השרב ועומסי החום הקיצוניים הורגשו אתמול היטב בכל רחבי הארץ ובכמה מקומות אף נשברו שיאי החום לעונה. אתמול גם נשבר שיא צריכת החשמל של חודש מאי בכל הזמנים כאשר בשעה 15:26 נרשמה בחברת החשמל צריכה של 11,349 מגה וואט לעומת השיא הקודם שנקבע במאי אשתקד, 11,332 מגה וואט.



השרב הכבד יימשך גם היום (שני), אבל תהיה ירידה קלה של 3־6 מעלות במישור החוף ובשפלה. ביתר האזורים לא צפוי שינוי, עומס החום הקיצוני יימשך וייתכן שאף תהיה עלייה קלה בטמפרטורות. בתל אביב התחזית היא ל־35 מעלות, בירושלים ל־37 מעלות, בנתב”ג ל־34 מעלות ובאילת ל־44 מעלות. החזאי התורן בשירות המטאורולוגי בבית דגן, אסף רייצפלד, מציין שהחל ממחר תורגש הקלה משמעותית בעומסי החום הכבדים ובמקומות מסויימים צפויה ירידה של 6־8 מעלות. עם זאת, עדיין יהיה מעט חם מהממוצע. ביום רביעי תחול ירידה נוספת בטמפרטורות וכבר יהיה קר מהממוצע, וגם בחמישי צפוי מזג אוויר דומה.



טיפים לטיפול במכת חום


מתחילת השרב הכבד בשבת בבוקר טופלו על ידי צוותי מד”א 442 בני אדם בשל אירועים הקשורים לעומסי החום ולכן מומלץ לדעת איך לזהות את הסימנים המוקדמים למכת חום. להתייבשות ולמכת חום הסימני הם סומק ואדמומיות בפנים, דופק מהיר וחלש, נשימה מהירה, צימאון ויובש בפה, עור חם ויבש, אי מתן שתן, אפתיות, חולשה, עייפות ואפילו ערפול חושים, בחילה והקאה. כך מבהיר ד"ר יוסף נאבי, מנהל מחלקת מיון במרכז הרפואי זיו בצפת.



לדברי ד"ר נאבי, "כשמופיעים סימנים אלו במי מבני המשפחה או החברים במהלך טיול, יש להשכיב את הנפגע במקום קריר ומוצל, רצוי חשוף לרוח, ולהפשיט אותו מביגוד עודף ולוחץ. מומלץ גם להרטיב את פניו וגופו במים כדי לקררו. אם הנפגע בהכרה, הכריחו אותו לשתות מים גם אם הוא מסרב. סייעו לו בכך ודאגו שישתה בלגימות קטנות ובקצב אטי".



בשלב זה חשוב לעקוב אחר הסימנים החיוניים של הנפגע, כלומר להשגיח על מצב הנשימה ועל דופק הלב שלו. "אם הנפגע מקיא או נמצא במצב של אובדן הכרה", מוסיף ד"ר נאבי, "דאגו לבדוק שדרכי האוויר שלו פנויות על מנת למנוע מצב של דום נשימה. אחר כך יש לפנות את הנפגע בהקדם האפשרי לחדר המיון הקרוב".



גם לחיות המחמד כמו כלבים וחתולים צריך בימים של שרב כבד להעניק יחס מיוחד. לדברי הווטרינר ד"ר גיל שביט, "צריך להישאר לידם ולהעניק להם ביטחון. יש להקפיד על אספקת מזון, מים, צל ומנוחה. אסור להשאיר כלב במכונית סגורה בחום. כלב שמרבה לרוץ ונמצא בשמש, עלול להתייבש או לפתח מכת חום. לכן, יש להקפיד על שתייה מרובה, על סביבה מוצלת לכלב ולדאוג שהוא ינוח בדיוק כמוכם. אצל כלבים וחתולים, סימנים מוקדמים למכת חום או התייבשות הם נשימה כבדה עם לשון משורבבת, ריור, אפתיות, שלשולים, הקאות ופרכוסים".