סקר "מעריב־סופהשבוע" לרגל שנה לבחירות, שבוצע על ידי מכון פאנלס פוליטיקס מעגן את מגמת ההיחלשות של קואליציית הימין הנוכחית של ממשלת נתניהו. הליכוד, הבית היהודי, יהדות התורה, ש"ס וכולנו, שוות היום 57 מנדטים, ירידה של 4 מנדטים שזרמו בעיקר לאביגדור ליברמן (המזנק ל־9 מנדטים), אבל לא רק. 

זה לא אומר שכיסאו של נתניהו מתנדנד. זה כן אומר שהשאננות של נתניהו, שמאפיינת אותו מאז הניצחון הגדול בבחירות מיותרת. הירידה בכוחה של הליכוד מהותית (מ־30 ל־26 מנדטים), הזינוק של יאיר לפיד מרשים (מ־11 ל־21 מנדטים), הציונים שנתניהו מקבל מהציבור גרועים, והציונים שממשלתו מקבלת אינם טובים. מי שיכולים להיות מרוצים מתוצאות הסקר הזה הם יאיר לפיד, שמקבע את מעמדו כטוען לכתר, נפתלי בנט, שעושה עבודת שטח טובה וקוצר פירות, ואביגדור ליברמן, הבן יקיר של הימין הקשה נכון לעכשיו.

17% מהמצביעים בבחירות האחרונות מתחרטים על הצבעתם. במקום הראשון בין המתחרטים, מצביעי כולנו של משה כחלון. שר האוצר חווה תקופה לא פשוטה, אבל מחזיק עדיין 6 מנדטים והתחושה היא שבזמן האחרון הדימום האלקטורלי שלו נפסק. אחרי כולנו במקום השני בין המתחרטים נמצאים מצביעי הרשימה המשותפת. זהו נתון מסקרן שמוכיח את התחושה הכללית שערביי ישראל לא באמת מרוצים ממה שמנהיגיהם עושים בכנסת. במקום השלישי בקרב המתחרטים מצביעי המחנה הציוני, נורת אזהרה בוהקת ליצחק הרצוג. אחריהן ברשימה ישראל ביתנו, הליכוד, ש"ס, הבית היהודי, יש עתיד, מרצ ויהדות התורה.

כוכב הסקר הזה הוא ללא ספק יאיר לפיד. חוץ מהחרדים וממרצ, שנהנים מגרעין תומכים קשה, האלקטורט של לפיד יציב, מאוחד סביב המנהיג וממש לא מתחרט.להפך.
השאלה הבאה היא לטעמי החשובה ביותר בסקר: למי היו אותם מתחרטים מצביעים בבחירות לו היו מתקיימות היום. התשובות מוכיחות שהטענה של הפרשנים שלפיה לפיד לא נוגע באלקטורט של הליכוד אינה נכונה. 6% ממצביעי הליכוד היו מצביעים היום ליאיר לפיד. עוד 6% היו מצביעים לנפתלי בנט, ו־5% היו מצביעים עבור אביגדור ליברמן. סה"כ 17% ממצביעי הליכוד מתחרטים, ולפיד גורף יותר משליש מתוכם. זוהי דרמה של ממש.
לפיד הפך לשחקן לגיטימי במגרש האלקטורלי של הימין הישראלי. זו הייתה מטרתו והוא השיג אותה. השאלה היא אם זה יפגע באלקטורט הגדול הממתין לו במרכז ובשמאל. אם לפיד יצליח לרקוד על שתי החתונות הללו בו־זמנית השמיים הם הגבול. בסקר הנוכחי, לפיד "שותה" מצביעים לא רק מהליכוד. הוא מקבל 19% ממצביעי המחנה הציוני, 5% מישראל ביתנו, 9% ממרצ ושימו לב: 36% ממצביעי כולנו של משה כחלון. יאיר לפיד צמא מאוד ושותה כמעט מכולם. תופעה.
בין השרים נמשכת ההפתעה הגדולה: ליצמן. יעקב ליצמן, האיש שעד לא מזמן כיהן כסגן שר במעמד של שר הוא הפופולרי בין שרי ממשלת ישראל. אחריו, בהפרש גדול אבל מדובר בהישג לא פחות גדול, שר התחבורה ישראל כץ. הציבור מודע כנראה למאמץ התשתיות הגדול בתחום התחבורה ולא גובה מהשר מחיר על תאונות הדרכים והכאוס בתל אביב. במקום השלישי איילת שקד, רביעי נפתלי בנט, חמישי שר הביטחון משה יעלון, ואחריהם כחלון, גלעד ארדן, מירי רגב, אבי גבאי וכל האחרים. 

אריה דרעי, שמפגין פעלתנות רבה לאחרונה, ממוקם במקום הלפני אחרון (סוגר את הרשימה דוד אזולאי ממפלגתו). הערת אזהרה לדרעי. הוא כנראה לא הצליח לחדור עדיין למעוזי המרכז והשמאל. דרעי מלך בשבט שלו. בשבטים האחרים הקלון עדיין דומיננטי.
בנימין נתניהו מקבל מהציבור ציון גרוע: 4.6 בסך הכל, שהיה ממקם אותו בירכתי רשימת השרים, בין אופיר אקוניס לחיים כץ. בימין מצבו של נתניהו סביר (5.7), במרכז פחות (3.8) ובשמאל הוא מקבל את הציון המזעזע 1.9. כשפורטים את זה לתחומים, מקבל נתניהו ציון גרוע במשרד החוץ (4.1), אבל זה ציון טוב יותר מהציונים שלהם הוא זוכה במשרדי התקשורת, הכלכלה ושיתוף הפעולה האזורי. הציבור לא ממש מרוצה מראש הממשלה שלו (זה לא אומר שלא יצביע עבורו שוב בבחירות הבאות). 
הערת אזהרה נוספת לנתניהו מסתתרת בפועלו של נתניהו בתחום התקשורת. 40% מהציבור סבורים שאחיזתו של נתניהו בתיק התקשורת והפעולות שהוא נוקט בתחום מכרסמים בדמוקרטיה ובחופש הביטוי. לדעה זו שותפים 21% ממצביעי הליכוד. רק 29% מהציבור סבורים שהפעילות הזו של נתניהו לא משנה או פוגעת בדמוקרטיה ובחופש הביטוי, בעוד 13% דווקא תומכים בה וסבורים שהיא מהווה "הסדרה נחוצה לשוק שאיבד את האיזונים".
***
בשאלת האחדות, הציבור אומר את דברו באופן ברור: 65% שוללים הצטרפות של יצחק הרצוג לממשלת נתניהו (בקרב מצביעי המחנה הציוני 78% שוללים הצטרפות כזו). במקרה של יאיר לפיד הנתונים מתמתנים. "רק" 53% מהציבור מתנגדים להצטרפותו, בעוד 36% תומכים בה. בקרב מצביעי יש עתיד דרמה: 46% בעד, 48% נגד. מעניין. לפיד נתפס כשותף לגיטימי לנתניהו, בעוד הרצוג לא. 
ובכלל, זה סקר קשה עבור יצחק הרצוג, שרק לפני שנה הצליח להתמקם בעמדת האלטרנטיבה לנתניהו ולגרוף 24 מנדטים. הוא מקבל ציון 3.5 כיו"ר אופוזיציה ובהתמודדות "ראש בראש" על ראשות הממשלה מול בנימין נתניהו, הוא מפסיד 56-25. הפרש של 31%. תבוסה מכרעת. 
הנתון הדרמטי ביותר בסקר הזה שייך שוב, ליאיר לפיד. האיש שעד לפני כמה חודשים לא היה קיים בטבלת המועמדים הנתפסים לגיטימיים לראשות הממשלה, מביא את התוצאה הצמודה ביותר מול נתניהו: 47-36 לטובת ביבי, הפרש של 11%. גם בנט מקבל כאן תוצאה לא רעה, 40-29, 11% הפרש, כמו לפיד. ליברמן לא באמת מדגדג את נתניהו (49-23), בעוד גבי אשכנזי מביא תוצאה סבירה לגמרי, בהתחשב בעובדה שהוא מחוץ למגרש כרגע (44-30).
בתחומי החיים השונים ממשלת נתניהו מקבלת מהציבור ציוני נכשל מגוונים. החינוך למרבה ההפתעה, נמצא במקום הראשון עם נתון גבוה יחסית של 4.8. זהו שאפו גדול לנפתלי בנט, שר חינוך פעלתן שמצליח איכשהו לדלג על חלק מהמהמורות ולהיתפס כשר חינוך שמזיז דברים ומטלטל את המערכת הזקוקה לטלטול. מכאן ואילך הציונים יורדים בתרבות, באיכות סביבה, במלחמה בפשע, ביחסי החוץ, בטיפול בטרור, במתווה הגז, ביוקר המחיה וכמובן במחירי הדיור, שמקבלים ציון של 3.1. לכחלון יש עוד הרבה עבודה. לזכותו ייאמר שהוא עובד.
שאלנו על מירי רגב. אם היא מקדמת את עניינם של בני עדות המזרח, או גורמת להם נזק. רוב דחוק סבור שרגב גורמת נזק (31-27). בקרב מצביעי הליכוד היא מנצחת בגדול: 38% סבורים שהיא מקדמת את עניינם של בני עדות המזרח, רק 18% חושבים שהיא גורמת נזק. בפילוח לפי עדה, מתברר שבקרב המזרחים רגב מנצחת 38-28, בעוד בקרב אשכנזים היא מפסידה 31-25. בעניין מירי רגב, פועלה וסגנונה, הציבור הישראלי חצוי. מבחינתה, ברמה הפוליטית, היא עושה את המעשה הנכון ויוצאת נשכרת בקרב קהל הבית שלה.
האם יש תחליף לנתניהו? אתגרנו את הנסקרים בשאלה הזו, שהפכה כמעט לקונצנזוס לאומי, שהרי אין עוד מלבדו. כאן נרשמה הפתעה מסוימת: 46% מכלל הנשאלים סבורים שיש תחליף לנתניהו, בעוד 41% בלבד חושבים שאין. בימין מצבו טוב יותר והוא מנצח 53-36. במרכז הוא מפסיד 60-27, בשמאל 75-16. 
כללית, הציבור לא באמת משוכנע שאין לראש הממשלה תחליף. כששואלים מי המחליף, הציבור נתקע. שאלנו מי בליכוד צריך להחליף את נתניהו לאחר פרישתו. גדעון סער ממשיך להיות היורש הטבעי ביותר: 20% תומכים בו, 12% בשר הביטחון יעלון, 11% בניר ברקת (הישג יפה לברקת), 9% בגלעד ארדן ו־7% בישראל כץ. בקרב מצביעי הליכוד בלבד הפערים מצטמצמים: סער עם 18%, ארדן עם 15%, יעלון 11%, ברקת 9% וכץ 8%. שמח בליכוד.
לסיום, שאלנו על אמריקה. ובכן, הישראלים תומכים בהילרי קלינטון. 45% מול 33% בלבד לדונלד טראמפ. בימין דווקא טראמפ מנצח (44-32), במרכז ובשמאל הילרי מביסה. היא הייתה קונה את המצב הזה גם אצלה בבית.