שיחת הבהרה: בעולם התקשורת הישראלי אין רגע דל. עוד לא נרגעו הרוחות מהחלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את הפעלת תאגיד השידור הציבורי, וכבר מתרגשת סערה חדשה: הפעם נמצאת במוקד תחנת גלי צה”ל, בעקבות שידור תוכנית על המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש.



בעקבות שידור התוכנית - במסגרת סדרת תוכניות על “טקסט ישראלי מכונן” של האוניברסיטה המשודרת - זימן שר הביטחון אביגדור ליברמן את מפקד גל”צ ירון דקל לבירור משמעתי שיתקיים היום (חמישי) בשעה 12:00 בלשכת השר.



״על פניו נראה שמדובר בעניין חמור, שבו מי שכתב טקסטים נגד הציונות שמשמשים עד היום דלק לפעולות טרור נגד מדינת ישראל, זוכה שהתחנה הצבאית תכלול אותו ואת יצירותיו כחלק מהטקסטים המכוננים של החברה הישראלית יחד עם ‘ירושלים של זהב’ ו’מגש הכסף’", אמר אתמול ליברמן, “ברור מאליו שזה דבר שמהווה ליקוי מאורות ולא ניתן לעבור על כך לסדר היום״.



דעתו של ליברמן אומנם נחרצת, אולם גם הרמטכ”ל רא”ל גדי איזנקוט וראש אכ”א אלוף חגי טופולנסקי אינם מעריצים גדולים של התחנה במתכונתה הנוכחית. השניים סבורים שאין הצדקה לממן תחנת רדיו מכספי צה”ל – בסכום של 20 מיליון שקל בשנה - בשעה שהצבא נאלץ לקצץ ביחידות, ברכש ובכוח אדם באופן דרסטי.



מפקד גל"צ ירון דקל ושר הביטחון אביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90
מפקד גל"צ ירון דקל ושר הביטחון אביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90



הרמטכ”ל מוכן אפילו לוותר על התקציב – 100 מיליון שקל בתוכנית הרב-שנתית – ולהעבירו למשרד אחר שימשיך להפעיל את התחנה. בתחנה הצבאית כבר מבינים שהם יכולים לשכוח מהגיבוי שניתן להם משר הביטחון הקודם, משה (בוגי) יעלון. למעשה, הסוגיה של מימון התחנה הייתה המחלוקת היחידה בין שר הביטחון הקודם לרמטכ”ל הנוכחי. כעת נראה כי שר הביטחון והרמטכ”ל תמימי דעת בנושא. “אנחנו מבינים את המציאות ורואים לאן הרוח נושבת”, אמר אתמול ל"מעריב-השבוע" אחד מעובדי התחנה הצבאית. “כששר הביטחון הקודם גיבה את קיום התחנה עוד הייתה תקווה, אך כעת אנו חוששים שייסגרו את התחנה. נראה שזו רק שאלה של זמן”.



בארגון העיתונאים יצאו אתמול להגנת התחנה וקראו לשר הביטחון לסגת מכל מעורבות בנעשה בגלי צה”ל. “אנו קוראים לבטל את הפגישה המתוכננת עם העורך הראשי של התחנה ירון דקל”, נמסר מהארגון. “זימונו של עורך ראשי לבירור אצל שר ממונה הוא ניסיון להלך אימים ולצמצם את חופש העיתונות בישראל. תוכן השידורים בתחנה, כמו בשידור הציבורי בכללותו, הוא באחריות העורך הראשי ונתון לשיקול דעתו הבלעדי, וכל ניסיון למעורבות פוליטית באלו מהווה רמיסה של חופש הביטוי והעיתונות בישראל”.



עוד אומרים בארגון העיתונאים כי “תחנת השידור מחויבת להביא מגוון תכנים וקולות, להעשיר את השיח ולאתגר אותו, וההחלטה אם להיחשף לתכנים אלו או לאו נתונה בסופו של יום בידי מאזיני התחנה הרבים”.