לידי "מעריב־סופהשבוע" הגיעה עדותו של מג”ד בכפיר, מפקדו של סמל א’ החשוד שירה למוות במחבל מנוטרל בחברון, העשויה דווקא לחזק את גרסת ההגנה. בחקירתו במצ”ח אמר המג”ד כי אם היה נקלע למצב דומה וחש שהמחבל חי ועומד להפעיל חגורת נפץ – הוא היה יורה בו כדי לנטרלו.

התביעה הצבאית צפויה להגיש בשבוע הבא כתב אישום נגד סמל א’, ובשלב זה מתעקשים בתביעה שסעיף האישום יהיה הריגה. אתמול הוארך בשבוע מעצרו הפתוח של החייל בבסיס צבאי.
במהלך הדיונים השבוע חזרו התובעת הראשית, אל”מ שרון פנחס זגגי, והתובע בתיק, סא”ל אדורם ריגלר, על כך שיש נגד החשוד “תשתית ראייתית רחבה לביסוס החשדות”. התביעה הרבתה לצטט את העדים בשטח, את המפקדים והלוחמים, שטענו כי “לא הייתה סכנה וחשש ממטען”.אולם עדויות מחקירתם של אותם לוחמים ומפקדים בשטח שהגיעו לידי "מעריב־סופהשבוע" מציגות תמונה שמערערת את העמדה הנחרצת של התביעה.

רב”ט תומר, שהעיד כי החשוד אמר שהמחבל “חייב למות”, סיפר בחקירתו במצ”ח כי “המחבל נראה חשוד, משום שלבש מעיל ויכול היה להסתיר פצצה”. מפקד המחלקה, סגן מאיר, שבדק את גופתו של המחבל כשהגיע לזירה, אמר למצ”ח כי עדכן את כוחות הביטחון כי קיים חשש שהמחבל נושא עליו חגורת נפץ ועל כן יש להזמין חבלן.
חייל נוסף, סמל אופיר, נראה בסרטון כמי שמאבטח את גופת המחבל החי. בחקירתו במצ”ח אישר כי קיבל את משימת אבטחת המחבל ממפקדו, וכשהחשוד שאל אותו: “מה זה, המחבל חי?”, השיב לו: “כן, אסור לגעת בו. כנראה שיש עליו מטען חבלה, ממתינים לחבלן”.

החייל בבית הדין, אתמול. צילום: אבשלום ששוני
עדות נוספת שנגבתה במצ”ח היא של מפקד הגדוד, סא”ל דוד, שאמר בחקירה כי לא האמין לחייל החשוד, שאמר לו בשיחה שנערכה שעתיים לאחר הפיגוע כי חש בסכנה. כשנשאל המג”ד איך אמורים להתנהל בזירה שיש בה חשש למטען על גופו של מחבל, הוא השיב: “למיטב זיכרוני, לא עסקנו במצב כזה של מחבל עם חגורת נפץ בהוראות הפתיחה באש”. אך כשנשאל איך לתפיסתו צריך להתנהל במצב כזה, אמר לחוקרים: “אם המחבל חי ואני מזהה כי הוא עומד להפעיל את מתג הפעלת החגורה - הייתי מבצע ירי על מנת לנטרל”.
גם עדותו של החייל החשוד מציגה תמונה שונה מזו שמציגה התביעה. אחת העדויות שהביאה את שופט בית הדין לערעורים בקריה, תא”ל דורון פייליס, לאפשר מעצר פתוח, הייתה העדות שבה אמר סמל א’: “החובה שלי היא להגן על מדינת ישראל ועל תושביה... אני בסך הכל נטרלתי איום שהיה ממשי, מיידי ושסביר מאוד שהיה קורה... תיארתי את הסרט שאני הייתי בו... המחבל היה עם מעיל שחור ביום שמש חם אש. קלטתי אותו זז וצעקו שייזהרו, שיש עליו מטען ויש התרעות חמות. יריתי כדור אחד על מנת לנטרל איום, ומיד לאחר מכן פירקתי את הנשק”.
כשנשאל בחקירה מדוע ירה בראשו של המחבל, ענה: “על מנת לנטרל לו את כל הפעולות שהוא רוצה... אם הייתי יורה למרכז או לרגל או ליד, או שהייתי מדליק את חגורת הנפץ והיא הייתה מתפוצצת או שהוא עדיין היה יכול להפעיל את המערכת”.
השופט קרא שעות אחדות את העדויות ולבסוף קבע כי “מחומר החקירה עולה גם דרך אפשרית אחרת לבחון את מעשיו של החייל”. עוד ציין שיש פערים בין התמונה המוצגת מטעם התביעה לבין זו של ההגנה, שהציגה סרטונים משלה ומהם עולה כי אכן היה חשש למטען בזירה.
 

"אמירה לא במקום של המח"ט"

בית הדין הצבאי ביפו קיבל אתמול את ההסכם שאליו הגיעו התביעה הצבאית וסנגוריו של החייל, ולפיו הוא יישאר במעצר בבסיס פתוח בנחשונים עד יום חמישי. עד הדיון הבא תודיע התביעה לבית הדין על כוונתה להגיש כתב אישום ובאיזו אשמה.
בדיון אתמול טען עורך הדין של החייל, אילן כ”ץ, כי שלשום “הגיע לבסיס מח”ט כפיר, אל”מ גיא חזות, חמוש בצוות צילום של דובר צה”ל, וניהל שיחות עם החייל”. כ”ץ אמר לשופט כי מדובר באירוע חמור, שכן המח”ט הוא עד תביעה בתיק, ובית המשפט אסר על החייל להיפגש עם עדים בתיק ולשוחח עמם.
לדברי עו”ד כ”ץ, המח”ט אמר לחייל: “האירוע הוא אירוע חמור. אני הדחתי אותך, אבל אני עדיין המפקד שלך”. עו”ד כ”ץ אמר כי “האמירה של המח”ט לא במקומה”. פרקליט נוסף מצוות ההגנה, עו”ד אייל בסרגליק, מסר ל"מעריב־סופהשבוע": “אנו עומדים על כך שלא תהיה השפעה על ההליך המשפטי על ידי גורמים כאלו ואחרים. ההליך, ככל שימשיך להתנהל, יתנהל על ידי ההגנה בבית הדין”.
שופט המעצרים, סא”ל רונן שור, ביקש מהתביעה הצבאית לבדוק את האירוע. “לעניין פגישת המח”ט עם החשוד, רשמתי בפני את הצהרת התביעה כי תבדוק את הדברים ותחדד את הסוגיה בפני הגורמים הרלוונטיים”, אמר השופט.