ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פנה הערב (שני) לשר הרווחה, חיים כץ (הליכוד), בבקשה שיתפטר מן הכנסת במסגרת החוק הנורווגי ובכך יפנה את מקומו ליהודה גליק, הבא בתור ברשימת הליכוד, לצורך גיוס רוב בעד מתווה הגז הטבעי בכנסת. מקורביו של כץ מסרו כי הוא לא יתפטר ולא ינקוט בשום פעולה בעד או נגד המתווה. גורמים בלשכתו של השר כץ אישרו את הידיעה. בקואליציה מעריכים כי באמצעות הכנסתו של יהודה גליק לכנסת, מבקש נתניהו להגדיל את התמיכה במתווה הגז. נתניהו פנה לכץ מכיוון שאין לקואליציה כיום רוב להעברת המתווה בכנסת: יש לה 59 חברי כנסת מול 59 חברי כנסת באופוזיציה, ולפיכך היא זקוקה לתמיכה או להיעדרות של לפחות חבר כנסת אחד מהאופוזיציה כדי להעביר את המתווה בכנסת.
בקואליציה הנוכחית יושבים 61 חברי כנסת, אך שר הרווחה, חיים כץ, ושר השיכון, יואב גלנט, כבר הודיעו בעבר שלא ישתתפו בשום הצבעה הקשורה במתווה הגז וכך עשו. גם שר האוצר, משה כחלון, לא משתתף בהצבעות בנושא, אך הוא התפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורווגי ולכן אינו חבר כנסת ולא משתתף בהצבעה. המליאה אישרה את מתווה הגז בקיץ 2015 במסגרת דיון כללי, ולא כהצעת חוק.

בנימין נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
בנימין נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


פסקת היציבות


כזכור, אתמול חלה התפתחות דרמטית בפרשת ייצוא הגז הטבעי כאשר שופטי בג"צ החליטו על ביטול המתווה והעניקו לממשלה ארכה בת שנה להעביר בחקיקה בכנסת את "פסקת היציבות" הבעייתית. ברוב של ארבעה שופטים מול אחד, הם קבעו כי החלטת הממשלה לא חוקתית וכי סעיף היציבות הרגולטורית אינו יכול לחייב ממשלות עתידיות והוא עומד בסתירה לדמוקרטיה. המתווה נשען על סעיף היציבות ובלעדיו החברות איימו כבר בעבר כי הן לא יהיו מחויבות אליו. בג"ץ קבע שאם הממשלה רוצה להבטיח לחברות הגז הטבעי יציבות רגולטורית - עליה לחוקק בחקיקה ראשית בכנסת את הסעיף ובנוסף הורה לבטל את המתווה בתוך שנה.

הרכב מורחב של חמישה שופטי בג"ץ מסרו את החלטתם בעתירות נגד מתווה הגז הטבעי, שחתמה הממשלה עם חברות קידוחי הגז דלק ונובל אנרג'י. חודשיים חלפו מאז הדיון הראשון בעתירות, שבו התעקש ראש הממשלה נתניהו בעצמו, המחזיק גם בתיק שר הכלכלה, להופיע בפני בג"ץ ולהגן על המתווה, בעיקר מנימוקים ביטחוניים ומדיניים.
 
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הופיע אתמול בדיון בבג"ץ בניסיון להגן על המתווה. נתניהו ניסה להסביר את הסעיף הביטחוני שבהפעלת סעיף 52 העוקף את הממונה להגבלים עסקיים. "אנחנו ברגע מכונן", אמר, "העברנו מתווה וחברות ענק באות. זו נקודת שיווי משקל. הצלחנו לצאת מבירא עמיקתא ואם נחזור אחורה ניפול לתוך התהום. המשקיעים לא יחכו לנו, הם ילכו למקומות אחרים, לאויבים שלנו. אנחנו נסמכים על אסדת גז אחת שמאוימת כל הזמן ביטחונית וכבר הותקפה בצוק איתן. מצב זה של אסדה אחת מעמיד את ישראל בסכנה לביטחון האנרגטי שלה", כך אמר ראש הממשלה.