שכונת בית הכרם בירושלים נחשבת למקום שקט למדי, פסטורלי כמעט. לאזור מגיעים מדי שבת מאות מבקרים ונהנים ממסעדות משובחות בעין כרם ומפנינות טבע. בימים אלה נתלו ב־12 מקומות ברחבי השכונה שלטים עם ציטוט מספרות המתארת את בית הכרם. מדובר בקטעי ספרות של מאיר שלו, דויד גרוסמן, ס. יזהר, אליעזר שמאלי, יורם קניוק ומאירה אלטר, אלא שעל הפסטורליה הזאת מאיים כעת עימות על רקע יחסי דתיים וחילוניים. 



קבוצה של תושבים חילונים מהשכונה גילו לאחרונה כי תנועת ש"ס מתכננת להקים בבניין שבבעלותה ברחוב בית הכרם 2 מוזיאון ע"ש הרב עובדיה יוסף. "רוב האנשים כאן חילונים. למה לכפות את המוזיאון הזה עלינו?", אומרת דורית רותם, ממובילי המאבק. לדבריה, עד כה שימש המבנה סוג של ארכיון שבו אוכסנו חומרים של התנועה. "המבנה היה אטום עם חלונות סגורים ואי אפשר היה לדעת מה קורה בפנים. לאחרונה קיבלנו מסמך שלפיו מתכננת ש"ס לשנות את הייעוד של המבנה, במסגרת תוכנית תמ"א 38. הם כותבים שזה לצורך מגורים, אבל בבדיקות שאנחנו עשינו מתברר שזה לצורך מוזיאון ע"ש הרב עובדיה".



מה רע בזה?


"שום דבר לא רע בזה, רק שזו לא השכונה המתאימה לכך. מדובר בשכונה שרוב תושביה חילונים. יש מעט חובשי כיפות שהם אנשים פלורליסטים שלא מפריע להם שנוסעים פה בשבת. לנו חשוב מאוד לשמור על הצביון של השכונה הנפלאה הזאת. אני נולדתי בשכונה הזאת וחזרתי אליה לפני שמונה שנים מרמות, אחרי שחוויתי שם השתלטות של גורמים חרדים. נוצר מצב בעייתי בירושלים שברוב השכונות אדם חופשי לא יכול לחיות. אם אני אנסה לקנות דירה בהר נוף לא ימכרו לי ואם ימכרו ירדו לחיי. אם רוב האוהדים של הרב עובדיה גרים בהר נוף אז למה הם בונים את המוזיאון על שמו דווקא בבית הכרם?".



התושבים החילונים החליטו כי אם ההתנגדות שלהם לבניית המוזיאון תידחה הם יתאגדו כקבוצת רכישה ויקנו את הבניין. "אנחנו נחושים לעצור את התוכנית של ש"ס בכל מחיר", אומרת רותם. דובר ש"ס בירושלים, יחיאל אברהם, אמר בשיחה עם "מעריב־השבוע" כי הוא לא יודע על התנגדות של התושבים.