המשרד של מוחמד אל־מדני, חבר הוועד המרכזי של פת"ח, יו"ר הוועדה לאינטראקציה עם החברה הישראלית ומקורב לאבו מאזן, הומה אדם. חברת הכנסת קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), שהגיעה שלשום לרמאללה כדי להביע תמיכה באל־מדני, שרה פלסטינית לשעבר, עיתונאים ועורכים מהטלוויזיה הפלסטינית ופוליטיקאים פלסטינים גודשים את החדר הקטן. בעוד זמן קצר תגיע לרמאללה משלחת של הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו, חמש משלחות ישראליות כבר הגיעו לביקור, עיתונאים ישראלים מתקשרים, וזאת רק ההתחלה. מכריו הרבים של אל־מדני בישראל נוהרים לרמאללה כדי להביע הזדהות.



בשבוע שעבר ביטל אביגדור ליברמן, באחד מצעדיו הראשונים כשר ביטחון, את אישור הכניסה לארץ של אל־מדני בטענה שהוא ניסה להתערב בפוליטיקה הישראלית על ידי הקמת כוח פוליטי חדש שיחתור תחת ההנהגה הישראלית. אל־מדני מגחך כשהוא נשאל אם אכן זו הייתה כוונתו. “זה תכסיס של ליברמן", הוא אומר. “השיחות שלנו עם הישראלים על נושאים כמו סיום הכיבוש מנוגדות למנטליות הימנית הקיצונית של ליברמן. ההחלטה שלו מגיעה מתוך רצון לנסות למנוע את מסר השלום הישראלי ולגרום לישראלים לפחד מההנהגה הפלסטינית. מדיניות ההפחדה לא משרתת את האינטרס של שני העמים, אלא את האינטרס של ההנהגה הישראלית. אתם לא מבינים שהעידן שאחרי אבו מאזן עלול להיות מפחיד יותר. אם לא נעשה שלום עכשיו, אולי יהיה קשה יותר לעשות את זה אחרי העידן של אבו מאזן. אנחנו מתייחסים לחברה הישראלית בכבוד. ליברמן הוא זה שמזלזל בחברה הישראלית ובנו וחושש שנדבר על שלום עם החברה הישראלית. אנחנו פונים לחברה הישראלית עם מסר של שלום, אחווה ועתיד טוב יותר".



אבל גם מנסים להתערב בעניינים הפנימיים שלנו על ידי הקמת כוח פוליטי חדש?


“מדוע מדינת ישראל כל כך חוששת כשאנחנו רוצים לדבר עם ישראלים על השלום? אנחנו לא מבינים איזה פשע עשינו כשקראנו לפגישות עם ערבים ויהודים בישראל. איפה הפשע שעשינו כשקראנו לישראלים לפעול ביחד איתנו למען השלום? האם הדו־קיום בינינו לבין הערבים הישראלים, למשל, הוא פשע? והאם הקריאה שלנו לכל רובדי החברה הישראלית להצטרף אלינו ולעבוד למען השלום היא פשע? אין לי שום כוונה להתערב בעניינים הפנימיים של ישראל. העם הישראלי משכיל ולמדן, יש לו יכולת לזהות את הדברים כפי שהם. אתם לא צריכים אותנו בשביל זה. פנינו ואנחנו עדיין פונים  לישראלים ומבקשים מהם שייקחו חלק בתהליך השלום".



השר אביגדור ליברמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר אביגדור ליברמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



סבטלובה, שהייתה כתבת לענייני ערבים של ערוץ 9 ודוברת ערבית שוטפת, מסכימה עם אל־מדני. “כנראה שליברמן מפחד מאלה שמאמינים בהידברות", היא אומרת לאל־מדני ומיד מעלה את דבר הפגישה ותמונה ממנה לפייסבוק. “בבחירות אמרו לנו שערבים נוהרים לקלפיות ועכשיו מפחידים אותנו עם ההנהגה הפלסטינית. זה לא מפתיע. ליברמן מוכן להפיץ כל דבר כדי להפחיד אותנו. ומה יקרה אם אל־מדני באמת יקים מפלגה? הישראלים יוכלו לשקול את הדברים כמו שהם. חבל שממשלת נתניהו שומרת מרחק מאלו שמוכנים לנסות לפתור את הסכסוך. למה לנתניהו מותר לדבר עם חמאס ולנו אסור להיפגש עם אנשי שלום? יש גבול לצביעות. פוליטיקת הפחד של נתניהו ושותפיו לא תנצח. התקווה תנצח".



הוועדה לאינטראקציה עם החברה הישראלית הוקמה לפני כשלוש שנים. במסגרת עבודתה היא מארגנת פגישות בין ישראלים, ערבים ויהודים, ובין גורמים פלסטיניים מתונים. חברי הכנסת ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) וחבר הכנסת לשעבר טאלב א־סאנע מסייעים לאל־מדני בארגון המפגשים. לאחרונה נפגשו אל־מדני ואבו מאזן עם ראש עיריית מעלות־תרשיחא, שלמה בוחבוט, שהגיע לרמאללה עם ראשי מועצות מהצפון. הוועדה אף נפגשה עם חברי קיבוצים מדרום הארץ, וגם ארגנה מפגש של אבו מאזן עם כמה עשרות ישראלים יוצאי מדינות ערב. המפגש, שנערך במסעדה ברמאללה, היה חגיגי במיוחד, ובמהלכו חולקו מתנות והורעפו ברכות. אבו מאזן אף אמר באותו מפגש שיש לו קרבה מיוחדת ליהודי מדינות ערב.



אל־מדני אומר ש"אכן קל יותר ליהודים יוצאי מדינות ערב, שחיו תחת משטרים ערביים והייתה להם תרומה חשובה לתרבות הערבית, להבין שאנחנו יכולים לחיות בשכנות טובה, ישראלים ופלסטינים ביחד. אבל אנחנו נפגשים גם עם אשכנזים ועם יהודים מכל רובדי החברה הישראלית. יצחק רבין היה אשכנזי. אנחנו מעריכים מאוד את היהודים ממוצא רוסי. רוב הסטודנטים הפלסטינים שלמדו בברית המועצות לשעבר הושפעו לטובה מהיהודים באותן ארצות. לסטודנטים שלנו שלמדו בגרמניה יש קשר טוב עם מרצים יהודים באוניברסיטאות בגרמניה".



זיאד דרוויש, קרוב משפחה של המשורר מחמוד דרוויש ופעיל מרכזי בוועדת האינטראקציה, אומר שבתקופה האחרונה, כשהמשא ומתן בין הישראלים לפלסטינים נמצא במצב של קיפאון, הוועדה היא הנתיב היחיד ששומר על קשר בין ישראלים לפלסטינים. “רק לנו יש דרך פתוחה לחברה הישראלית", אומר דרוויש. “בעבר נפגשנו עם ישראלים בחסות ממשלות זרות, אחר כך נפגשנו אתכם בבתי מלון במזרח ירושלים, ואז הכל נפתח ויכולנו להיפגש ללא חשש בכל מקום. ליברמן כנראה מתכוון להחזיר אותנו אחורה לתקופה שבה נאסר על ישראלים להיפגש עם אנשי אש"ף".




“לא אישי"


זו שעת צהריים חמה ברמאללה, רוח יבשה נושבת בפאתי העיר. משרדי הנהגת פת"ח בעיר שוכנים לא רחוק ממחסום הכניסה לעיר המיועד ל־VIP. במחסום איש אינו בודק את תעודת חברת הכנסת של סבטלובה. בניגוד למחסום קלנדיה העמוס, מחסום ה־VIP ריק כמעט לחלוטין. רק מעטים יוצאים מרמאללה דרך המחסום, רק מכוניות ספורות חוצות את המחסום לכיוון רמאללה. “כשנכנסתם לעיר בטח שמתם לב לשלטים שמזהירים את הישראלים מפני כניסה לרמאללה בטענה שמסוכן אצלנו", אומר אל־מדני. “אני בטוח שלא הרגשתם כאן שום סכנה. זה המשכה של מדיניות ההפרדה הגזענית".


אל־מדני, בן 70, נולד בכפר סביית בין טבריה לנצרת וגדל ביישוב דבורייה, למרגלות הר תבור. זמן מה אחרי מלחמת ששת הימים עזב את ישראל, הצטרף לתנועת הפת"ח ונדד עמה בין ירדן, לבנון וסוריה. הוא למד פילוסופיה באוניברסיטה בלבנון והוא מאמין גדול בחלקם של המשכילים בהידברות בין שני העמים.



ב־96' חזר לשטחים. הוא גר ועובד בעזה וברמאללה, מקורב לאבו מאזן ונחשב אחד מיועציו הבכירים. הפגישות שלו עם ישראלים נערכות, בדרך כלל, בתיאום עם אבו מאזן. למפגש עם ח"כ סבטלובה אבו מאזן לא יכול היה להגיע, אבל שלח את ברכתו.



יש סיכוי שאבו מאזן ונתניהו יצליחו לגשר על הפערים ביניהם?


“אין לנו משהו אישי נגד נתניהו כפי שאין לנו שום דבר אישי נגד ליברמן. נתניהו נבחר על ידי הציבור בישראל, ומבחינתנו הוא ראש הממשלה הנבחר של ישראל. אם יש לו תוכנית שלום, אנחנו מברכים אותו".



על איזו תוכנית שלום אתם מדברים?


“שלום בגבולות 67', מזרח ירושלים תהיה בירת פלסטין, וירושלים המערבית תהיה בירתה של מדינת ישראל. מועצת־על תנהל את שתי העיריות בירושלים. העיר תהיה פתוחה לכל שלוש הדתות. אנחנו נהיה שני עמים שכנים, כל אחד במדינתו, ובעיית הפליטים תיפתר בצורה הוגנת. אם ישראל תקבל את המתווה הזה, היא תזכה בהכרה של העולם הערבי".



זאת למעשה היוזמה הערבית שנתניהו כבר הודיע שהוא מתנגד לה.


“הישראלים צריכים ללמוד היטב את היוזמה הזאת. חבל שתתמקדו בהקצנה, מפני שהביטחון הכולל של ישראל טמון רק בשלום. האם אתם מעדיפים לדבוק באופציה של מצב מלחמה? טבעי מאוד שילד ישראלי ששומע רק הפחדות יכין את עצמו להיות בעתיד לוחם, אבל האם זה מצב טבעי? ישראל היא מדינה חזקה, הצבא שלכם הוא צבא חזק, אי אפשר להביס אתכם, אבל האם זה העתיד של הישראלים? להילחם כל הזמן? אנחנו מאמינים שהישראלים הם כמו כל העמים, וכשאר בני האדם גם אתם מעדיפים שלום, יציבות וביטחון".



יש לא מעט שמפקפקים ברצון הפלסטיני בשלום על רקע הפיגועים הבלתי פוסקים.


“אני בהחלט מבין את התחושה שלכם כלפי הפיגועים, אבל מצד שני אנחנו נתקלים בלא מעט ישראלים שמבינים את הסבל של הפלסטינים".



פוליטיקאים בישראל אומרים שאבו מאזן לא רוצה שלום.


“זאת העמדה של הקיצונים הישראלים. אין אף גורם משכיל שמחפש את טובת ישראל שלא חפץ בשלום עם הפלסטינים ועם אבו מאזן".




מסר מאלברט איינשטיין



בחדרו של אל־מדני, המשקיף על העיר רמאללה, כאמור ההמולה רבה. אחד מעוזריו מגיש קפה ומים קרים. ההודעה של ליברמן הגיעה במהלך צום הרמדאן, ואל־מדני מבטיח לח"כ סבטלובה שיערכו ארוחת צהריים גדולה עם תום ימי הצום. הוא מדבר עברית, אחד מעוזריו שלמד בברית המועצות


לשעבר דובר רוסית שוטפת, עיתונאים של הטלוויזיה הפלסטינית מדברים עברית, אחד מהם אף משמש כמתורגמן במהלך הפגישה. על קיר הכניסה במשרדו של אל־מדני תצלום של אלברט איינשטיין עם ציטוט מתוך מכתבו של איינשטיין לידידו חיים ויצמן: “אם היהודים לא ילמדו לחיות בשלום עם הערבים, ירדוף אותם המאבק נגדם עשרות שנים בעתיד".



קסניה סבטלובה במטה הפת"ח. צילום: ללא קרדיט
קסניה סבטלובה במטה הפת"ח. צילום: ללא קרדיט



אל־מדני מביט בתצלום ומהנהן. הוא מסכים עם כל מילה. “חבל שאתם לא מבינים שהאחריות המוטלת על כתפיכם לגבי סיום הסכסוך רבה יותר", הוא אומר. “אנחנו יכולים לחיות בשלום. עד מתי תשלמו את המחיר של חוסר היציבות? למה אתם לא מבינים עד כמה המתנחלים פוגעים ביציבות באזור? המתנחלים חיים בטוב, אבל למעשה הם חוטפים את מדינת ישראל למען האינטרסים האישיים שלהם. הם נהנים בהתנחלויות מחשמל מוזל והם יושבים שם ומחכים לרגע שיזכו בפיצויים כמו שקיבלו מפוני ימית, אבל משום מה אתם לא מבינים שההתנחלויות הן סכנה גם לנו וגם לכם".



אל־מדני, שהגיע בעבר לעתים קרובות לישראל, אומר שהוא מצטער שכניסתו לישראל נאסרה. הוא לא יוכל להשתתף בכנס גדול שארגנה הוועדה במגזר הערבי בסוף החודש. לצדו יושבת ד"ר תהאני אבו דקה, לשעבר שרת התרבות והספורט הפלסטינית, שאף היא מסורבת כניסה לישראל. “הסכנות האמיתיות האורבות לשני העמים נובעות משנות המלחמה הארוכות שהולידו מפלגות קיצוניות אצלנו ואצלכם", אומרת ד"ר אבו דקה. “המשך המלחמות יגביר את הקיצוניות, וכמו במעגל בלתי נגמר הקיצוניות תגביר את הסכנות לשני העמים".



אז מה יהיה עכשיו?


אל־מדני נחוש לא להרפות. “למרות ההחלטה של ליברמן נמשיך בפעילות באותה תדירות ונתמיד במאמצים להגיע כאן באזור לשלום. אנחנו פונים באופן גלוי לחברה הישראלית עם מסר של שלום ונמשיך לעשות את זה. ישראלים שיודעים שזה האינטרס האמיתי של ישראל יצטרפו אלינו, ואני מאמין שהמאמצים יניבו בסופו של דבר תוצאות טובות. בסוף נירתם כולנו ביחד, ישראלים ופלסטינים, למען השלום".