יש ממצאים, אך הציבור עוד לא ייחשף אליהם: דו"ח הניטור האפידמיולוגי לבדיקת זיהום האוויר באזור מפרץ חיפה, שהוכן על ידי חוקרים בכירים מאוניברסיטת חיפה, הטכניון, אוניברסיטת בן-גוריון ואוניברסיטת תל אביב, הוגש היום (חמישי) למשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות שמנהלים כעת את עבודת המחקר.

המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות הם אלה שאחראים כעת על פרסומו של הדוח, אולם המשרדים הודיעו כי יפרסמו את הדוח רק לאחר שוועדת ההיגוי תעבור על הממצאים. 

מהמשרדים להגנת הסביבה והבריאות נמסר בתגובה כי "הדו"ח מציג את ממצאי השנה הראשונה מתוך מחקר שיתבצע לאורך חמש שנים. בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות ועל פי ההסכם עליו חתומים החוקרים, מועד פרסום הדו"ח ואופן פרסומו יקבעו על ידי המשרדים, אשר קבעו כי הדו"ח יפורסם רק לאחר בחינת הדו"ח ע"י הועדה המדעית המלווה שמורכבת מנציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות וחוקרים בכירים מהאקדמיה וממוסדות רפואיים". 
 
חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני) הגיבה על הדיווח שמסקנות דו"ח הזיהום בחיפה יישאר חסוי מהציבור ואמרה: "נראה שליצמן וגבאי מפחדים ממסקנות הדו"ח. שוב זורים חול בעיני הציבור, ומטשטשים את הקשר הישיר בין המפעלים המזהמים להיקף התחלואה באזור חיפה. המחקר הוא של הציבור ועבור הציבור, אני דורשת לפרסם אותו מיד". 

"ניסיון להרדים את הציבור" 

ליאורה אמיתי, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה, אמרה כי אין לה אמון במשרדי הממשלה שאמונים על הנושא: "אני מלווה את המחקר מאז התחלתו ובוחנת את התנהלותן של הרשויות השונות ביחס אליו, את האינטרסים השונים שמנהלים אותו. מן הרגע הראשון חששנו שהמידע האמיתי שהחוקרים מצאו לא יגיע בסוף לידי פרסום. יותר מדי אינטרסים בוחשים במחקר הזה, ופועלים קשות להשפיע על מניעת פרסום המידע. זה מעורר הרבה שאלות וספקות לגבי האמת המדעית בכלל. יש לי אמון מלא בחוקרים, בהגינות שלהם וביכולותיהם המדעיות, אבל אין לי אמון במשרדי הממשלה שבידיהם מופקד המידע כעת". 

גם עו"ד אליס גולדמן, יו"ר ועדת הסביבה של תנועת אומץ ותושבת אזור חיפה, זועמת על העיכוב בפרסום ממצאי המחקר האפידמיולוגי במפרץ חיפה וטוענת: "הותרת מסקנות הביניים חסויות מעידות על כך שהמסקנות חמורות. הסתרת מידע חיוני כל כך מהציבור, שבריאותו וחייו בסכנה, מתאים למדינות עולם שלישי ולא למדינה שמתיימרת להיות המדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון".
 
גולדמן אומרת כי ארגוני הסביבה שוקלים כעת את צעדיהם משום שלדבריה מדובר בניסיון בזוי של השרים ליצמן וגבאי להרדים את הציבור. "אנו קוראים להם לפרסם את כל המידע במיידי, כי מעבר להגינות האנושית הבסיסית המחייבת כל בן אנוש, ליצמן וגבאי חייבים לפעול על פי קוד אתי ומוסרי ציבורי שחל על נציגי ציבור. לא מן הנמנע שאם הדו"ח לא יפורסם במלואו בימים הקרובים, נחליט על צעדי מחאה חריפים". 

בארגון גרינפיס ישראל תהו הבוקר: "האם באמת מצפים במשרדי הממשלה שתושבי מפרץ חיפה יתאזרו בסבלנות עד למועד הפרסום? ההחלטה להשאיר את מסקנות הדו"ח חסויות תמוהה וממשיכה את קו הטיוח לאורך שנים. בינתיים הציבור נותר בערפל תחת זיהום כבד, בעוד המזהמים ממשיכים לשחרר רעלים לאוויר, לקרקע ולמים כבר עשרות שנים". 
 
בגרינפיס טוענים כי השקט התעשייתי נוח לסוללת המזהמים, ואסור ללכת שולל אחרי תעשיית הספקות המנסה להרוויח עוד זמן על חיי התושבים, כך  לדבריהם. "ברמה המידית על השרים לעצור מכול וכול את תכניות ההרחבה לבתי הזיקוק ולמפעלים הפטרוכימיים במפרץ, ובד בבד להקטין את נטל הסיכון הרובץ על מאות אלפי תושבים. אנו קוראים למשרדי הבריאות והסביבה לא להשאיר אותנו בעלטה ולהפוך את הציבור לשותף מלא בפתרון הזיהום בחיפה".