המרכז הרפורמי לדת ומדינה מחריף את מאבקו בארגון להב"ה וביו"ר שלה, פעיל הימין בנצי גופשטיין. בימים האחרונים השיק המרכז קמפיין רשת ובו סרטון בן דקה וחצי הקורא ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, להעמיד את גופשטיין לדין בגין הסתה לאלימות נגד ערבים ובשל ניצול לכאורה של קטינים במצוקה למטרותיו. בקליפ הקצר מופיע גופשטיין כשהוא מביע תמיכה בהצתת כנסיות וכן תוקף במו ידיו צעיר ערבי. עוד מבקש המרכז מהציבור להצטרף לעשרת אלפים האזרחים שכבר חתמו בחודש האחרון על עצומה הנאבקת בגילויי השנאה והגזענות המופצים לכאורה על ידי להב"ה.



במקביל לסרטון ולעצומה, חושף השבוע המרכז הרפורמי שלל נתונים מספריים יוצאי דופן, המתייחסים להיקף פעילות הארגון ברשתות החברתיות. בבדיקה שבוצעה בחודש מרץ השנה על ידי מכון המחקר ויגו מקבוצת יפעת, צוין כי להב"ה, באמצעות פעיליו, הינו מחולל השנאה הגדול ביותר ברשת נגד אוכלוסייה ערבית, המעלה מדי שנה לפייסבוק, לטוויטר ולאינסטגרם כ־200 אלף פוסטים. 
 
מפילוח הנתונים, שנאספו לבקשת קרן כצנלסון ומרוכזים תחת השם "דוח השנאה", עולה כי בכל 6 דקות מתפרסמת ברשת התבטאות פוגענית נגד הציבור הערבי, וכל 27 דקות עולה קריאה לאלימות כלפיו. עוד נטען במחקר, כי כמעט מחצית מהשיח ברשתות החברתיות הקשורות ללהב"ה, מאדיר את גופשטיין ומתייחס בחיוב לתפיסותיו ולאמונותיו, ואילו המחצית השנייה כוללת קללות, התרסה וקריאות לאלימות בנוסח "מוות לערבים", "למחוק את זרע העמלק", "לשרוף כנסיות" וכדומה. 80 קבוצות, מרביתן סגורות וקטנות, הממשיכות בפרסום בפייסבוק תחת שמות אחרים. 
 

בראש המאבק נגד להב"ה וגופשטיין עומדת נעה סתת, פעילה חברתית לזכויות אדם ורבה רפורמית המנהלת את המרכז לדת ומדינה בחמש השנים האחרונות. היא זו שארגנה את מצעד הגאווה בירושלים, ובעקבותיו הטילו עליה גורמים חרדיים את קללת פולסא דנורא. אלא שהניסיונות להפחידה לא ריפו את ידיה של סתת הצעירה, המתבטאת במילים חריפות נגד להב"ה והעומד בראשה. "יש בארץ לא מעט פעילות גזענית, אולם שם אחד משמעותי עולה באופן קבוע כמתסיס מרכזי", היא אומרת. "גופשטיין מנצל קטינים במצוקה, הופך אותם לחיילים בצבא הרשע שהקים, ואותם נערים פועלים בשירותו, מסיתים נגד ערבים וחותרים תחת יסודות הדמוקרטיה. 
 
"במשך חמש שנים הגשנו תלונות במשטרה ופנינו ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר וראינו כיצד רשויות המשפט גוררות רגליים ולא מעמידות את גופשטיין לדין. החלטנו לצאת לפעילות מקיפה ברשתות החברתיות, כר הפעילות הבולט של פעילי להב"ה, מתוך תקווה שהיועץ המשפטי הנוכחי, אביחי מנדלבליט, יסיים את הפארסה המביכה והמסוכנת הזו". 
 
היכן ראית שינוי בעקבות המאבק שלכם?
"אני יודעת שאין פעולת זבנג נגד הגזענות ונדרשות שנים של עבודה חינוכית ופוליטית. בשנתיים האחרונות הידרדרה החברה הישראלית הקיצונית מאלימות מילולית כלפי הציבור הערבי לאלימות פיזית, בעיקר מאז רצח הנער מוחמד אבו חדיר. מה שמדהים בכך הוא שבכל פעם שגופשטיין היה במעצר או עסוק בעניינים אישיים, האלימות הפיזית שככה, ויש לנו אישור על כך מהמשטרה. 
 
"לצערי, עדיין לא הגענו להישגים משמעותיים במאבק ולכן אנחנו מנסים לגייס את הציבור בעזרת הסרטון והעצומה, כדי שיסייעו לנו לעורר את רשויות החוק. לטעמי, הם לא פועלים מספיק כדי לסכל את הרצח הבא, ואני מאמינה שהוא בדרך. חייו של הנרצח הבא נמצאים בידיה של המערכת המשפטית, ורק היא יכולה למנוע אותו".


 
"כסות יהודית שנועדה להסתיר גזענות"


 
ארגון להב"ה למניעת התבוללות מצהיר על עצמו כמי שהוקם כדי למנוע התרועעות ויצירת קשרים רומנטיים בין יהודיות לערבים, גויים או עובדים זרים. לטענתם, ההתבוללות בארץ החמירה בשנים האחרונות ולכן הם התאחדו עם גופים נוספים במטרה להציל לכאורה את בנות ישראל. להב"ה מודה כי חשוב לו להקדים תרופה למכה על ידי הגברת המודעות לתופעה. 
 
הארגון הוקם על ידי גופשטיין, המוכר כאיש ימין רדיקלי, כפעיל לשעבר בתנועת כך וכמי שהיה תלמידו של הרב מאיר כהנא. עוד בצעירותו נפתחו נגדו תיקים במשטרה בחשד לתקיפה וחבלה ברכוש של ערבים. לאחר ההתנקשות ברב כהנא הוא נעצר בחשד לרצח שני ערבים כנקמה, אולם שוחרר בשל היעדר ראיות. 
 
במרץ 2014 נעצר גופשטיין שוב, ביחד עם עוד תשעה חברים בלהב"ה, בחשד לעבירות הסתה וקריאות לביצוע פעולות אלימות וטרור, וזאת יום אחד בלבד לאחר הגשת כתב אישום נגד שלושה פעילים אחרים של הארגון בטענה שהציתו את בית הספר הדו־לשוני בירושלים. שנה אחר כך, במרץ 2015, המליצה המשטרה לפרקליטות מחוז ירושלים להגיש נגד גופשטיין כתב אישום בנימוק שהפוסטים שפורסמו בפייסבוק, וכן התכתבויות בוואטסאפ בין חברי להב"ה, היו בעלי רקע גזעני. אלא שכתב האישום מתמהמה כבר יותר משנה, מאחר שלא ניתן להגישו ללא אישורו של היועץ המשפטי לממשלה, המוסמך לקבוע אם אכן מדובר בעבירות פליליות ולא באמירות שיש להן זכות קיום במסגרת חופש הביטוי. 
 
במהלך אותה תקופה עלה גופשטיין שוב לכותרות כאשר באוגוסט 2015 הוא נשמע תומך לכאורה בשריפה של כנסיות, אמירות שהובילו להגשת תלונה במשטרה מצד נציגות הוותיקן בישראל.  
 
סתת וחברי המרכז הרפורמי עוקבים בדאגה אחר התנהלותה של להב"ה, ובחמש השנים האחרונות הגישו נגד הארגון וגופשטיין 25 תלונות במשטרה. בנוסף הם שולחים כל שלושה חודשים מכתבי תזכורת ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להעמיד אותו ואת הפעילים לדין. בספטמבר 2014 אף הגישו נגד היועץ המשפטי לשעבר עתירה לבג"ץ, אולם היא נדחתה מאחר שעבודת המשטרה הייתה בעיצומה. בנימוקי הפרקליטות לדחיית העתירה נחשף כי נגד גופשטיין התנהלה חקירה סמויה שהחלה עוד ביוני 2012. 
 
לפני כחודשיים פנה המרכז הרפורמי ליועץ המשפטי לממשלה הנוכחי מנדלבליט ובו פורטו בין היתר התבטאויות שפורסמו באתר להב"ה, מיד לאחר הפיגוע שבו הותקף בגרזן מאבטח בקניון במעלה אדומים, ולפיהן אין להעסיק ערבים בישראל. "קריאות אלה", נטען, "מהוות הסתה לגזענות ושידול וסיוע לביצוע עבירות לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה". בסיום פנייתם, מציינים במרכז הרפורמי כי אם לא יקבלו מענה למכתבם ולא תיפתח חקירה נוספת נגד להב"ה, הם ישקלו פנייה לבג"ץ. 
 
"אני מרגישה שהחברה שלנו לא יודעת להתמודד עם ארגונים עברייניים", מתגנבת נימה של כעס לקולה של סתת. "להב"ה וגופשטיין פועלים כמו ארגון פשע, המגיע לכיכר ציון בירושלים כדי לגייס נוער בסיכון, וגורם לו לפעול באלימות כלפי ערבים. נותנים להם מדים, מעבירים להם מסרים כוחניים והופכים אותם פשוט לחיילים בשירות להב"ה. אותם נערים מסכנים הם אלה שאחר כך יושבים בכלא, ואילו גופשטיין נשאר חופשי וממשיך לגייס נערים אחרים במקומם". 
מה יקרה אם אחד מחברי להב"ה יטען כי דברייך אלו מהווים סוג של הסתה?
 
"כל מה שאני אומרת עכשיו מגובה בעובדות. ראי מי עומד מאחורי הפצת השנאה וההערות הגזעניות שהובילה להצתת בית הספר הדו־לשוני, להשחתה של כנסיית 'הלחם והדגים' או לרצח הנער אבו חדיר. בכל שבוע אנחנו מגיעים לכיכר ציון ורואים שם את גופשטיין עומד במרכז ומסביבו רק צעירים ולא מבוגרים. זה ניצול, והמחקר של קרן כצנלסון בנושא מוכיח זאת. להב"ה מדבר על מניעת התבוללות אבל למעשה מדובר בכסות יהודית, שנועדה להסתיר גזענות לשמה. בארץ יש יותר נשים שנישאו לעובדים זרים מאשר לערבים. מדובר בקושי בעשרות בשנה". 


 
מעקב אחרי חצי מיליון שיחות בכל רגע נתון


 
דוח השנאה נוסד לפני כשנה במטרה לצאת נגד תופעות של הסתה, הדרה וגזענות ברשת. בכל רגע נתון עוקבים עורכי המחקר אחר כחצי מיליון שיחות בשבעה מיליון פלטפורמות בעברית הכוללים טוקבקים, ססטוסים וציוצים בעמודי פייסבוק, רשתות חברתיות ואתרי אינטרנט. באמצעות חברת המחקר ויגו מקבוצת יפעת מנוטרים האמירות, הביטויים ושלל המילים במטרה לאמוד את מידת השיח האלים והגזעני המתבצע ברשת. בדרך זו התגלה כי במהלך שנת 2015 נספרו 3.5 מיליון אמירות מסיתות, המהוות עלייה של 40% בקריאות לאלימות פיזית נגד האוכלוסייה הערבית. 
 
מנהל המרכז הרעיוני בקרן, ערן חרמוני, מציין כי מדוח השנאה עולה קורלציה ברורה בין פעילותה של להב"ה ברשת לבין המעשים האלימים במרחב הציבורי.   
מהדוח עולה תמונה החושפת את ממדי הגזענות בישראל באופן כללי. כל 15 שניות, כך צוין, מתפרסם באחת מהרשתות החברתיות פוסט מסית נגד האוכלוסייה הערבית או קורא לפגוע בה. בסך הכל 6,000 פרסומים מדי יום, המהווים יותר משני מיליון בשנה. 200 אלף מתוכם מיוחסים לכ־80 הקבוצות הסגורות העומדות לכאורה מאחורי ארגון להב"ה ותומכות בו ובמסריו. בקבוצות עצמן, כך נכתב, קיימים כ־35 אלף פעילים המעלים בשנה כ־90 אלף פוסטים שעניינם התבטאויות מתריסות ופוגעניות נגד האוכלוסייה הערבית. מספר הפרסומים המסית ומשמיץ עומד על 250 מדי יום. בנוסף, על פי הדוח, מעלים פעילי להב"ה גם 55 פוסטים ביום הקוראים לאלימות פיזית נגד ערבים. 
 
המחקר גם פילח את סך 200 אלף הפוסטים בשנה לסוגים: 80 אלף מהם (40%) הינם התבטאויות העצמה כלפי גופשטיין בנוסח "אתה המלך", "כהנא חי" וכדומה. 40 אלף (20%) מתרכזים בקללות כלפי ערבים כ"ערבי כלב", "ערבי זבל" ועוד. 30 אלף פוסטים (15%) מוקדשים להתבטאויות מתריסות נגד החברה הערבית בכללותה כמו "מוחמד מת" ו"ישמעאלים". 20 אלף (10%) הינן קריאות אלימות כגון "מוות לערבים", "צריך להרוג ערבים", "לשרוף כנסיות", "השכם להורגו" וכיוצא באלה. עשרת אלפים פרסומים (5%) הינם התבטאויות גזעניות נגד ציבורים אחרים, ובראשם האוכלוסייה הגאה. 
גם את אופיים של הפעילים המפיצים את משנתה של להב"ה בחן המחקר. כ־70% מהם הינם מתחת לגיל 30 והם מתפלגים כמעט שווה בשווה בין גברים לנשים, ובין דתיים לחילוניים. 
 
לדף הפייסבוק שמפעיל גופשטיין נשמר מקום של כבוד בדוח השנאה. אם בחודש מרץ השנה עמד מספר העוקבים אחר העמוד הרשמי שלו על 28 אלף, הרי שכעת עומד מספרם על יותר מ־30 אלף. בנוסף מחזיק גופשטיין עמוד נוסף שאחריו עוקבים "רק" 4,000 איש. 
"על אף הניסיונות להציג את עצמו כארגון לגיטימי, מטרתו הברורה של ארגון להב"ה היא למנוע כל קשר בין יהודים לערבים", טוענת סתת. "פעיליו רוצים ליצור חומות הפרדה בין שני הציבורים, להפלות את הערבים במציאת תעסוקה ולמנוע מהם תנועה חופשית. הם מטיפים לשנאת העם הערבי תוך הפחדה והסתה על בסיס גזעני, ולאחרונה עושים זאת באופן נרחב באינטרנט ובאמצעות הפייסבוק. יש להם אפילו קו מלשינון שאליו ניתן להתקשר ולחשוף קשרים של יהודיות וערבים". 
 
את נלחמת כך גם נגד טרור כלפי יהודים?
"דקירת אזרחים יהודים היא דבר מזעזע, אולם כנגדם יש לנו משטרה וצבא שנותנים מענה. עובדה שטרור היחידים הצטמצם למינימום בזכותם. לעומת זאת, אין כל אכיפה על פעולותיו של גופשטיין. החוק נגד גזענות אומנם נאכף כאשר מדובר באמירות נגד יהודים וגם נגד ערבים, אולם לא באופן שווה".
 
מה תעני אם יאמרו לך שמדובר בחופש הביטוי של ציבור החושב אחרת ממך?
"חופש הביטוי הוא ערך עליון וצריך להגן עליו. החוק מגדיר מתי נגמר החופש ומתי מתחילה ההסתה שמובילה לאלימות. מעולם לא אמרתי שיש להוציא את הארגון מחוץ לחוק, רק קראתי להעמיד את גופשטיין לדין על ההסתה לגזענות. פעם בשבוע הוא מגיע מחברון לכיכר ציון, זורע הרס והולך. בעיני, גופשטיין קורע את החברה היהודית ומסכן את העתיד שלנו. הוא מדבר בשם היהדות ומצטט פסוקים מהתנ"ך, והנזק והסכנה שהוא גורם אינם מובנים מספיק לכולם. אלה הסיבות שבגללן החלטנו להילחם בו בזירה שבה הוא מאוד פעיל". 
 
הסרטון שהופק על ידי המרכז הרפורמי מכה גלים ברשת וכבר בשבוע הראשון זכה לכ־120 אלף צפיות. "רצינו להגיע לציבור גדול ואכן הגענו", אומרת סתת בסיפוק. "אני מאמינה שמספר הצפיות ימשיך להאמיר". 
 
את לא חוששת לחייך במאבק הישיר הזה?
"אני מרגישה שהמרכז פועל נכון, ואם יאיימו עלינו נפנה למשטרה. בימים שבהם ארגנתי את מצעד הגאווה בירושלים נאלצתי להסתובב עם מאבטח ואעשה זאת שוב אם אדרש לכך. המוטו שלי בחיים הוא לא להידרדר לאלימות ולא לפחד ממנה, כי אחרת לא ניתן יהיה להתנהל כראוי בחברה שלנו. לפעמים אני נדהמת כיצד מערכת הבריאות שלנו, למשל, מצליחה ליצור קיום משותף והרמוני של רופאים יהודים וערבים, אחיות יהודיות וערביות ורוקחים יהודים וערבים, אבל משום מה המודל הזה אינו מונחל לשאר החברה".
 
את פסימית?
"אני משתדלת להישאר אופטימית".

תגובת גופשטיין: "המלחמה בי מוכיחה שאני על הדרך הנכונה"

"אני שמח שהמרכז הרפורמי, אותם אלה שנלחמים לשנות את המדינה היהודית למדינת כל אזרחיה, נלחמים בי. זה סימן עבורי שאני על הדרך הנכונה", כך מגיב יו"ר ארגון להב"ה, בנצי גופשטיין. "אני מציע למרכז לבדוק את ההסתה והקריאות המפורשות לרצח יהודים, המגיעות מצדם של ערבים אזרחי מדינת ישראל. הם לא מסיתים, אלא גם רוצחים. לא שמעתי שאנשי המרכז הרפורמי או קרן כצנלסון מטפלים בהסתה זו, וכנראה שהתרומות שהם אוספים נועדו רק לפגוע בארגונים ציוניים".

"ארגון להב"ה נלחם בהתבוללות, שהיא אחד הדגלים של התנועה הרפורמית ולכן הם מנסים להילחם בנו ישירות. רק בחודש האחרון הצלחנו להשיב ליהדות 12 בנות שהיו בקשר עם גויים. אין לארגון להב"ה דף פייסבוק, ואינו מפעיל אף קבוצת פייסבוק. כל אדם יכול לפתוח לעצמו עמוד פייסבוק, ולהערכתי חלק גדול מדברי ההסתה נכתבנו על ידי המרכז הרפורמי בשמות בדויים".

"בעמוד הרשמי שלי מפורסמים רק דברים חוקיים, על אף שלשמחתי הם מעצבנים את המרכז הרפורמי. אני לא אחראי למגיבים בדף, ובניגוד למרכז הרפורמי אני מקפיד על דמוקרטיה ולא מצנזר תגובות נגדי או בעדי".

"בכיכר ציון אני שומר עם חברי על כבודן של בנות ישראל ומשגיח שלא יוטרדו. אני שמח שיש נוער נפלא שמעדיף את השמירה על בנות ישראל מאשר בילוי בפאבים. במידה ואותה נעה סתת השמיצה אותי באופן אישי, היא תזכה לתביעת דיבה שתוצאותיה יוקדשו לחיזוק פעילות הארגון".