אחד המאבקים המשמעותיים ביותר של השמירה על השטחים הפתוחים בישראל מתנהל בשנה האחרונה סביב מצפה נפתוח שבהרי ירושלים (תכנית "מורדות רמות"), בשולי הבירה, על ידי קואליציה יוצאת דופן שכוללת את כל ארגוני הסביבה הגדולים בישראל וגם קבוצות פעילים מקומיים. היום (ראשון) נפתח שלב נוסף ומכריע במאבק כשעשרות אלפי התנגדויות לתכניות הבנייה הנרחבות באזור שכבר אושרו להפקדה, הוגשו על ידי הארגונים לוועדת התכנון למתחמי דיור מועדפים (הותמ"ל), ועדה שנועדה לעקוף בהליך מהיר את ועדות התכנון המקומית והמחוזית. במקום מתוכננת בנייה של לא פחות מ-1,400 יחידות דיור. גם עיריית ירושלים עצמה מתנגדת בתוקף להרס הטבע במצפה נפתוח אך ההליך כאמור נכפה עליה על ידי מוסדות התכנון הממשלתיים.



בארגון "מגמה ירוקה" מדגישים כי מצפה נפתוח הינה ריאה מיוערת הצמודה לשכונת רמות בירושלים, והיא ביתם של צבאים, שועלים, ציפורים נדירות וצמחים ייחודיים. על פי דו"ח של מתכנן הערים אורי בר שישת ודוחות נוספים, ישנן בתור העיר ירושלים עצמה עתודות קרקע לבנייתן של לפחות 60 אלף יחידות דיור. אורי נחמני, מובילת המאבק להצלת הרי ירושלים וחיזוק העיר מטעם "מגמה ירוקה" אומרת: "הציבור משמיע את קולו ומבקש שלא לבנות במצפה נפתוח. הבנייה המתוכננת איננה תורמת לפתרון משבר הדיור, שכן הבנייה היא בנייה לעשירים בלבד, ולא תעזור לצעירים כמוני. הותמ"ל צריכה להפסיק לבנות במקומות שצריכים להיות שמורות טבע, ולהתחיל לחזק את העיר מבפנים, עם התחדשות עירונית".



התנגדויות לבנייה במצפה נפתוח. צילום: מגמה ירוקה



אנשי החברה להגנת הטבע כותבים בהתנגדות לתכנית: "מצפה נפתוח הוא האתר הרגיש והחשוב ביותר לשימור בתחומי ירושלים. מצאי בעלי החיים שבו כולל אוכלוסיית צבאים, שועלים, תנים, דורבנים וצבעים. האתר מהווה גן עדן של טבע זמין, בסמיכות לעיר, להנאת התושבים", ומזהירים: "אין דרך ללקט צבאים ולפנות אותם מהשטח כדי לתת מקום לבנייה. אי אפשר ללכוד אותם או להבריח אותם למקום אחר, שכן כל ניסיון לעשות זאת יהווה עבירה על החוק להגנת חיות הבר. קידומה של התכנית היא לא רק מעשה המוטל בספק חוקי, הוא בראש ובראשונה מעשה בלתי מוסרי בעליל. החברה להגנת הטבע סבורה כי התכנית עלולה לגרום למותם של עשרות בעלי חיים נדירים ומוגנים וחלילה לגרום להכחדת אוכלוסייה שלמה של הצבי הארץ ישראלי, אם תתממש".



עמותת "תנו לחיות לחיות" טוענת בהתנגדותה לתכנית בין היתר: "הבנייה המתוכננת צפויה להרוס בתי גידול בעלי ערכיות גבוהה מאד המשמשים משכן עבור קהילה עצומה של בעלי חיים ממגוון מינים גדול. בנוסף, לשכונות מגורים השפעות ידועות על הסביבה של רעש, ריחות, זיהום אור, תנועת בני אדם ועוד הפוגעים בחיות הבר ובסביבת המחיה בה הן תלויות. משמעות הבנייה מבחינת רוב בעלי החיים הללו היא גזר דין מוות".