ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתח ביקורת הערב (שלישי) על אמצעי התקשורת בכלל ועל ערוץ 10 בפרט בטענה כי הפרסומים אודות דוח מבקר המדינה שפורסמו היום על פרשת מימון נסיעותיו, פרשת ביביטורס, הוצגו בצורה מגמתית. "כנראה שזה בלתי נמנע שהכתבות בנושא דוח מבקר המדינה יהיו מגמתיות בצורה קיצונית ויתעלמו מעובדות בסיסיות", כתב נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו.



במתקפה ישירה על ערוץ 10, שבו פורסם לראשונה תחקיר ביביטורס בתכנית המקור, הוסיף נתניהו: "הגדיל לעשות ערוץ 10 שאפילו לא היה מוכן לאפשר לנציג מטעמי לייצג את עמדתי. דרוקר מראיין את קרא, קרא מראיין את דרוקר. איזון במיטבו".



לדברי נתניהו מדובר במדיניות מכוונת של התקשורת נגדו: "זהו עוד ניסיון של גורמים בתקשורת לפגוע בשלטון הליכוד. מה שהם לא הצליחו לעשות בקלפי הם מנסים לעשות באמצעים אחרים. אני מודה לציבור הרחב על התמיכה האיתנה בי. אמשיך לשרת אתכם נאמנה כראש ממשלת ישראל".



 


בתגובה לדברי ראש הממשלה, כתב פרשן ערוץ 10 רביב דרוקר פוסט תגובה בפייסבוק, בו כתב כי דווקא היו פניות לאנשיו של ראש הממשלה: "מר נתניהו טוען שלא אפשרו לנציג שלו להופיע. בדקתי בתוכנית ״לונדון וקירשנבאום״. הם ביקשו על הבוקר מניר חפץ את אחד מעורכי הדין של נתניהו או את חפץ עצמו. התשובה: ״זה בלתי אפשרי כי הם הולכים למהדורות״. זמן קצר לפני התוכנית הציעו אנשי נתניהו את חברי כנסת, ביתן ואוחנה, אבל במערכת התוכנית חשבו (ובצדק) שהם לא רלוונטיים לדוח".

עוד כתב דרוקר, כי אנשי המהדורה המרכזית דיברו כבר בבוקר עם דוד שימרון, פרקליטה של משפחת נתניהו. "הוא לא הסכים לראיון ערוך. לא סומך על העריכה שלנו. רצה שלא יערכו אותו. המהדורה רצתה שיופיע בשידור חי, אבל הוא סגר עם ערוץ 2. חשבו להקליט אותו עוד לפני הראיון בערוץ 2, אבל הוא כבר היה בדרכו לנווה אילן. עורך הדין השני, עו״ד ראבלו, מסר תגובה מצולמת, ששולבו במהדורה. מגישת המהדורה הקריאה גם תגובה כתובה של אנשי נתניהו. כשהתקרבה שעת המהדורה ביקשו אנשי נתניהו שאלקין או ביתן יתראיינו. ההחלטה (הנכונה, לדעתי) של המהדורה הייתה שמכיוון שאין להם שום קשר לדו״ח, אין סיבה לראיין אותם".

בסיום הפוסט כתב הפרשן הבכיר: "אני מרשה לעצמי לייצג את חדשות 10 ולהציע למר נתניהו לבוא בעצמו מחר להתראיין בשידור חי. הוא יקבל הרבה זמן להביע את עמדתו".


דוח המבקר: "עלול ליצור מראית עין של טובת הנאה"


מוקדם יותר היום פורסם דוח מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. בו נכתב כי ישנם ממצאים חדשים הנוגעים לראש הממשלה נתניהו,המעלים שאלות חדשות על הפרשה, שכבר נסגרה בעבר. בין הנושאים שנבדקו בדוח ניתן למצוא כי נסיעות בתפקיד של נתניהו ושל בני משפחתו שנלוו אליו, מומנו בידי גורמים חיצוניים ובהם גורמים פרטיים; נסיעות במימון הבונדס; תשלום הוצאות על ידי ראש הלשכה של מר נתניהו; ליקויים בהליך הגשת בקשות לנסיעות שרים לחו"ל ואישורן על ידי הממשלה. הביקורת העלתה כי נסיעותיו של נתניהו ובני משפחתו במימון גורמים חיצוניים בתקופת היותו שר האוצר חרגו מהכללים החלים בנושא. בדוח כותב המבקר כי "הדבר עלול ליצור מראית עין של קבלת טובת הנאה או של ניגוד עניינים. יצוין כי בכל אותם מקרים, בדומה לשרים אחרים באותה תקופה, לא פנה מר נתניהו לוועדת המתנות או לוועדה למתן היתרים כדי שתבחן אם יש בקבלת המימון החיצוני משום קבלת טובת הנאה או מתנה אסורה".

מבקר המדינה יוסף שפירא. צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי
מבקר המדינה יוסף שפירא. צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי


בביקורת עלה כי נסיעות לחו"ל בתפקיד של נתניהו מומנו על ידי גורמים חיצוניים, בהם ממשלות של מדינות אחרות, הבונדס, גופים ציבוריים, אנשי עסקים ואנשים פרטיים בעלי קשרים שונים לשר האוצר דאז או למשק הישראלי. על פי הדוח: "מימון זה נעשה ללא בחינה משפטית של האפשרות שהוא מעמיד את מר נתניהו בניגוד עניינים בינו לבין הגורם המממן או שהוא בגדר מתנה האסורה לפי חוק המתנות. יצוין כי כך נהגו גם שרים אחרים באותה תקופה".

"למרבית נסיעותיו של מר נתניהו בתפקיד התלוותה רעייתו. חלק מנסיעותיה מומנו על ידי גורם חיצוני; בחלק מן המקרים הגורם החיצוני שמימן את נסיעתה של רעיית השר היה אחר מזה שמימן את נסיעת השר, ולא היה לו קשר לנסיעה; במקרה מסוים התלווה ילדו של מר נתניהו לנסיעה, והוצאותיו מומנו במימון חיצוני. גם מימונים אלה נעשו ללא בחינה משפטית של האפשרות שהמימון הוא בגדר מתנה אסורה לשר או שהוא מעמיד אותו בניגוד עניינים", נכתב בדוח. 

כפי שפורסם אמש במעריב, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הנחה את המשטרה לבדוק את החומרים שהועברו למשרדו.