כ־200 ילדים ובני נוער טופלו במהלך שנת 2015 בחדרי המיון בבתי החולים ברחבי הארץ בעקבות ניסיונות אובדניים, לאחר שנפלו קורבן להתעללות ברשתות החברתיות. בתל אביב ייערך הערב (ראשון) כנס בהשתתפות השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך, שידון בסכנות הנשקפות לבני הנוער מהרשתות החברתיות.



באירוע ייחשפו תוצאות הסקר שערכה המשטרה עם כניסתו לתפקיד של אלשיך, שביקש לדעת מהם הנושאים שהכי מטרידים את הציבור. בין שלושת הנושאים שדורגו בראש סדר העדיפויות של הציבור נמצאו במפתיע הנושאים של הקמת רעש, בריונות בכביש והחשש של הורים שילדיהם ייפגעו ברשתות החברתיות.



גורם בכיר המעורה בפרטים אמר: "מדובר בנתון מדהים. לכולם היה ברור שהציבור מוטרד יותר מנושאים כמו חדירת ארגוני הפשיעה לרשויות המקומיות, עבריינות הרחוב, גניבות רכב ופריצות. אולם תוצאות הסקר חושפות תמונה שונה לחלוטין. הציבור מוטרד יותר משכן שמציק למנוחתו והפך מטרד, מנהג אלים שהוא נפגש איתו ברחוב, וכן מהאפשרות שהילד שלו ייפגע ברשת החברתית".



לדברי אותו גורם, מהבדיקה שנערכה עלו נתונים קשים. לפיהם, מלבד העובדה שכמה ילדים שמו קץ לחייהם בעקבות החרמות, נידויים והעלבות ברשתות החברתיות, רק 1% מכלל המקרים מבשיל לכדי תלונה במשטרה. "או שהציבור לא מאמין שהמשטרה מסוגלת לטפל בתופעה האיומה הזאת, או שהוא מודע לכך שאין היום למשטרה את הכלים לטפל בה", מוסיף הבכיר. "אין כתובת אחידה להתמודד עם התופעה. בני הנוער מפוחדים לאחר שהם נופלים קורבן להתעללות בפייסבוק או בוואטסאפ. מכניסים אותם לרשת החברתית וגורעים אותם ממנה, לאחר שמשפילים ומעליבים אותם. מכנים אותם בשמות גנאי, מנדים ומחרימים אותם, לא מזמינים אותם לאירועים חברתיים שנערכים על ידי בני כיתתם והם חשים בלתי רצויים ונדחים. זו הרגשה איומה ולהורים אין מה לעשות".



במשרד לביטחון פנים ערכו סקר בקרב בני נוער, שנשאלו אם הם מכירים ילדים או נערים שנפלו קורבן להתעללות ברשתות החברתיות. גם כאן גורמי המקצוע במשרד לביטחון פנים היו המומים ומזועזעים מהממצאים.



בעקבות הממצאים הורה ארדן לפעול לקידומו של מערך "מאור", שבמרכזו יגבש המשרד תוכנית וכוחות שיתנו מענה לאותם בני נוער ולהוריהם. במקביל יוקם מערך הסברה בקרב בני הנוער בניסיון למגר את התופעה הקוראת לחרמות ונידויים.