ישראל ממשיכה ללהוט, כאשר גם היום (שני) המשיך השרב, שהחל בסוף השבוע האחרון, להכות בכל רחבי הארץ.  בנגב אף נרשמו 40 מעלות בצל בכמה אזורים. במושב עין יהב בערבה התיכונה נרשמו 51 מעלות בשעות הצהריים, מה ששבר את שיא העונה כבר בחודש מאי. 

שיא מעלות בעין יהב. צילום: עידן תדיר
שיא מעלות בעין יהב. צילום: עידן תדיר

החום הכבד הביא עמו גם שיאים בצריכת החשמל. יממה לאחר שבירת שיא הביקוש לחשמל לחודש מאי של כל הזמנים, נשבר היום שוב השיא שנרשם בשעה 15:19  ועמד על 11,770 מגוואט. השיא הקודם שנשבר אתמול בשעה 15:26 עמד על 11,349מגוואט, והשיא הקודם של חודש מאי עמד על 11,332 מגוואט ונרשם במאי שעבר. שיא הביקוש לחשמל של כל הזמנים נרשם בקיץ שעבר, ב-9 בספטמבר, 2015, ועמד על 12,905 מגוואט.



כרגיל, החום הכבד הביא גם, לצערנו שריפות ברחבי הארץ. אחת מהן התרחשה בשעות הצהריים בשוק הסיטונאי בגבעת שאול בירושלים. עקב כך נסגר למשך כשעה קטע בכביש 1 לכיוון ירושלים, סמוך לכניסה לעיר. נזק גדול נגרם למחסנים. לא היו נפגעים או לכודים. 15 צוותי כיבוי פעלו במקום במשך כשעתיים עד להשגת שליטה על האש. במקרה אחד האש הגיעה עד לבית כנסת ברחוב סמוך.

שריפה גדולה נוספת פרצה באזור שכונת רמות שבבירה. כמו כן, שריפה פרצה גם בצמוד לכביש 2 דרומית למחלף זכרון יעקב. מוקדם יותר היום, כ-500 דונם של חורש וצמחייה עלו באש כתוצאה משריפה שפרצה בכפר אוריה שבאזור בית שמש. 23 צוותי כיבוי, שישה מטוסים ו-60 לוחמי אש ומתנדבים הצליחו לבלום את הלהבות. 

הלילה צפוי כבר השרב להישבר, ויהיה נאה עד מעונן חלקית. החזאי התורן בשירות המטאורולוגי בבית דגן, אסף רייצפלד, מציין שהחל ממחר תורגש הקלה משמעותית בעומסי החום הכבדים ובמקומות מסויימים צפויה ירידה של 6־8 מעלות. עם זאת, עדיין יהיה מעט חם מהממוצע והלחות תעלה. ביום רביעי תחול ירידה נוספת בטמפרטורות וכבר יהיה קר מהממוצע, וגם בחמישי צפוי מזג אוויר דומה.

טיפים לטיפול במכת חום


מתחילת השרב הכבד בשבת בבוקר טופלו על ידי צוותי מד”א 442 בני אדם בשל אירועים הקשורים לעומסי החום ולכן מומלץ לדעת איך לזהות את הסימנים המוקדמים למכת חום. להתייבשות ולמכת חום הסימני הם סומק ואדמומיות בפנים, דופק מהיר וחלש, נשימה מהירה, צימאון ויובש בפה, עור חם ויבש, אי מתן שתן, אפתיות, חולשה, עייפות ואפילו ערפול חושים, בחילה והקאה. כך מבהיר ד"ר יוסף נאבי, מנהל מחלקת מיון במרכז הרפואי זיו בצפת.

לדברי ד"ר נאבי, "כשמופיעים סימנים אלו במי מבני המשפחה או החברים במהלך טיול, יש להשכיב את הנפגע במקום קריר ומוצל, רצוי חשוף לרוח, ולהפשיט אותו מביגוד עודף ולוחץ. מומלץ גם להרטיב את פניו וגופו במים כדי לקררו. אם הנפגע בהכרה, הכריחו אותו לשתות מים גם אם הוא מסרב. סייעו לו בכך ודאגו שישתה בלגימות קטנות ובקצב אטי".

בשלב זה חשוב לעקוב אחר הסימנים החיוניים של הנפגע, כלומר להשגיח על מצב הנשימה ועל דופק הלב שלו. "אם הנפגע מקיא או נמצא במצב של אובדן הכרה", מוסיף ד"ר נאבי, "דאגו לבדוק שדרכי האוויר שלו פנויות על מנת למנוע מצב של דום נשימה. אחר כך יש לפנות את הנפגע בהקדם האפשרי לחדר המיון הקרוב". 

גם לחיות המחמד כמו כלבים וחתולים צריך בימים של שרב כבד להעניק יחס מיוחד. לדברי הווטרינר ד"ר גיל שביט, "צריך להישאר לידם ולהעניק להם ביטחון. יש להקפיד על אספקת מזון, מים, צל ומנוחה. אסור להשאיר כלב במכונית סגורה בחום. כלב שמרבה לרוץ ונמצא בשמש, עלול להתייבש או לפתח מכת חום. לכן, יש להקפיד על שתייה מרובה, על סביבה מוצלת לכלב ולדאוג שהוא ינוח בדיוק כמוכם. אצל כלבים וחתולים, סימנים מוקדמים למכת חום או התייבשות הם נשימה כבדה עם לשון משורבבת, ריור, אפתיות, שלשולים, הקאות ופרכוסים".