השופט הצבאי, סא"ל רונן שור, החליט היום (רביעי) להאריך את מעצרו של החייל החשוד ברצח מחבל בחברון בשלושה ימים בלבד, עד יום חמישי, ולא בתשעה ימים כפי שביקשה התביעה. השופט השאיר על כנו את צו אסור הפרסום על שמו ופרטי בני משפחתו.



עו"ד אילן כ"ץ, המייצג את החייל, אמר לאחר ההודעה כי "בית הדין קבע, לאחר בדיקה קפדנית ומדוקדקת, כי הראיות אינן חד-וודאיות. העובדה שזו ההחלטה מצביעה בעליל על כך שבית הדין הצבאי לא נסחף ללינץ' התקשורתי שיוצרים גורמים פוליטיים. אנחנו בטוחים שביום חמישי ייערך מהפך בראיות. מרשינו כבר לא יובל באזיקים". 
 
הדיון בעניינו החייל נערך מוקדם יותר היום בבית הדין הצבאי בקסטינה, אליו הועבר מיפו בעקבות חשש למהומות אלימות באיזור. עשרות אנשים, חלקם מארגון "לה פמיליה" שמזוהה עם אוהדי בית"ר ירושלים, נמצאים מחוץ למקום ומקיימים הפגנת תמיכה גדולה בחייל. על פי ההערכות, התביעה הצבאית ביקשה לשנות את סעיף האישום מרצח לגרימת מוות ברשלנות, שכן החקירה מעלה יותר חשד לרשלנות בהתנהלות החייל ולא כוונה לבצע רצח. גם שר החוץ לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן הגיע גם הוא למקום על מנת לתמוך בחייל. 


בתחילת הדיון ביקשה התביעה להאריך בעוד תשעה ימים מעצרו של החייל. טרם ידוע באיזה סעיף. סא"ל אדורם ריגלר, התובע הצבאי אמר בתחילת הדיון כי "החקירה נפתחה בעקבות דיווח של המפקדים באירוע. כבר מהדיווח הראשוני עלה חשד לעבירה חמורה, כשבמהלך החקירה נאספו ראיות וסרטונים מעדי ראיה. מהראיות עולה כי החשוד, חובש בחטיבת כפיר ביצע ירי מכוון לעבר מחבל ששכב על הקרקע, זאת לאחר שהמחבל כבר נורה על ידי חיילי צה"ל לאחר הפיגוע, אולם עדיין היה בחיים. החשד שעולה מהחקירה הוא שהירי המכוון בוצע ללא צורך מבצעי".



החייל מובא להארכת מעצרו, היום. צילום: נעם אמיר

 
"בנסיבות אלה ובהתאם לכללי המשפט שנועדו גם לשמור על זכויותיו יש חשד לעבירה חמורה כפי שעלתה מחומר הראיות. החייל טוען בחקירה כי הירי בוצע בשל סכנת חיים לו ולכל מי שהיה בזירה. הראיות שנאספו עד כה מעלות סימני שאלה ביחס לטענת החייל לסכנת חיים".
 
"סימני השאלה עולים מכמה היבטים. ראשית, בדרך התנהגותו בזמן אמת, כפי שניתן לראות בסרטונים שנאספו. התנהגותו זו אינה נראית כאילו היה בסכנת חיים, דרך הליכתו, העצירה והמהלכים לפני הירי. אמירות של החשוד שנאמרו בזמן אמת, סמוך לזמן הירי, מטילות ספק לגבי טענתו באשר לכך שעלה מתוך סכנת חיים והמניעים שהביאו לירי".

סא"ל ריגלר הוסיף כי "אנו לא מושפעים מהאמירות בתקשורת, כפי שטוענים. לגבי נתיחת הגופה. היום התקבל צו של בית משפט מבית המשפט בירושלים בבקשה לנתיחה. זאת לאחר דין ודברים עם המשפחה בנושא שבסופן לא התקבלה הסכמתה ולכן הוגש הצו. יחד עם זאת, לאור בקשת משפחת המחבל, ניתן לעכב את הביצוע עד היום בשעה 17:00".

נציג מצ"ח אמר בדיון: נכון לאתמול, החשוד נחקר עדיין נחקר בנסיבות  של רצח. מדובר בעבירה חמורה ביותר שעולה מחומר הראיות. בחרנו במילים אלו המתארות את המעשים המיוחסים לחשוד בשלב הזה.



התפרעויות קשות



ההמון שהגיע להפגין תמיכה בחייל בבית הדין החשוד הפגין גם את זעמו כלפי שר הביטחון, הרמטכ"ל, דובר צה"ל והתקשורת. שתי תקריות מוכוערות נרשמו במהלך הדיון. בפעם הראשונה עיתונאי ערוץ 2 ברהנו טגניה ספג קללות מההמון ובנסיון שלו לצאת משערי בית הדין הקהל החל לנהום לעברו בגלל צבע עורו. ברנו עצמו ניסה לחייך לעבר המפגינים אולם נבלם על ידי השוטרים הצבאיים ששמרו על הסדר במקום. השוטרים חששו לשלומו ולא אפשרו לו לצאת את שערי בית הדין. עוד עיתונאי שספג קללות קשות הוא הכתב הצבאי של ערוץ 10 אור הלר. במהלך ההפסקה בין הדיון להחלטת השופט ניסה הלר להעביר דיווחים למערכת שלו בירושלים אולם בכל פעם שהמצלמה דלקה החלו המפגינים לקלל אותו קללות קשות כמו "גיס חמישי", "בן של היטלר", הלוואי תקבל סרטן בגרון", "עוכר ישראל" ועוד קללות קשות. הלר התעלם מן הקללות אולם המפגינים לא התעלמו ממנו והחלו להפנות את הקללות לכיוון הצוות הטכני שלו. האירועים התרחשו לעיני השוטרים שאבטחו את הסדר אולם אלה לא הגיבו להתנהגות הפרועה של המפגינים.