ד"ש מפרעה לחג הפסח: קמע מצרי נדיר בן למעלה מ-3,200 שנה התגלה בירושלים בתוך עפר שהוצא מהר הבית. הקמע, התגלה על ידי ילדה בת 12 שהגיעה עם משפחתה להשתתף בפרויקט סינון העפר מהר הבית שבגן לאומי עמק צורים. הפרויקט מנוהל מזה כ-11 שנים על ידי ד"ר גבריאל ברקאי ויצחק דבירה, בחסות אוניברסיטת בר אילן ובשיתוף עמותת אל עיר דוד, רשות הטבע והגנים, הקרן לקידום הארכיאולוגיה בישראל והחברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה.



מי שזכתה לחשוף את הקמע היא הילדה נשמה שפילמן, שהגיעה לבילוי משפחתי באתר והיא מספרת: "הגעתי עם המשפחה שלי לסנן עפר בעמק צורים, וכשהייתי באמצע הסינון, פתאום ראיתי חתיכת חרס מלבנית שהיתה שונה מכל שאר העפר". תיארה נשמה את רגעי מציאת הקמע. "המלבן היה חצוי לשניים בקו עקום ומיד הבנתי שזה משהו מיוחד אבל לא ידעתי מה זה. התרגשתי שמצאתי משהו שונה, ומיד אבא שלי הלך לארכיאולוג כדי שיבדוק מה זה. לקחו את זה לבדיקה במעבדה ואחר כך התקשרו לספר לנו שזה קמע מתקופת פרעה מלך מצרים".



הקמע המצרי הקדום. צילום: צחי דבירה
הקמע המצרי הקדום. צילום: צחי דבירה



מדובר בממצא קטן בצורת תליון לוחית מלבני, שחציו התחתון שבור. מידותיו: רוחב 21 מ"מ, גובהו שנשתמר: 16 מ"מ ועוביו כ-4 מ"מ. הוא עשוי מפאיאנס בצבע חום שאיבד את הזיגוג שלו. על הקמע יש עיטור בתבליט, תוצאה של עיצובו בתבנית. בראש הקמע יש לולאה מיועדת לפתיל, שאיפשר ענידתו על הגוף. על פני הקמע יש עיטור בתבליט המכיל כרטוש - מסגרת סגלגלה, שבתוכה נמצאו סימנים בכתב המצרי, המהווים את שם הכס של פרעה מלך מצרים, תחותמס השלישי, שמלך בשנים 1425-1473 לפני הספירה. 



הילדה נשמה אמרה עוד כי "זה מיוחד למצוא משהו מלפני כל כך הרבה זמן. זה לא משהו שמוצאים בכל יום. אני מצאתי בירושלים משהו שהגיע ממצרים וזה מרגש במיוחד עכשיו לפני החג".



אסף אברהם, ארכיאולוג, מנהל גן לאומי סובב חומות ירושלים ברשות הטבע והגנים אמר לאחר גילוי הקמע: "מציאת ממצא שכזה מאוד סמלית בתקופה זו של השנה והיא בהחלט דרישת שלום מן העבר. רשות הטבע והגנים מזמינה מבקרים בחול המועד פסח להגיע לגן הלאומי עמק צורים ולשלב חוויה ארכיאולוגית עם חדוות פריחת האביב וכל זאת אל מול נופה הקסום של ירושלים".