לאחר שהזמר קובי פרץ הורשע בהעלמות מס במיליוני שקלים, דורשת התביעה להטיל עליו עונש מאסר של ארבע שנים, או לכל הפחות שנתיים. גבי גזית שוחח בנושא ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם עורכת הדין טל ירון-אלדר, לשעבר נציבת מס הכנסה.

"הוא (קובי פרץ) כנראה ילך למאסר, אבל חשוב שהשינוי יהיה לא רק בעונשים אלא גם שינוי תרבותי", אמרה עו"ד ירון-אלדר, "האם עונשים מרתיעים? יש סוגים שונים של אנשים. יש כאלה שעוברים עבירות מס חמורות והם מודעים לעונשים, הם יודעים, ולא מעניין אותם, הם לוקחים בחשבון שהם ייכנסו למאסר, ולא אכפת להם אם זה 4 או 5 שנות מאסר, הם מבינים את זה מראש. אבל האנשים הנורמטיביים, שאנחנו פוגשים ביום-יום, אם הם יידעו שעל אי-דיווח יש ענישה, ויש סיכון שהם ייכנסו לתקופות מאסר, יש לזה ערך הרתעתי לעתיד, הם פחות ירצו לקחת את הסיכון. גם אינסטלטור שמעלים מס ב-150 שקלים, זה בדרך כלל לא נגמר שם, זה קורה הרבה פעמים ומגיע לסכומים גבוהים. השאלה היא רק מידת ההוכחה. אם יש סיכוי שיתפסו אותו והוא ייכנס למאסר, הוא יזהר יותר".

"לשמחתי, אנחנו עוברים תהליך של שינוי", ציינה עו"ד ירון-אלדר. "בשנות העבר התייחסו לזה כעבירות שאפשר לזלזל בהן, וגם בבתי המשפט התייחסו לזה כך, הרי שבשנים האחרונות עבירות המס הופכות להיות יותר ויותר חמורות בעיני הציבור וגם הענישה חמורה יותר כלפי כלל הציבור הנורמטיבי. התוצאה היא שאנשים מבינים שאי-דיווח או העלמה הם עבירה חמורה יותר מבעבר. צריך לזכור שזה כמו לגנוב מכולנו. היחס לא השתנה לגמרי, אבל אנחנו עוברים תהליך".

גזית הזכיר את האמירה העממית - "כולם גונבים ממס הכנסה", ועורכת הדין ענתה: "זה היה נכון לפני 20 שנה, כשנטל המס היה גבוה מאוד והיינו שומעים את זה בכל פינה. נטל המס בישראל ירד מאוד בשנים האחרונות, והתייצב. המס הישיר בארץ הוא לא מאוד גבוה, גם לא נמוך. בשנת 2003 היתה רפורמה משמעותית שריווחה את מדרגות המס והורידה את מדרגת המס הגבוהה ביותר, שהיא 50 אחוז. עד אז הגענו אליה הרבה יותר מהר מאשר היום".

גזית ציין שקיימת האמונה שנטל מס נמוך יותר, מגביר את המוטיבציה של הציבור לשלם מיסים. "יש מחקרים ישנים מאוד שמראים את זה, אני מאמינה בזה, והשאלה היא שאלה של קנה מידה. בהשוואה עולמית זה בולט. כאשר מדינות מפחיתות את המיסים שהן מטילות על חברות גדולות, יש נטייה של החברות להגיע לאותן מדינות ולפעול שם, וזה בעצם אותו הדבר. אם נוריד את נטל המס, ישלמו יותר, אבל זה גם תהליך, זה לא קורה ביום אחד. הלוואי ויישמו את זה בישראל. אנחנו מתחרים בעולם ולכן בעד שיורידו את נטל המס לחברות בינלאומיות שפועלות פה, שיתאימו את זה למס העולמי. וגם לישראלים שישלמו פחות. אבל זה תהליך, וקשה למדינה לוותר על הכנסות ודאיות. זה לא פשוט".

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו