ליאור מכלו, סטודנט בן 28, המתגורר בקומה רביעית בבניין הסמוך לבניין שממנו נפל מקומה שמינית ונהרג בן ארבע, ברחוב שאול המלך בבאר שבע, סיפר למעריב על שאירע: "ישנתי באותה עת כאשר אמא שלי שעמדה במטבח צעקה: לי 'תזמין אמבולנס' אז מתוך השינה, כשאני עדיין לא מבין, הזמנתי אמבולנס והיא הסבירה לי שילד נפל בהיסטריה, 'בוא לחלון'. ראיתי מחזה מטלטל ומחריד. מיהרתי לרדת ומצאתי ילד שכוב על הרצפה, כאשר גבר מנסה לבצע בו החייאה. תוך כדי הפעולות, הבנתי גם שהוא נפל מגובה ומהר מאד הגיע אופנו-אמבולנס של מד"א והתחילו לטפל בו במהירות". חובשים ופאראמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים סורוקה במצב קשה תוך כדי פעולות החייאה, ומותו נקבע בבית החולים סורוקה.
 
אסתר, שבנה וילדיו מתגוררים בבניין, עמדה מהצד והביטה בכתמי הדם שנותרו על הרצפה ומילמלה: "אסון, רק המחשבה על זה גורמת לי להיות עצובה". שכנה בבניין הסמוך סיפרה כי "רק בשבתות היינו רואים את האמא ובנה המנוח יחד עם שלושת ילדיה, אחת מהן תינוקת בת חצי שנה בחצר כאן כשהיא משגיחה עליהם. לצערי לא הכרנו את המשפחה לעומק אבל הבנתי שמדובר במשפחה שיוצאת למשפחה ורק בשבתות היה להם זמן לבלות עם ילדיהם".

השכנים מחוץ לבניין שבו נפל בן הארבע. צילום: יאסר עוקבי
השכנים מחוץ לבניין שבו נפל בן הארבע. צילום: יאסר עוקבי
לילד שנהרג יש זוג הורים ושני אחים, אח בן שש ואחות בת חצי שנה. הדיירים באזור מספרים כי בשנים האחרונות היו שלוש נפילות מגובה באזור הזה. בבניין ממנו נפל הילד, יש רק שש מתוך שש-עשרה דירות עם סורגים. רחמים עובדיה, בן 48, אב לשישה ילדים, המתגורר גם הוא בבניין הסמוך אמר בכעס: "מדוע לא מחוקקים חוק שמחייב החל מקומה שלישית סורגים? זו פשוט התאבדות, מתן לגיטימציה לילדים להתאבד. אני גר בקומה הראשונה ויש לי סורגים. זה מקרה שלישי בשנים האחרונות שאנחנו רואים שילדים נופלים מגובה. זה אמור להיות כמו שאתה נכנס לרכב - נכנס ומיד שם חגורה".

יניב סול, שגר בשנה האחרונה עם אשתו בבניין הסמוך, אמר: "כבר מהיום הראשון שקניתי את הדירה בקומה השביעית, הדבר הראשון שעשיתי עם רכישתי את הדירה זה להתקין סורגים. אמנם אין לי עדיין ילדים אבל יש לי אחיינים ואני דואג להם. אנשים חוששים מפורצים ודואגים לסורגים בקומות הראשונות אבל לצערי לא דואגים לילדים".

מקרה שני השנה של מוות כתוצאה מנפילה


חובש בכיר במד"א רונן גריזק סיפר: "כשהגענו למקום ראינו ברחבת הבניין ילד כבן ארבע מחוסר הכרה עם פגיעה רב מערכתית קשה, הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני מציל חיים בשטח ופינינו אותו לבית חולים תוך כדי המשך פעולות החייאה כשמצבו אנוש".

עמית מרגולין מתנדב באיחוד הצלה, שהגיע לזירה, סיפר: "נתקלתי בילד שסובל מחבלה קשה בראשו לאחר שנפל מגובה מחלון ביתו באחת הקומות העליונות של הבניין. יחד עם מתנדבים נוספים מיחידת האופנועים של איחוד הצלה ביצענו בו פעולות החייאה עד להגעת ניידת טיפול נמרץ של מד"א שהעבירה אותו לבית החולים סורוקה במצב אנוש".

כזכור, רק בשבוע שעבר, ילדה בת ארבע נהרגה לאחר שנפגעה אנושות מטלוויזיה כבדה וישנה שנפלה עליה בעת שהייתה בביתה ברעננה. חובשים ופאראמדיקים של מד"א שהגיעו למקום העניקו לה טיפול רפואי ופינו אותה לבית החולים מאיר כשהיא במצב אנוש עם חבלת ראש וביצעו בה תוך כדי הפינוי פעולות החייאה. לאחר פעולות ההחייאה שלא צלחו, נאלצו הרופאים לקבוע את מותה. 

מנתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה, כי מאז 2008 מתו 53 ילדים בישראל עקב נפילה, מעל למחציתם הינם ילדים בגילי 0-4. רוב המקרים (64%) אירעו בבית. ב-2015 אירעו 8 מקרי תמותה של ילדים כתוצאה מנפילה בגובה וב-2016 מקרה אחד של תמותה מנפילה מגובה.
 
 אורלי סילבינגר מנכלית ארגון בטרם לבטיחות ילדים מזהירה כי "מדי שנה, לקראת חג הפסח, נרשמת עלייה בהיפגעויות ילדים מנפילה מגובה שנובעת מכך  שמאווררים את הבית על יד פתיחת חלונות ובגלל הנקיונות לחג. בנוסף, אין חפיפה בין מספר ימי החופשה של ההורים והילדים. מספר ימי החופשה של הילדים גדול בהרבה, ולכן כשמגיעה חופשת הפסח של הילדים שהיא כשבועיים וחצי במצטבר, ההורים לעתים משאירים את הילדים לבד בבית. כאשר הילד הבוגר של המשפחה שומר על אחיו הצעיר, אבל לא בהכרח יש לו את היכולת להשגיח עליו, ולעתים גילו ממש צעיר.
  
על פי ארגון בטרם, יש להתקין סורגים המונעים נפילה או אביזרים להגבלת פתיחת החלונות ל-10 ס"מ בכל החלונות. כמו כן ממליצים בארגון להתקין מעקה תקני בצד כל גרם מדרגות, הרחיקו מהחלונות רהיטים עליהם יכול הילד לטפס ולהגיע לחלון, ולא לאפשר לילדים  לשחק על אדן החלון ועל המדרגות.