מעל ראשם של התושבים: מיכל האמוניה במפרץ חיפה ככל הנראה ייסגר רק בין השנים 2020-2021, כך עדכן היום (רביעי) מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, במסיבת עיתונאים על המכרז להעברת מיכל האמוניה ממפרץ חיפה. מעמותת צלול, המובילה את המאבק לסגירת מיכל האמוניה נמסר: "הממשלה חייבת לפעול בדחיפות גדולה יותר כדי להסיר את הסיכון מעל ראשם של רבבות התושבים". היום פורסם כי לאחר סחבת ארוכה אישר משרד האוצר לתת רשת ביטחון ליזם שיבחר במכרז בהקמת מפעל האמוניה החדש במישור רותם שבנגב. המתחרים במכרז יתמודדו על מענק של 220 מיליון שקלים מהמדינה, זו הפעם הראשונה שמשרד האוצר מקצה רשת הגנה של המדינה ליזמים. למקרה שהמפעל יתקשה לפעול בעקבות עיכובים באספקת גז טבעי למפעל או אירועים ביטחוניים המדינה תשפה את היזם בסכום של 480 מיליון שקלים.



שר האוצר והגנת הסביבה, משה כחלון, מסר: "הקמת מפעל האמוניה בדרום תביא לסגירת המיכל המסוכן בחיפה ולעידוד הצמיחה והתעשייה בדרום – זו משימה בעלת חשיבות לאומית שתביא לצמצום הסיכון לאוכלוסיה במפרץ חיפה. נמשיך לפעול לצמצום זיהום האוויר באזור חיפה בתעשייה, בתחבורה ובחומרים מסוכנים על מנת לשמור על בריאותם התושבים".



משה כחלון. צילום: הדס פרוש , פלאש 90
משה כחלון. צילום: הדס פרוש , פלאש 90



עמותת צלול מסרה עוד: "לוח הזמנים שהוצג נשמע הגיוני – בתנאי שההסכם בין האוצר והמשרד להגנת הסביבה כולל הסכם שלום עם חיזבאללה. זו אינה הפעם הראשונה שהמשרד משמיע הכרזות בנושא, אך גרירת הרגליים נמשכת כבר שנים, והעבודה שהמיכל לא נפגע היא בדר נס. ההסכם המתגבש משאיר את המיכל המסוכן במיקומו הנוכחי לעשר שנים נוספות". בסוף אוגוסט הקרוב מתוכנן להתקיים המכרז לבניית המפעל החדש בדרום והזכיין יבחר בתחילת שנת 2017. במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי מיכל האמוניה בחיפה הוא מהממוגנים בעולם ועדיין – איננו ממוגן מפני פגיעה ישירה בעת מלחמה. כך, שלמרות הסכמות האוצר, סכנת החיים עדיין מרחפת מעל ראשם של תושבי מפרץ חיפה.



"החיבור בין זיהום לבריאות הוא קריטי"


מנכ''ל המשרד להגנת הסביבה מסר: "הדוח שקיבלנו וטרם פורסם מתייחס לשנה הראשונה מתוך מחקר חמש-שנתי ושר הבריאות ליצמן הוא שהתעקש ובצדק למנות ועדה מדעית שתבדוק את נתוני המחקר. אנחנו ומשרד הבריאות פועלים באחריות כי החיבור בין זיהום לבריאות הוא קריטי. יור הוועדה המדעית העריכה בשיחה איתי השבוע שבתוך שבועיים-שלושה מהיום יהיו בידי הציבור נתוני השנה הראשונה של המחקר. אנחנו נפרסם גם את המחקר הגולמי כמו שהוא וגם את דוח הוועדה המדעית שבדקה אותו".



ליאורה אמיתי, מעמותת אזרחים למען הסביבה אמרה בתגובה להודעת המשרד להגנת הסביבה: "האמון של הציבור ושל הארגונים במשרד להגנת הסביבה הולך ונעלם, ככל שמעמיקים להבין את כל המחדל שמתרחש במפרץ חיפה, וההודעה העכשווית של המשרד רק ממחישה את זה: האם המשרד והשר כחלון מצפים שמאות תושבי האזור יאמינו להודעה שלהם, אחרי שבכל שנה מגיעה "בשורה חדשה" על דחיית העתקת המתקן המסוכן? - מי מנהל את הסיכונים במפרץ האם המדינה, או שהתעשייה היא זו שמנהלת את אזור מפרץ חיפה ומחזיקה את התושבים בני ערובה?".