התוצאות הרות הגורל של מחדל הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים כבר איתנו. האוצר הציע מתווה חלופי לנפגעי המחדל, שנכנס לתוקפו בתחילת השבוע הנוכחי. אבל המענה, בדמות פוליסות הביטוח שמשווקות באמצעות קופות החולים, הוא חלקי בלבד. יתרה מזאת – הוא כבר אינו רלוונטי עבור כ־10,000 מבוטחים לשעבר בביטוחים הקבוצתיים שבוטלו ונקלעו למצב סיעודי, וחברות הביטוח כבר אינן מוכנות לבטח אותם. 
 
מדובר כזכור בפוליסות ששווקו במהלך שני העשורים האחרונים במקומות עבודה והתבררו בדיעבד כמיליארדי שקלים של המבוטחים שירדו לטמיון משום שחברות הביטוח, בחסות הפיקוח על הביטוח באוצר, ביטלו את הפוליסות עם הגיע המבוטחים לגיל פנסיה. דן למפרט, אחד מנפגעי המחדל, מספר: "יותר מ־20 שנה אני משלם 90 שקל מדי חודש לביטוח סיעודי שרכש המעביד שלי לשעבר. התחלתי את הביטוח כשהייתי בן 48 והיום אני בן 69. לפני שבעה חודשים קיבלתי טלפון מחברת הביטוח, שהודיעה לי כי לא מחדשים לי את הרכיב הסיעודי בביטוח הבריאות. הנבזות הייתה שהציעו לי לרכוש פוליסה פרטית חדשה ויקרה הרבה יותר בסכום של 720 שקל בחודש".
 
רבים אחרים נותרו ללא כל כיסוי ביטוחי והם עצמם כבר במצב סיעודי. בשמם ובשם כל יתר הנפגעים מנהלת עמותת כן לזקן תביעה ייצוגית בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד המדינה ומשרד האוצר ונגד חברות הביטוח בסך של 17 מיליארד שקל. 3 מיליארד שקל מהסכום זה מה שירד לטמיון רק מכיסיהם של אותם מבוטחים לשעבר, שכבר היום הם סיעודיים ונותרו ללא כיסוי. 
 

עו"ד יפעל סולל, היועצת המשפטית של כן לזקן, מסבירה: "מאז 2011 בוטלו הביטוחים הסיעודיים למאות אלפים, 150 אלף מהם הם בני 65 ומעלה. הפתרון החלקי שהציעה המפקחת על הביטוח באוצר דרך קופות החולים אינו רלוונטי עבור קבוצה של כ־10,000 איש שהפכו לסיעודיים אחרי שבוטל להם ההסדר הקבוצתי".

עובד על רפורמה מקיפה בתחום הביטוח הסיעודי, השר ליצמן. צילום: פלאש 90
עובד על רפורמה מקיפה בתחום הביטוח הסיעודי, השר ליצמן. צילום: פלאש 90

 
יו"ר שדולת הגמלאים ויוזם הצעת חוק פרטית לביטוח סיעודי ממלכתי, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אומר: "אתה משלם ביטוח לאומי כל החיים וכשקורה משהו המדינה שולחת אותך לכל הרוחות ובונה על זה שהמשפחה לא תזרוק את הקשיש לרחוב ותכסה את הטיפול בעצמה. אנחנו נעשה על זה מלחמה בכנסת במטרה לספק כיסוי רחב ככל שניתן".
 
באוצר מודים כי מדובר באנשים שאין למדינה פתרון למצבם. כבר בדצמבר האחרון אמרה שרונה פלדמן, מנהלת מחלקת ביטוח בריאות באוצר: "תהיה אפשרות לכל המבוטחים שלא חודש להם הביטוח בחמש השנים האחרונות להצטרף לפוליסות של קופות חולים. כמובן אם הם אינם במצב סיעודי כרגע".
 
שר הבריאות יעקב ליצמן עובד על רפורמה מקיפה בתחום הביטוח הסיעודי, אבל גיבוש הרפורמה בתחילתו והיא אינה נותנת מענה מיידי שהקשישים הסיעודיים זקוקים לו בדחיפות. הוא שב והכריז כי הרפורמה בסיעוד שתעבור בתחילת 2017 היא תנאי להישארותה של יהדות התורה בקואליציה, אבל גם הוא נזהר מלהתחייב שיצליח להביא לחקיקת חוק ביטוח סיעוד ממלכתי.