לפני ארבע שנים יצא לדרך רעיון ייחודי של הנצחת הנספים בשואה, והשבוע, ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, הוא יתממש לראשונה. מדובר בפרויקט "לכל שם יש נר", שבו יונצחו השנה כ־6,000 מתוך שישה מיליון הנספים בשואה על גבי נרות נשמה שיישאו את שמותיהם ואת פרטיהם האישיים. את הרעיון הגתה אלישה יעקובי, (51), ילידת ניו יורק שעלתה ארצה לפני 30 שנה.
 
"יש במשפחתי קרובים־רחוקים שנספו בשואה, אבל אני עצמי לא דור שני משום שסבתי השכילה לעזוב את גרמניה עוד לפני מלחמת העולם השנייה", היא מספרת. "כשעליתי ארצה התרשמתי שהקשר של הציבור לזכרון השואה מתבטא בעיקר בטקסי הזיכרון, וחרה לי שהזיכרון לא נגיש יותר גם למי שלא הולכים לאותם טקסים". 
 
כאישה שספגה מילדות ערכים של מעורבות חברתית ותרומה לקהילה, חיפשה יעקובי, ביחד עם חברתה ליאת זכרון, רעיון של הנצחה שיהיה זמין לכל אחד. השתיים הקימו פרויקט חברתי ראשוני בשם "מחוברים לשואה". הוא צבר תאוצה ובעקבותיו הקימה אלישה השנה את עמותת שם ונר, ששמה לה למטרה ליזום פרויקטים שונים של הנצחה המכוונים לדור הצעיר.
 

לפרויקט של עמותת שם ונר שותפים רבים, בהם מפעל מנורה וכן משרד החינוך ומכללת שאנן, החברה למתנ"סים ופורום ועדי ההורים היישוביים, שלקחו על עצמם לקדם את הפרויקט לא רק בקהילה אלא גם במערכת החינוך. ארגונים רבים בארץ ובעולם הזמינו עד כה כ־300 אלף נרות. את הפרטים של הנספים אספו בעמותה באמצעות האינטרנט מפנייה למשפחות של שורדי שואה ואימתו אותם מול הרשויות. באתר העמותה אפשר להזמין נרות שעליהם פרטים מוכנים, ואף לייצר תווית אישית לנר נשמה עם פרטים של נספים ולהדפיסה. 
 
מנכ"לית שם ונר, נורה סיפרמן: "אנו מפעילים מאגר מידע באינטרנט שעל בסיסו מודפסות התוויות, וקוראים לציבור להרחיבו באמצעות הוספת פרטיהם של קרוביהם אשר נספו בשואה".
 
יעקובי, מייסדת העמותה, מוסיפה: "יש לי חלום, שכל אחד מששת מיליון הנספים בשואה יזכה שמישהו ידליק עבורו נר נשמה אישי. בדיוק כפי שאנו נוהגים להניף דגל ביום העצמאות, כך אנו שואפים שביום השואה כולם ידליקו נר נשמה עם שם של נספה - מנהג שיאפשר היכרות וחיבור אישי לאדם".