טקס הזיכרון המרכזי לשואה ולגבורה תשע"ו נפתח הבוקר (חמישי) במוזיאון "יד ושם" בירושלים, עם הישמע צפירת הדומיה בת שתי הדקות לזכר שישה מליון קרבנות השואה. הנושא המרכזי של הטקס השנה הוא שמירת רוח האדם באותה התקופה, תחת הכותרת "הכל אסור לנו ואנו עושים". 



בטקס הנחת הזרים השתתפו נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור וארגוני שורדי שואה ומשלחות מרחבי הארץ ומהעולם. לאחר טקס הנחת הזרים שהתקיים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה, התקיימה במשכן הכנסת הקראה של שמותיהם של קרבנות השואה. בשעה 13:00 בצהריים יתקיים טקס האזכרה המרכזי באוהל יזכור ובשעות הערב יתקיימו אירועי נעילת יום השואה: בשעה 19:00 העצרת המרכזית ביד מרדכי ועצרת נוסף בקיבוץ לוחמי הגטאות. 


השורד שהפעיל את הצפירה


שורד השואה ד"ר זאב הרץ פולמן, היה זה שהפעיל הצפירה שנשמעה הבוקר ברחבי הארץ. ד"ר הרץ פולמן (75) שרד את השואה כילד בפולין והוא סבו של קצין המבצעים בחמ"ל ההתרעות של פיקוד העורף, סגן דודי הרץ.



שורד השואה ד"ר זאב הרץ פולמן מפעיל את הצפירה, הבוקר. צילום: דובר צה"ל



אירועי יום השואה נפתחו כבר אמש עם אמירתו מעוררת המחלוקת של סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן, שאמר כי "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 70 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום בשנת 2016". יש לציין כי הבוקר אמר סגן הרמטכ"ל, שמשתתף בטקס שמתקיים ביד ושם, כי לא התכוון "להשוות בין צה"ל וישראל לנאצים". לדבריו של גולן, "ההשוואה אבסורדית ומשוללת כל יסוד, ולא הייתה שום כוונה ליצור השוואה כזאת או למתוח ביקורת על הדרג המדיני. צה"ל הוא צבא מוסרי ששומר על טוהר הנשק וכבוד האדם".



סגן הרטמכ"ל יאיר גולן, הבוקר ב"יד ושם". צילום: מרק ישראל סלם



דקת דומייה בטקס ב"יד ושם". צילום: מרק ישראל סלם



לקראת הטקס, הבוקר. צילום: מרק ישראל סלם



תל אביב עומדת בצפירה. צילום: אבשלום ששוני




דקת דומיה לזכר שישה מליון הקורבנות. צילום: אבשלום ששוני