל השנה. במהלך השנים האחרונות גילינו כי אנשים וקבוצות שהצטרפו אלינו ממשיכים להתנדב במשך כל השנה ולתרום מכישוריהם ומהידע שלהם לחברה".



הנה מקבץ של האירועים הצפויים:



ירושלים: אירוע לכל המשפחה בסימן סובלנות וקבלת האחר. 16:00־19:00 במגדל דוד. בברים נבחרים בבירה יתקיימו הרצאות של דמויות מעוררות השראה.



תל אביב: עושים טוב בדיזנגוף סנטר (15:00־18:00). בין תחומי הייעוץ: צילום סטילס, הכנה ללידה, נדל״ן, תזונה, ייעוץ פיננסי שיווקי ועוד. ב־20:00: מבלים עם הרצאה על הבר - מפגשים עם דמויות מעוררות השראה. הכניסה לאירועים תתאפשר תמורת תרומה חברתית של פריטי לבוש או ספר, שיועברו לעמותות.



מגדל העמק: "עושים טוב בשכונה" - יריד חברתי והפנינג פורים לכל המשפחה. 16:00־18:30, השוק העירוני, רחוב הראשונים 29.



ירכא: נוער לתת יקיימו הצגה על עוני ונתינה. ההכנסות למען עמותת סנד לילדים יתומים.



מעלה אדומים: הפנינג משפחות בין 16:00 ו־18:30 בכיכר יהלום.



הרצליה: הפנינג בין־דורי, 9:00־12:30, נווה עובד 6, הרצליה (אולם נוף ים). הפנינג חוויתי לכ־350 קשישים ממרכזי היום בליווי סטודנטים ותלמידי בית ספר יסודי.



באר שבע: פסטיבל עושים רחוב, 14:00־17:30, אלכסנדר ינאי 14, שכונה ד'.



נשר: הפנינג נגישות, 16:00־19:00, רחבת הספרייה העירונית.



קריית מלאכי: ארגון הנוער נוער לתת יערוך הפנינג קהילתי לאיסוף תחפושות למען ילדים ממשפחות מעוטות יכולת.



למידע ולפרטים נוספים: www.good-deeds-day.org.il/events