הידיעות בתקשורת הישראלית על חשיפתה של מנהרת התקיפה של חמאס בעוטף עזה על ידי צה"ל פורסמו רק אתמול (שני), אולם באתרים הפלסטיניים החלו לדווח ולדון בנושא כבר בסוף השבוע האחרון. לפי מקורות ברצועת עזה, אחד מאנשי הזרוע הצבאית של ארגון עז א־דין אל־קסאם, מחמוד ג'אסר עווד אל־עטאונה, המכונה סאמי עטאונה, נמלט לישראל בימים האחרונים לאחר שנחשף. על פי הדיווחים, היה אל־עטאונה, בין היתר, אחראי על חפירת המנהרות במזרח ג'בלייה. בחלק מן הדיווחים נטען שהסגיר את עצמו לצה"ל, ואילו גורמים בחמאס טוענים שהאיש, תושב מחנה הפליטים ג'בלייה, נחטף על ידי יחידה מיוחדת של צה"ל.



המקורות הדגישו כי מנגנוני הביטחון של חמאס החלו לחשוד בו לאחר שחיל האוויר הפגיז את רוב המנהרות ההתקפיות של הארגון במהלך מבצע צוק איתן, וכי כבר לפני מספר חודשים נעצר על ידיהם בחשד למעורבות פלילית ואף פוטר מחברותו בארגון. למרות זאת, הוא הוחזר לשורותיו במהרה וקיבל על עצמו את האחריות לחפירת מנהרות באזור מזרח ג'בלייה. עוד לפי הדיווחים, לא ברור אם הוא נמצא בישראל במעצר.  



השאלה הנשאלת כעת ברצועת עזה היא האם קיים קשר בין אל־עטאונה לבין חשיפת המנהרה בעוטף עזה ו"מכת" קריסת המנהרות לאחרונה, שבמהלכה נהרגו מספר חברים בגדודי אל־קסאם, ורבים אחרים סירבו בעקבותיה להיכנס ולחפור "מנהרות מוות"?

לאחר שנודע לראשי החמאס כי צה"ל חשף את מנהרת הטרור העצומה שחדרה לתוך שטח ישראל, ניסו בארגון למזער נזקים וטענו שמדובר במנהרה ישנה ששירתה אותו במבצע צוק איתן ויצאה מאז מכלל שימוש. בתוך כך, מנסים בחמאס גם להתכונן למקרה של התקפה מצד ישראל, ומשרד הפנים הפלסטיני הודיע אתמול (שני) שהיום ייערך תרגיל למצבי חירום ומשברים, ובמהלכו יפנה החמאס מפקדות ויישמעו קולות ירי. במערכת הביטחון מודעים לעניין, כמו גם לפיתוח כלי טיס וייצור אמצעי לחימה הממומנים על ידי איראן.
 

עדיפות לכיבוש 

עם הפרסום הרשמי על דבר חשיפתה של המנהרה ההתקפית, נרשמה ברחוב העזתי שמחה רבה לאיד. כשני מיליון תושבים מתגוררים ברצועה. בשנת 2015 נולדו כ־54 אלף תינוקות בבתי החולים. על פי אומדנים רשמיים, 60% מהפלסטינים ברצועה הם מובטלים, בהם 150 אלף אקדמאים. "יש לי שכן שסיים את הדוקטורט שלו והוא מוכר תה וקפה", סיפר בכאב אחד התושבים, "דוקטור נוסף מוכר צ'יפס לילדים ברחובות. ישנם כיום 213 אלף בוגרי אוניברסיטאות מ־27 מוסדות אקדמיים, וכולם משוועים לצאת מהמצור – גם של החמאס וגם של ישראל. לא כל האזרחים כאן הם אנשי חמאס, וכל מי שלא עם חמאס סובל".
 
לדבריו, מרבית מהתושבים ברצועה נמצאים במצב של חוסר תקווה: "אני מקווה שבתקשורת הישראלית מדווחים על מקרי ההתאבדות מתוך ייאוש ברצועה. אדם אחד שהיה חייב 700 שקל הצית עצמו למוות לאחרונה, מאחר שבית החולים עמד על כך שישלם את חובו. הוא היה קורבן לעוני המחפיר שאנו סובלים ממנו, אבל חמאס פרסמו שהוא חולה נפש".
 
לדברי תושב אחר, אב לשישה, אף אחד ברצועה לא ידבר נגד המנהרות, כיוון שכל מי שיעשה זאת יבולע לו על ידי גדודי עז א־דין אל־קסאם: "הוא יהיה בעיניהם נגד ההתנגדות. תלונות נגד המנהרות הן מבחינתנו דבר שמסוכן לדון בו. מה, לא היה עדיף להשקיע את החמישה או העשרה מיליונים של המנהרות בתושבים? לדאוג לאוכל לאנשים? האנשים כאן חוששים להגיד את אשר על לבם. כלי התקשורת ברובם נתונים בשליטת החמאס, וכל מי שיוצא ולו ברמז נגד המצב, מוחרם ועלול למצוא את עצמו במעצר. כל הזמן תולים את האשמה בישראל, שמחזיקה אלפי אסירים ולא נענית לדרישות לשחרר אותם".
 
מה רוצים תושבי עזה?
"כולם כאן מבינים שהאפשרות לנצח בכל מלחמה עתידית היא אחת למיליון. הם רוצים לחיות בכבוד. יש כאן עושק של אנשים. המצב החברתי והכלכלי הוא מהגרועים בעולם. התקציב שמגיע לרצועה באמצעות תורמים, רובו מופנה לגדודי אל־קסאם ולהתנגדות. למעלה מ־70% מהתושבים כאן חיים מתחת לקו העוני. זה לא עוני רגיל, זה עוני מחפיר. אני נשבע לך באלוהים שישנם אנשים ששלושה חודשים לא אכלו עוף. עם שבעה ילדים בבית, הם מעדיפים לאכול שקשוקה עם לחם או תפוח אדמה – ובלבד שיחסכו כל שקל לימים נוראים יותר או כדי ללמד את ילדיהם. יש לי שכן שיש לו ארבעה ילדים שסיימו אוניברסיטה, אך הם מובטלים והוא נאלץ להאכיל גם אותם".
 
מה עם הבשר? 
(צוחק) "יש אנשים ששנים לא יודעים את טעם הבשר. הם הפכו לצמחונים בעל כורחם".
 
עוד מסתבר, כי מאז שמצרים הציפה את מנהרות ההברחה על הגבול במי ים לפני כחצי שנה, עלו מחירי המזון ברצועה דרסטית: "אנשים רבים מחכים בכיליון עיניים לסיוע של ארגוני האו"ם כדי להתקיים. מבחינת רבים, הכיבוש הישראלי היה עדיף, ושליברמן או בנט ישלטו ברצועה. עד ההתנתקות היה לאנשים כאן לפחות משהו לאכול".