בית המשפט המחוזי בנצרת ביטל היום (ראשון) מכרז לחכירת מגרשים לבניית 45 יחידות דיור בעפולה. בכך קיבל בית המשפט את טענתם של תושבי העיר, שלא זכו במכרז, על תיאום מחירים בין הזוכים השונים וכן על אי תקינות המכרז. השופט דחה את טענת הזוכים, כולם תושבי הסביבה ממוצא ערבי, כי המניע לעתירה לפסילת המכרז גזעני ונועד כדי לשמור על עפולה יהודית. את הטענות על כך שערבים הופלו לטובה במכרז חשף לראשונה קלמן ליבסקינד במעריב

45 יחידות הדיור המדוברות מיועדות לקום על שדה ירוק בפאתי שכונת מורדות עפולה הצעירה. המכרז שפורסם, ואשר הודגש כי הוא משווק לאנשים פרטיים בלבד ולא לשותפויות, כלל 27 מגרשים. על 18 מהם אמורים לקום 36 יחידות דיור בבתים דו-משפחתיים, על עוד תשעה ייבנו בתים חד-משפחתיים.

איתי כהן, יו"ר המאבק למען מורדות עפולה הצעירה, שהיה מוביל המאבק כנגד המכרז בעפולה עלית, הביע שביעות רצון מהחלטת בית המשפט, איתי כהן ואמר כי מדובר ב"חג כפול לעפולה ולמדינת ישראל". 

השטח המיועד לבנייה בפאתי שכונת עפולה הצעירה
השטח המיועד לבנייה בפאתי שכונת עפולה הצעירה
 
"בית המשפט קבע כי זכינו", אמר כהן. "זהו יום חג לעפולה, לתושבי עפולה עלית, בעיקר לאלה שהיו חרדים לגורלה היהודי של העיר". לטענתו, "השופט אברהם אברהם מקבל בגדול את טענות העותרים בנושא תכסיסנות בהצעות זהות במכרז". 
 
עיריית עפולה הביעה תקווה כי הפרשה הסתיימה עם החלטת בית המשפט: "בית המשפט אמר את דברו ובכך הסתיימה לה הסאגה שהעסיקה את תושבי העיר עפולה ואף גרמה למחלוקות וסערת רגשות. אנו מקווים שבכך הפרשה הסתיימה והעיר תמשיך להתמקד ולהתרכז בפיתוחה ובשגשוגה". 


 

"פגיעה חמורה בעקרון השוויון"  

בנובמבר בשנה שעברה פרסמה ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) את שמותיהם של 47 הזוכים במכרז והתברר כי 142 המתמודדים היהודים, חלק נכבד מהם בני עפולה, נשארו בחוץ. השוואת ההצעות שנעשתה בהמשך לימדה על פערים גדולים מאוד ועל הצעות גבוהות בהרבה שהגישו הזוכים הערבים. כמה מהתושבים המקומיים שלא זכו, ביקשו לקבל לידיהם את מסמכי המכרז. 
 
מהמסמכים עלה כי עבור כל מגרש מהמגרשים הדו-משפחתיים שעליהם נערכה התמודדות, נקבו המציעים בסכום זהה של 255,555. עוד עולה כי לא מדובר רק ב־36 הצעות זהות, אלא שהמציעים הזהים הקפידו לא להגיש שתי הצעות זהות על אותו מגרש, ושעבור כל ההצעות הוגש כתב ערבות זהה, על סך 35 אלף שקלים, שברוב המקרים היה גבוה ממה שנדרש במכרז. נתון נוסף הוא שכתבי הערבות הוצאו באותו יום, 14 באוקטובר, באותו סניף של בנק מרכנתיל בכפר כנא, יישוב שחלק מהמציעים מתגוררים הרחק ממנו.
 

פרוטוקול ועדת המכרזים של רמ"י, שפרסם לראשונה קלמן ליבסקינד במעריב, מעלה שחברי הוועדה לא הבחינו שמדובר בעשרות הצעות זהות לחלוטין, ואם הבחינו, איש מהם לא טרח לציין את זה בפרוטוקול. כמה מהתושבים המאוכזבים עתרו, באמצעות עורך הדין אילן וקנין, לבית המשפט לעניינים מנהליים בנצרת, בבקשה לבטל את המכרז. הם טענו לתיאום מחירים פסול. מנגד טענה רמ"י כי העתירה הוגשה מאוחר מדי, לאחר שכבר נחתמו חוזים עם הזוכים. כן טענה כי קיומו של קשר משפחתי וחברי הוא שהביא להחלפת המידע, ולא תיאום תכסיסני שמקורו ברמאות.
 
הזוכים עצמם, מוסיפים שלל טענות משלהם. חלקם מתארים קשרי משפחה וחברות ביניהם וכי מי ששמעו ממנו על המכרז, אמר להם כי "מספר המזל" שלו הוא 255,555 - והציע להם להגיש הצעה בסכום זה. אותו מקור, שהינו בעל משרד מהנדסים מצליח, הציע להם, כי לאחר הזכייה יסייע לרוכשים לחסוך עלויות, על ידי פעילות משותפת בתכנון ובבניה על המגרשים, דבר שאין בו כל ניגוד לתנאי המכרז. לדבריהם, הם באמת ובתמים מבקשים לבנות את ביתם בשכונה המדוברת.
 
הבוקר קבע השופט, אברהם אברהם, כי המציעים אכן תיאמו ביניהם מכירים, באופן ש"פוגם פגם חמור בעקרון השוויון, עקרון העומד ביסודם של דיני המכרזים. המציעים בהם עסקינן חברו יחדיו לתאם את מחירי הצעותיהם, תוך חלוקת השוק ביניהם, באופן שכל מציע אינו מגיש הצעה ביחס למגרש שמציע חברו. את כל אלה הם עשו בניצוחו של אדם אחד (בכל קבוצת התאגדות), שהכין עבורם את ההצעות כשהן מתואמות, הוציא את כתבי הערבות והכל – כך נראה – מתוך כך שביקש לעשות לעצמו רווח עתידי. 
 
עוד כתב השופט כי "בהתנהלותם זו הפרו המציעים המתואמים את מאזן השוק הטבעי; הסבו נזק לאינטרס הכלכלי של מזמין המכרז, בכך שמנעו הגשתן של הצעות אופציונליות; פגעו בסיכויי הזכיה של יתר המציעים; והגדילו באופן ממשי את סיכויהם שלהם לזכייה".



עו"ד אילן וקנין, בא כוח העותרים שזכו בעתירה: "לאחר מאבק משפטי קשה, מורכב, עיקש ועם הרבה אמונה, אני שמח לבשר לתושבי עפולה ולרבים אחרים שעקבו אחר המאבק המשפטי הזה ובכלל, כי היום הוציא נשיא בית משפט המחוזי, כב' השופט, ד"ר אברהם אברהם מלפניו פסק דין ארוך, מנומק ובעיקר נכון וצודק, המורה על ביטול המכרז השנוי במחלקות, כב' הנשיא בעצם קיבל את העתירה שהגשתי בשם ארבעת העותרים, תושבי עפולה שנגשו למכרז ולא זכו. בית המשפט הורה כי המכרז מבוטל וזאת לאחר שהצלחנו להוכיח בבית המשפט באופן מוחלט, כי רובם של הזוכים במכרז זכו לאחר שהגישו הצעות מתואמות, תוך תיאום פסול ותכססנות אסורה, זאת לצד טענות כנגד חוקיות סעיפים במכרז שהביאו בעצם ליתרון לא הוגן לזוכים שהתאגדו על פני מציעים פרטיים שנגשו בתום לב. מדובר בפסק דין נכון, צודק ומתבקש".

 ח״כ גטאס תקף את החלטת ביהמ"ש ואמר: "מי שלא רוצה שכונה ערבית בעיר יהודית שלא יתלונן על בנייה 'בלתי חוקית'. "החלטות כאלה הם תרגום לרוח הגזענית אשר שסוחפת את כל חלקי המדינה, מוסדות המדינה מאז ומתמיד השתמשו בחוקי התכנון ובנייה לנישול הערבים מאדמותיהם וזכיותיהם ובית המשפט המחוזי בנצרת נתן היום הכשר לעתירה שהוגשה ממניעים גזעניים ותו לא". 
 
גטאס הוסיף: "כבר מזמן אין לנו אמון במערכת המשפט אשר משמשת זרוע להריסת בתים, בטענה של 'בניה בלתי חוקית' בעוד שהמדינה לא מאפשרת תכנון או הסדרה לבנייה בחברה הערבית, החלטות כאלה לא ישנו את ההיסטוריה כי אנו בעלי המולדת ובעלי המקום, נמשיך להילחם בגזענות, נמשיך לבנות, ונמשיך להיאחז במולדת".