שלוש שנים לאחר שנפתחה במשטרה חקירה כנגד ראש קהילת שובו בנים, הרב אליעזר ברלנד, בחשד לעבירות מין בנשים, ולאחר ששהה בבריחה, ורק לפני כחודש נעצר בדרום אפריקה, חתם במהלך היממה האחרונה הרב ברלנד על הסכם הסגרה בישראל. על פי ההסכם, יוסגר הרב כבר במהלך השבוע הקרוב לישראל ועם הגעתו לשדה התעופה ייעצר על ידי המשטרה לצורכי חקירה. עת ההחלטה לחתום על הסכם ההסגרה, מתבטלת למעשה הכוונה של הרב להגיש ערעור על החלטת ההסגרה.

כזכור, לפני כשלוש שנים נפתחה חקירה כנגד הרב, בעקבות תלונות שהוגשו נגדו על ידי קבוצה ממחנה אחר בתוך חסידות ברסלב, ולפיה ניצל מינית נשים שפנו אליו לקבלת ייעוץ. באחד המקרים אף תיאר אחד המתלוננים כי בעת שהגיע למשרדו של הרב, לכאורה, זיהה את הרב כשהוא נמצא במגע מיני עם אחת הנשים שהגיעו אליו לייעוץ.

עת פתיחת החקירה, נמלט הרב ברלנד מישראל והתמקם במספר מקומות בעולם, כאשר פעם אחת לאחר שנעצר החליט בית המשפט לשחררו בערבות, והוא ניצל את השחרור על מנת להימלט למדינה אחרת, כשהוא שוהה בין היתר במקומות שאין להם הסכם הסגרה עם ישראל. לאחרונה, כאמור, נעצר בדרום אפריקה ואחרי שהודיע פרקליטו כי בכוונתו לערער על בקשת ההסגרה, נחתם ההסכם והוא יוסגר לישראל במהלך השבוע הקרוב.


עו"ד שרון נהרי, מי שייצג את הרב ברלנד, ציין: "לאור השתלשלות והתפתחות הדברים החלטתי שלא לייצג את הרב".

מסע ההימלטות


הפרשה החלה כאשר הרב ברלנד נמלט מהארץ לפני כשלוש שנים וזאת בעקבות חקירה שנפתחה נגדו בחשד שביצע עבירות מין במספר נשים וביניהן קטינה שהגיעו להתייעץ עמו. מי שהעביר את החומר למשטרה היה אחד מבני קהילת "שובו בנים" - מהפלגים המרכזיים בחסידות ברסלב. אותו מתלונן סיפר בעדותו כי תפס את הרב ברלנד עם אחת הנשים שהגיעו לחדרו כשהם במצב אינטימי. מיד לאחר מכן החלו להצטבר במשטרה תלונות נוספות כנגד הרב ובעטיין נמלט מהארץ.
 
בראשית דרכו הגיע למרוקו וביו המשטרה לבין פרקליטו, עו"ד שרון נהרי, התנהל משא ומתן ארוך כדי לשכנעו לשוב לישראל. אולם, משא ומתן זה כשל בסופו של דבר. כשעלה החשד בקרב תלמידיו כי השלטונות במרוקו יודעים את נסיבות הימצאותו שם, הוא עזב והגיע לזימבבואה. גם שם לא שהה הרב ברלנד תקופה ארוכה ובעת שהגיע ליעד הבא בהולנד - נעצר. בבית המשפט הכחיש את החשדות נגדו ושוחרר בערבות, אולם באמצעו של הליך ההסגרה הוא נמלט.