כמחצית מההורים היהודים (52%) מתנגדים לשיבוץ מורים ערבים בכיתות שבהן רוב של תלמידים יהודים - כך עולה מסקר דעת קהל שנערך עבור המכללה האקדמית גורדון לחינוך בחיפה באמצעות מכון המחקר מאגר מוחות.



הבדל מובהק ישנו בעמדות כלפי שיבוץ מורים ערבים בכיתות עם רוב יהודי לפי דתיות: רוב מוחלט מהדתיים (82%) סבורים כי משרד החינוך לא צריך לשבץ מורים ערבים בכיתות כאלו. כמחצית מהחילונים (48%) סבורים דווקא כי משרד החינוך צריך לשבץ מורים ערבים בכיתות כאלו.



על השאלה אם מורה ערבי מסוגל ללמד את כל התכנים הערכיים הנלמדים כיום במערכת החינוך הישראלית (כמו חינוך לציונות, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל או יום השואה), השיבו 41% מהנשאלים בשלילה. כרבע מבעלי הדעה (27%) סבורים כי מורה ערבי מסוגל ללמד את התכנים וכשליש (32%) סבורים כי הוא מסוגל במידה בינונית.



"דגל שחור לחברה"


על השאלה אם היו מסכימים שמורה ערבי ישמש מחנך של הילדים בבית הספר, ענו כמחצית מהמשיבים במדגם (46%) בחיוב. 39% מתנגדים לכך ו־15% לא יודעים להשיב.



על השאלה "אם היו מחליטים שאת ילדך ילמד מורה ערבי, האם היית מעדיף שזה יהיה מורה ערבי־נוצרי או ערבי־מוסלמי?", ענו 43% מהנשאלים במדגם שזה לא משנה להם. עבור כרבע מבעלי הדעה (23%) שניהם לא בסדר והם לא מוכנים כלל שאת ילדיהם ילמד מורה ערבי. שליש (33%) מעדיפים מורה ערבי־נוצרי ומיעוט מבוטל (1%) מעדיפים מורה ערבי־מוסלמי.



נשיא המכללה האקדמית גורדון בחיפה, פרופסור יחזקאל טלרף, אומר כי "תוצאות הסקר מזעזעות בחומרתן ומלמדות כמה הקיטוב בחברה הישראלית חודר אל מערכת החינוך".



לדבריו, "אם חלק ניכר מההורים היהודים לא רוצים מורים ערבים לילדיהם ודורשים כי משרד החינוך ימנע משיבוץ מורה ערבי בכיתה עם רוב יהודי - זהו דגל שחור שאסור להתעלם ממנו".



טלרף סבור כי "בהיעדר מערכת חינוך משותפת ליהודים ולערבים, דווקא מורים ערבים בכיתות הלימוד יכולים להפוך גשר להיכרות איכותית ואמיתית של ילדים יהודים עם נציג ערכי וסמכותי מהמגזר הערבי".



על רקע זה הוא אומר כי "מצערת במיוחד תמונת המצב שעולה מהסקר על הקשר בין דתיות ההורים ובין ההתנגדות למורים ערבים. הפוליטיזציה של המרחב הכיתתי לא יכולה להסלים ללא התערבות מיידית של משרד החינוך ומוסדות ההכשרה למורים".