היערכות שיא במשטרה, בשירותי כבאות והצלה, במד"א ובקק"ל לקראת ל"ג בעומר. אלפי מדורות יבערו הלילה בכל רחבי הארץ והמוקד יהיה בהר מירון, שם הצפי הוא למאות אלפי חוגגים. החזאי התורן בשירות המטאורולוגי בבית דגן, רן שימר, מסר ל"מעריב־השבוע" שלאחר הגשם הקל שירד אתמול, היום צפויה התחממות, אך הטמפרטורות עדיין יהיו מתחת לממוצע. מחר תחול התחממות ניכרת ויהיה חם מהרגיל. בשישי שוב תחול ירידה בטמפרטורות ויהיה נעים.



השנה בוטלו לראשונה אירועים לרגל ל"ג בעומר של תלמידי בתי ספר ברמת גן, ברחובות, באלפי מנשה ובמודיעין, בשל חשש מהיעדר כיסוי ביטוחי. "זו אכזבה קשה", סיפר הורה לילד בבית ספר ברמת גן, לאחר קבלת הודעה מוועד ההורים על ביטול אירוע מתוכנן.

כזכור, לפני כשש שנים תבעה חברת ביטוח אם במודיעין שחתמה עם בעלי בריכה באזור על חוזה לביצוע מסיבה לאחר שנפגעה ילדה במסיבה. המשפחה תבעה את הבריכה, וזו גלגלה את האחריות לחברת הביטוח, שהחליטה לתבוע את האם שחתמה. זמן קצר לאחר מכן הסירה חברת הביטוח את התביעה.

יו"ר ארגון ההורים בירושלים, פז כהן, מסר: "עד היום לא ידוע לנו על תביעה נגד ועד הורים בגלל פגיעה של ילד במדורה, ואין סיבה שהורים ייפגעו".
מאות כבאים בכוננות חירום

ברשות הארצית לכבאות והצלה ציינו שכ־820 כבאים ומתנדבים יהיו ערוכים הערב והלילה לכל תרחיש. במקביל יתבצעו סיורים מיוחדים. על פי הנחיית ראש אגף מבצעים, טפסר שמוליק פרידמן, לוחמי האש יבצעו הערב סיורים במקומות שבהם נהוג להדליק מדורות. אם ימצאו מדורות חריגות בגודלן, יפנו למשטרת ישראל ולפקחי הרשות המקומית כדי לכבותן.

כוננות שיא הוכרזה גם בקק"ל. יערני קק"ל הזהירו שחל איסור להדליק מדורות ביערות ויצאו בקריאה להקפיד על כללי הזהירות באש. בקק"ל הזכירו ששנת 2015 הסתיימה עם 572 שריפות, שכילו כ־27 אלף דונמים של יערות נטועים וחורש טבעי.

אל תשליחו אותם לאש, ברצינות. צילום: צילום מסך
אל תשליחו אותם לאש, ברצינות. צילום: צילום מסך

 
גם מתנדבי "מיזם 100" יעברו בין המדורות ויוודאו שבני נוער לא ישליכו למדורות חתולים כמעשה קונדס. לפני כשלושה חודשים נחשף ב"מעריב־השבוע" שקבוצה של כמה משוגעים לדבר הפכו את המיזם לארגון זכויות בעלי חיים המסונף למשטרה כמעין משמר אזרחי למען בעלי חיים.
 
"בחמש השנים שבהן אנחנו פעילים נרשמו כמה הצלות, אבל לצערנו במספר מוקדים ראינו כמה מראות מזעזעים של בעלי חיים שנמצאו שרופים וללא רוח חיים", אומר שלומי צ'צ'קס, פעיל חברתי העומד בראש "מיזם 100", "בשנה שעברה אותר בפתח תקווה גור חתולים במצב קשה ליד מדורה, והוא מת לפני שהצלחנו להציל אותו". גם ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מתגייס על מנת לעצור את התופעה. יו"ר הארגון, ד"ר משה רפלוביץ': "נפעל בערב המדורות ונסייר ביניהן כדי למנוע את סבל בעלי החיים. אנחנו מזמינים את כל חברי הארגון, ההורים והילדים להצטרף לסיורים, לדווח על כל חשד למקרה כזה וביחד לעצור את התופעה".
 
במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי במהלך בעירת העצים במדורות נפלטים לאוויר ריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימים, המסוכנים ביותר לבריאות האדם, וכן כמויות גדולות של פחמן דו־חמצני, הגורם להתחממות כדור הארץ. 
 
השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, אמר ל"מעריב": "אפשר וחשוב לחגוג, לצד התחשבות בסביבה ובבריאות שלנו. חשוב להימנע משריפת פלסטיק וחומרים מסוכנים שמגבירים את זיהום האוויר, ובעידן השיתופיות רצוי לצמצם גם את מספר המדורות ולחגוג בחברותא".