מחר בבוקר יתכנסו מיטב המוחות של ההייטק הישראלי במשרדי ארנסט אנד יאנג ברחוב עמינדב 3 שבתל אביב, במטרה לבלום מתקפת ענק של פעילי אנונימוס על ישראל. מ־10:00 עד 18:00 ינסו האקרים ומומחי אבטחה ישראלים להגן עלינו מפני מה שפעילי אנונימוס מגדירים כ”שואה דיגיטלית”.



המרכז הנו גוף מקצועי בלתי תלוי, שמורכב ממומחי האבטחה הבכירים ביותר במגזר הפרטי בישראל. עשרות מומחים - האקרים, חוקרי מתקפות סייבר, מנהלי אבטחה, אנשי אקדמיה ומנכ”לי חברות - מתכנסים מדי שנה לקראת המבצע כדי לנטר מתקפות רשת ולספק מענה לחברות ולמשתמשים שנפגעו מהן.
 
יוזם המבצע הציוני הוא גדי עברון, אחד מראשי קהילת הסייבר בישראל, שרתם אליו עשרות מומחים בעלי שם שהסכימו להתלכד ולהגן עלינו בהתנדבות מלאה. אחד המוחות האלה הוא מני ברזילי, מהמרכז הרב תחומי לחקר הסייבר באוניברסיטת תל אביב. 
 

לדברי ברזילי, המתקפה של אנונימוס היא חלק מפרויקט מתמשך שנקרא אופ ישראל (אופריישן ישראל). “מדובר במבצע שבו הפעילים שמזהים את עצמם עם אנונימוס קוראים לחבריהם לתקוף אותנו בכל החזיתות בעת ובעונה אחת כדי להגביר את האפקטיביות של המתקפה”, אומר ברזילי.

נשמע כמו מתקפה של דאע"ש 
“אני שומע הרבה את הדוגמה הזו לאחרונה. יש קווי דמיון ושוני בין אנונימוס לדאע”ש. מבחינת כמות ההרס שהם יכולים לגרום אנונימוס הם בהחלט בעיה”.

מתקפה מתואמת ומאורגנת היטב, אנונימוס. צילום: רויטרס
מתקפה מתואמת ומאורגנת היטב, אנונימוס. צילום: רויטרס


כמה אתה חושש לקראת מחר?
“אני לא חושש כי אנחנו יחסית בתקופה ביטחונית רגועה. אם היינו באמצע מבצע חומת מגן היה ליותר האקרים עניין לתקוף אותנו. בסופו של דבר רק מחר נדע כמה האקרים התגייסו לתקוף אותנו ועד כמה חמור האיום”. 


״יש אתרי פורנו מאובטחים יותר מאתרי ממשלה״


“ראשית אני מציע לשנות ססמה ועכשיו”, ממליץ ברזילי. “רצוי לבחור ססמה לא בנאלית ולא להשתמש באותה ססמה במקומות שונים. שנית, כדאי להפעיל את ההתראות בפייסבוק וב־GMAIL שמודיעות לך בכל פעם שמישהו נכנס לחשבון שלך ממקור לא ידוע. ההתראה הזו תאלץ את ההאקרים לנסות לאתר גם את מספר הסלולר שלך וזה אומר עוד טרחה. רוב האנשים לא שווים את הטרחה הזו, בוודאי לא בזמן מוגבל כשכל ההאקרים רוצים לגרום כמה שיותר נזק בזמן קצר”. טיפ נוסף של ברזילי הוא לגבות קבצים בענן. 

מה עם לא להיכנס לאתרי פורנו? 
“תתפלא, אבל יש כמה אתרי פורנו שהם יותר מאובטחים מאתרים ממשלתיים. אחד מהם הוא רד טיוב שהוא היו טיוב של הפורנו. אני לא ממליץ להיכנס לאתרים כאלה, אבל אם החשש שלך הוא מהאקרים – לכו על האתרים הידועים”.

עד כמה אתה מודאג לקראת מחר?
“מה זה מודאג? אנונימוס לא תפיל את מדינת ישראל, אבל ההאקרים האלה בהחלט יכולים לגרום נזק לכמה חברות. לפני שנתיים הם הפילו את הבורסה בתל אביב, אז לא צריך לזלזל בהם. מדובר באנשים שיש להם הכשרה סמי צבאית”.

הם יכולים לפרוץ לכור בדימונה?
“לא. בדרך כלל מערכות רגישות עובדות ללא גישה חיצונית. רק חברות בנקאיות עובדות עם אתרים שפתוחים לקהל, אז ברמה הזו אין כל חשש”.