בקשת החנינה של הנשיא לשעבר משה קצב מהנשיא הנוכחי ראובן (רובי) ריבלין, צפויה להתבסס על מצבו הנפשי הקשה של קצב, שהורשע בעבירות מין. פרופסור צבי זמישלני, לשעבר מנהל בית החולים הפסיכיאטרי "גהה", שוחח היום (ראשון) על מצבו הנפשי של קצב עם גבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "אני מניח שהוא מאוד מאוכזב שהוא לא השתחרר. האם הסיבה הרפואית היא סיבה לשחרר אותו? קשה להגיד, כי קשה להגיד איפה הגבול. לא משחררים אסירים בגלל מצב נפשי".



"אני מבין שעושים את זה עם קריצה, ושלא באמת המצב הנפשי מחייב חנינה", אמר הפרופסור, "זה לא שמישהו באמת חושב שדיכאון בכלא משחרר ממאסר. זה היה רעיון לעקוף את הסירוב שלו לשחק את המשחק מול וועדת השחרורים, אז ניסו בצורה כזאת, כחסד ומשהו לא רשמי. מדובר על סמכות של חסד שיש לנשיא. כשלא הצליחו להשיג את ההודאה או החרטה שהוא היה צריך להגיד בוועדת השחרורים, אז מחפשים דרך אחרת. אני מניח שזה לא יקרה, בגלל ההד התקשורתי שקורה עכשיו".






"אם קצב היה מתנהג לפי כללי משחק מסוימים, הוא כבר לא היה בבית הסוהר", הדגיש פרופ' זמישלני. "אנחנו לא מדברים עכשיו על לכלוא או לא לכלוא אדם, לתת לו את החנינה, שבדרך כלל הייתה ניתנת, אם הוא לא היה מתעקש מסיבותיו שלו. עקשנות לא חכמה מאפיינת אותו כל הדרך. יש פה איזושהי חריגות בהתנהלות שלו. אדם מהיישוב היה מוצא איזו נוסחה שאפשר לחיות איתה בשלום, שאם אכן הדברים היו עבירה, שאם אכן עשיתי חלק, אז אני מצטער, מתנצל. הוא היה יכול לצאת מזה בפחות".

משה קצב. צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90
משה קצב. צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90


מוקדם יותר היום גורם משפטי אמר ל"מעריב אונליין" כי "אחרי ההחלטה של ועדת השחרורים, שזכתה לביקורת כמעט מקיר לקיר, ברור לחלוטין שהדרך לתקן את המעוות היא באמצעות חנינה, שתוענק לו על ידי נשיא המדינה. ההתנהלות של המערכת פגעה פגיעה אנושה בזכויות יסוד של קצב, עד כדי כך שהדעת איננה סובלת את המשך הישארותו בכלא, לכן החנינה היא דבר שנשקל ברצינות רבה מאד על ידי הנשיא ריבלין".

ועדת השחרורים נימקה את החלטתה בכך ש"בפנינו אסיר המכחיש את העבירות שביצע, שממשיך וטוען לחפותו למרות פסקי הדין בעניינו, וממשיך להיות עסוק בהוכחת חפותו כפי שהדבר בא לידי ביטוי בדבריו בפנינו, כאילו ולא היה כלל הליך משפטי, והוא ממשיך אותו גם היום. מדובר במי שלא עבר כל טיפול סביב העבירות שביצע, למעט אותן מסגרות חינוכיות, בתי המשפט קבעו מפורשות שמדובר בעבירות חמורות וציינו את חומרת הפגיעה בקורבנות והפגיעה בנפשן, נפגעות העבירה הביעו עמדתן לשלילה בפני הועדה, גורמי הטיפול הביעו את עמדתן בחוות הדעת השונות.

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו