צעד משמעותי בדרך למניעת שכחת ילדים ברכב? גננות ומטפלות יחויבו על ידי חוזר מנכ"ל משרד החינוך ונהלי משרד הכלכלה, להתקשר להורים ולהודיע על אי הגעת הילד למוסד החינוכי או למעון היום. בעקבות הצעתה של ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו), יו"ר הועדה לזכויות הילד, קבעה היום (ראשון) ועדת השרים לענייני חקיקה כי גננות ומטפלות יחויבו להתקשר להורה או למי שהילד נמצא בחזקתו ולדווח על אי הגעת הילד. מועד ההתקשרות יהיה עד שעה מפתיחת הפעילות של גן הילדים.



ח"כ שאשא-ביטון: "הצעה זאת באה לגייס את מערכת החינוך לסייע במניעת התופעה. איש חינוך השייך למערכת החינוך חייב לקחת אחריות על הילדים שלנו ומי שלא מסוגל לעשות זאת, מקומו לא במערכת החינוכית. אין בחוזר הזה משום אחריות פלילית על הגננות או המטפלות וגם לא הסרה של האחריות ההורית. זאת אחריות חברתית של כולנו ומדובר בעוד צעד בדרך למגר את התופעה הקשה והכואבת הזאת".



דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות: התייחסה להחלטה ואמרה בכעס: "להעביר אחריות מגורם אנושי לגורם אנושי אחר זה לא פתרון - ההפך הוא הנכון. כיום לא שופטים הורים במקרים טרגיים ויש שמבקשים להעביר את האחריות לגננות - לשם מה? כדי שאותנו יוכלו לשפוט?", שאלה חזן והוסיפה: "מעבר לאחריות אנושית, מדובר כאן באחריות פלילית. מה יהיו ההשלכות החוקיות? אלו כלים נקבל כדי לסייע לגננת לא לשכוח משימה זו בנוסף לכל אלה שכבר על כתפיה? אולי כדאי קודם לפתור בעיות נושנות שלא טופלו כגון: העדר מנגנון החלפה לגננות ולסייעות, הפחתת מספר ילדים ביחס של 8:1 בגילאי טט"ח, העדר אגנית ומים חמים לשטוף ילדים מצטאים (שאינם שולטים בצורכיהם, מ"א), צוות תומך זמין והדרכה לגננות חדשות? יש מצבור בעיות שלא מטופלות ויש לפתור אותן כדי לסייע בהתנהלות היום יומית".



דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות
דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות



"ברגע שתאושר הצעת חוק ויוטל על הגננות גם לטלפן מידי בוקר להורי ילדים, כדאי לגננות 'להניח את המפתחות' ולשבת בבית, כי המחיר שנשלם חלילה אם יקרה משהו, יהיה כבד מנשוא. רגע לפני שמחוקקים, אני ממליצה לח"כ להגיע לגן על מנת להבין איך נראה יום עבודה בגן הילדים ולא לשפוט מחדרו הממוזג עם חמישה עוזרים פרלמנטרים, את דרך ההתנהלות של הגננת בגן", אמרה יו"ר ארגון גננות מחנכות.



לאור הדברים, נפתחה עצומה בעמוד הפייסבוק של המחלקה לגננות בהסתדרות המורים: "גננות בישראל" שיוצאת נגד הדרישה. העצומה שעלתה רק לפני כשלוש שעות זכתה עד כה ליותר מ-48 אלף חשיפות ולמעלה מ-1,500 לייקים. הגננות אף פונות בקריאה לשר החינוך שיעמוד לצדן ושלא יאפשר את המהלך.



ממשרד החינוך נמסר: "הדיון נדחה ב-3 חודשים. מכל מקום הגננות לא תחוייבנה לפעול ברוח ההצעה".



בתוך כך, ארגון 'בטרם לבטיחות ילדים' פרסם נתונים מהם עולה כין בין השנים 2008-2016 אירעו 400 מקרים של השארת ילדים ברכב, בהם היו מעורבים 449 ילדים. 23 מהמקרים האלה הסתיימו במות הילד. רק בחודשיים האחרונים אירעו חמישה מקרי מוות של פעוטות שמתו כתוצאה משכחת ילדים ברכב.