התגובה למחדל: המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (שלישי) להנהלת רכבת ישראל כי היא נדרשת להגיש לו בתוך 48 שעות את הצעותיה לשיפור מערך בטיחות החומרים המסוכנים בטווח הקצר ובהמשך גם תכנית כוללת לשיפור הבטיחות. הדרישה מגיעה בעקבות תאונת הרכבת סמוך לדימונה שהביאה לדליפת חומרים מסוכנים.



כזכור, תאונת רכבת המשא בליל שני בשבוע שעבר ליד דימונה גרמה לאירוע חומרים מסוכנים בשל דליפת ברום שהכניסה חלק נרחב מהעיר הדרומית להסגר ממושך בבתים. האירוע הביא את המשרד להגנת הסביבה לזמן את מנכ"ל רכבת ישראל, בעז צפריר, לשימוע בתחילת השבוע. אבל המשרד לא מסתפק בכך והודיע כי יפתח בחקירה פלילית נגד הרכבת בשל התאונה. במהלך האירוע התנגשה רכבת משא שהובילה מטען של חומר מסוכן מסוג ברום בקרון רכבת שנשמט על המסילה. דבר שהוביל לכך שכ-6.5 טון חומר מסוכן דלפו לסביבה.



ממשרד הגנת הסביבה נמסר: "לאחר הגשת תכניות הבטיחות, ייבחן המשך היתר שינוע והובלת הרעלים שמצוי בידי החברה". ניטור חומרים שביצעו צוותי הרשות הארצית לכיבוי אש לאחר האירוע, והועברו אל המשרד להגנת הסביבה, הצביעו על ריכוזים גבוהים של ברום באוויר, ומדובר חומר כימי מסוכן ביותר לבריאות הציבור. במשרד מדגישים כי ברום עלול לגרום לא רק לסיכון או פגיעה בחיי אדם אלא מהווה גם נזק סביבתי משמעותי לקרקע, לזיהום מים ופגיעה בחי והצומח. "עובדות אלו מעלות חשש סביר כי אירוע הזיהום מהווה עברה על חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים" אומרים במשרד.



זירת התאונה בדימונה. צילום: כבאות והצלה מרחב נגב
זירת התאונה בדימונה. צילום: כבאות והצלה מרחב נגב



לאחר ההודעה על פתיחה בחקירה פלילית נגדה, כחלק מסמכותו ואחריותו של המשרד, הודיעה הנהלת רכבת ישראל כי תשתף פעולה באופן מלא עם כל גורם המבקש למצות את החקירה בנושא זה והוסיפה: "יודגש כי הנושא נבדק במקביל על ידי משרד התחבורה וכן צוות בדיקה מיוחד ברכבת אותו מינה מנכ"ל החברה".




תביעה ייצוגית נגד רכבת ישראל


בתוך כך היום הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תביעה ייצוגית בשם תושבי דימונה נגד רכבת ישראל על ידי אביגיל ביטון באמצעות מנהלת המחלקה המשפטית של עמותת "אזרחים למען הסביבה", עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, ועו"ד אמיר ישראלי. הרדל ואכים מסבירה: "בתביעה אנחנו מבקשים מבית המשפט לחייב את הרכבת לנקוט בפעולות הנדרשות על מנת למנוע תאונות כאלה בעתיד, וכן לפצות את התושבים עבור הנזק שנגרם להם. אנחנו רואים שתביעות מהסוג הזה מהוות לחץ כבד על הגופים השונים לשינוי ההתנהלות שלהם ומממשות את העקרון לפיו מי שמזהם צריך לשלם". התובעת טוענת כי נגרם לה ולתושבי האיור נזק שמתבטא ברגשות פחד וחרדה והרגשה כי אין מי שיודה שאירוע דומה או חמור יותר לא יישנה.